Таймс-Сквер у Нью-Йорку під час щорічної NFT-конференції /Getty Images
Категорія
Інновації
Дата

Ринок NFT обвалився у 40 разів, але не втратив шансів на велике майбутнє. Як під час криптозими виживатиме технологія цифрових художників та геймерів

Таймс-Сквер у Нью-Йорку під час щорічної NFT-конференції Фото Getty Images

Криптокриза обвалила ринок NFT, однієї з найбільш проривних технологій минулого року. Чи переживе ідея віртуального права власності на цифрові активи період смертельного для багатьох криптопроєктів шторму

У серпні 2021 року тижнева сума угод з NFT сягнула рекордного значення, перевищивши $1 млрд. У середені червня 2022-го аналогічний показник, за даними The Block, складав вже $24,3 млн, понад 40 разів нижче максимуму, встановленого менше року тому.

«Криза завжди скидає все, що надуто і не має цінності», – говорить засновник першої української криптовалютної біржі KUNA.io Михайло Чобанян.

Ринок NFT став чи не найбільшою «жертвою» обвалу на світовому ринку криптовалют. Шість найбільших проектів за обсягами торгів на відомому маркетплейсі OpenSea за останній тиждень впали на 18-33%. Ціна виставленого на продаж рідкісного «лоту» CryptoPunk NFT впала до $9,9 млн. Всього чотири місячі тому нинішній власник купив його за $23,7 млн пише The Block.

«NFT «посипалися» й стали коштувати менше як відносно до долара, так і до інших цифрових валют», – коментує фундатор криптопроєкту Allbridge Андрій Великий.

«Обманом, заснованим на теорії великого дурня» невзаємозамінні токени назвав засновник Microsoft Білл Гейтс, виступаючи на конференції TechCrunch 15 червня.

Та чи означає все це, що технологія NFT не переживе криптокризу?

Від буму до повного краху

У 2021-му році обсяг угод з NFT сягнув вражаючих $17,6 млрд, йдеться у звіті Nonfungible.com. У 2020-му оборот складав $82 млн.

Більша частина NFT-проектів формувалась навколо двох індустрій: цифровий арт або GameFi. 2021-го інвестори у такі проекти отримали прибуток у розмірі $5,4 млрд.

Найбільшим майданчиком для обміну NFT є маркетплейс OpenSea, однак власні платформи з торгівлі NFT запустили майже всі великі гравці – Coinbase, Huobi, Binance та багато інших. 

У гонці брали участь навіть такі відомі традиційні аукціони: Christie’s, Sotheby’s та Phillips. У 2021 році вони продали NFT на $185 млн, свідчить звіт Online Art Trade страхової компанії Hiscox. Тоді більше чверті (27%) опитаних Hiscox покупців творів мистецтва заявляли, що, ймовірно, у 2022-му інвестуватимуть саме в NFT.

Водночас 82% покупців NFT сказали, що їхній інтерес до цієї індустрії більше повʼязаний з бажанням заробити, ніж з мистецтвом. Як зазначив керівник відділу мистецтва Hiscox Роберт Рід, NFT знаходяться у фазі «дикого заходу». «Це все ще ринок спекулянтів, тому ми можемо очікувати ще багато злетів та падінь», – констатував Рід.

Сума угод у сегменті арт-NFT 2021-го становила $8,4 млрд, за даними Nonfungible.com. Друга за величиною категорія ігрових NFT (наприклад, Axie Infinity) мала обсяги у $5,2 млрд. Інший напрям – угоди у метавсесвіті. Продаж «цифрової землі» та інших активів у віртуальній реальності минулого року досяг $514 млн.

Індустрія NFT має схожу траєкторію руху на ринок ІСО, яка переживала надзвичайний бум у 2017 році, однак через деякий час вартість більшості нових токенів (криптомонет та альткоінів), які массово випускали, щоб заробити на їх зростанні, обвалилася, нагадує співзасновник криптовалютної біржі Kyrrex Михайло Романенко. «NFT – це на 95% спекулятивний ринок, – каже він. – Звісно, що тут також буде суттєва корекція».

Важлива особливіть NFT-проектів – більшість з них (84%) привʼязані до вартості Ethereum, оскільки працюються саме на блокчейні ETH. Якщо у листопаді 2021-го Ethereum досяг історичного максимуму у $4270, то на момент написання цього тексту його вартість складала $1190. Тільки за останній тиждень ціна ETH впала на понад 30%.

Як NFT-індустрія може вижити

Втім обвал ціни не означає зникнення NFT-індустрії як такої, впевнений засновник онлайн-біржі для геймерів DMarket Володимир Панченко. «NFT стає основою бізнесу у віртуальній реальності, – сказав він у інтервʼю Forbes. – Там є бренди і гроші і їхня кількість тільки росте».

За останній місяць випуск власних NFT дійсно анонсували відразу кілька всесвітньо відомих брендів, що представляють традиційні галузі бізнесу. Серед них виробник преміум-автомобілів Bentley, бренди одягу Prada, Balenciaga та Dolce&Gabbana. Останні, до прикладу, продали NFT під назвою «Скляний костюм» із привʼязкою до відповідного фізичного одягу більш ніж за $1 млн.

Перевага технології NFT – у можливостях застосовувати її на практиці. Оскільки це система сертифікації через блокчейн, яка дозволяє маркувати будь-який реальний чи віртуальний актив, вона добре приживається, наприклад, у геймінговій індустрії, адже дозволяє вирішити проблему власності у віртуальних іграх. 

«Саме мetaverse та розширена реальність є майбутнім NFT, – говорить Романенко з Kyrrex. – Вони будуть мати цінність завдяки можливості застосування у різних метавсесвітах, проте не у всіх, а лише там, де буде найбільше юзерів». 

Поки технології метавсесвіту знаходяться у зародку, а більшість NFT було випущено задля спекуляцій, ринок очікує серйозний процес оновлення та очищення, каже Романенко. Що далі? «На цей ринок вийде більше великих компаній та фінансових установ, а спекулятивні активи почнуть зникати, – прогнозує співзасновник Nonfungible Готьє Цуппінгер.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні