Топменеджери японської Hitachi – материнської компанії GlobalLogic, у якої 7500 співробітників в Україні – вважають можливим переніс офісів за кордон. Ціна рішення – евакуація понад третини глобальної команди та облаштування на новому місці. Наскільки реальна перспектива для активу, що рік тому коштував майже $10 млрд
Оновлено 26 травня
Що сталося
Війна в Україні, ймовірно, затягнеться, вважає президент та CEO Hitachi Кейдзі Кодзіма (Keiji Kojima), що очолив японський технологічний конгломерат у квітні 2022-го. «З цієї точки зору, офіси та бізнес-простори, які ми маємо в Україні, можливо, потрібно буде перенести за межі України», – сказав він під час оголошення фінансових результатів компанії за 2021 фінрік.
Основний бізнес Hitachi в Україні – сервісна компанія GlobalLogic із 7500 інженерів на борту й великими офісами у Києві, Харкові та Львові. Це 31% глобального штату, що налічує щонайменше 23 600 IT-спеціалістів у 14 країнах. З початком війни понад половина української команди перемістилася до Львівщини та західних регіонів. Близько тисячі виїхали за кордон, казав Forbes старший віцепрезидент зі стратегії GlobalLogic Андрій Яворський.
Тотальний переїзд за межі України означитиме додаткові видатки для Hitachi. Насамперед на релокацію й дорогу, в другу – на облаштування офісів і додатковий найм людей в нових локаціях.
Чи це серйозно вдарить по темпам зростання та прибуткам? «Наразі ми так не вважаємо», – каже Кодзіма. З погляду операційного прибутку – 22–23%, можливо навіть менше, озвучує він розрахунки.
Скільки Hitachi заплатив за GlobalLogic
Hitachi оголосив про придбання заснованої у 2000 році американської GlobalLogic у березні 2021-го. Угоду повністю закрили за три місяці – на той момент у компанії працювала близько 21 000 IT-спеціалістів переважно з Індії та Східної Європи. Україна була й допоки залишається одним з найбільших географічних хабів.
Новий цифровий бізнес коштував Hitachi $9,6 млрд – з них понад $1 млрд пішло на погашення боргів і супутні платежі. Угода – безпрецедентна для ринку через високий мультиплікатор – 10х до виторгу. Зазвичай сервісні IT-компанії оцінюють суттєво скромніше.
В 2020-му GlobalLogic заробила $921 млн, за рік покупець розраховував вийти на $1,2 млрд виторгу. Проте опубліковані фінрезультати не дозволяють отримати повної картини. Оскільки поглинання завершилося посеред фінансового року, покупець відзвітував лише про виторг за останніх три квартали 2021-го.
Чи є приводи для занепокоєння
«GlobalLogic, компанія групи Hitachi, не планує призупиняти або переносити операції з України», – відповів Forbes Яворський. Компанія виконує всі зобов’язання перед замовниками, каже він.
Російське вторгнення до України – один із глобальних чинників ризику для Hitachi. Та допоки вплив на бізнес топменеджмент називає порівняно незначним. Потенційні загрози від дефіциту мікрочипів, зростання цін на сталь та пандемії відчутніші.
За підсумками 2021-го виторг GlobalLogic зросла на 147% – до 112,8 млрд єн або ж $1,03 млрд. На третій місяць війни продуктивність українського підрозділу повернулася на 95% до довоєнного рівня, стверджує фінансовий директор Hitachi Йошіхіко Кавамура (Yoshihiko Kawamura). «Так що справи у них йдуть непогано», – каже він.
Українське IT загалом теж виявляє стійкість. У першому кварталі 2022-го IT-експорт збільшився до рекордних $2 млрд, за даними Нацбанку. Це на 28% більше ніж торік. У лавах ЗСУ воює 3% з 285 000 спеціалістів. Майже десята частина бере участь в урядових проєктах та кібервійні, свідчить травневе дослідження Асоціації IT Ukraine.
Як довго триватиме ефект двох мирних місяців кварталу? Наразі зберегти усі контракти вдалося понад половині гравців, 16% – втратили 10% і більше. З квітня здебільшого невеликі аутсорсери почали скаржитися на складнощі із новими замовниками – вони відмовляються наймати команди в Україні.
«Вже під час війни 77% ІТ-компаній залучили нових клієнтів, 56% з них очікує на зростання на 5–30% у цьому році», – стверджують у Асоціації. Хеджувати ризики допомагають закордонні офіси. Із 24 лютого українські компанії відкрили щонайменше 18 нових центрів розробки. Найпопулярніші локації – сусідні Польща та Румунія.
Hitachi теж не пасе задніх у полюванні за IT-талантами. До 2024-го компанія планує збільшити команди технічних спеціалістів в усіх своїх бізнесах на 30 000 айтівців. GlobalLogic за цим планом потрібно близько 20 000, каже Кодзіма. Щодо географії найму конкретики немає.
Українські інженери поки можуть працювати із закордонних центрів розробки GlobalLogic у Польщі, Словаччині, Хорватії тощо. «Звісно, ситуація з війною в Україні може змінюватися, компанія відреагує відповідним чином», – каже Яворський. Деталі планів протидії ризикам він не розкриває.
Наразі Hitachi налаштована повністю підтримувати українську команду. «Ми не плануємо призупиняти чи закривати діяльність в Україні або переносити свою діяльність в інші країни», – каже старший менеджер з комунікацій компанії Емі Такасе. Доступ українських спеціалістів до європейських локацій – частина плану забезпечення безперервності бізнесу (BCP). «Це дозволяє нам зосередитися на безпеці колег і продовжувати надавати послуги нашим клієнтам, – стверджує Такасе, – Повідомлення президента Hitachi та генерального директора Кейдзі Кодзіма мало на увазі саме ці зусилля».
Дисклеймер: текст оновлений 26 травня, додано офіційний коментар Емі Такасе.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.