Найпопулярнішим легковим електрокаром в Україні у липні залишається Nissan Leaf (287 машин). /Shutterstock
Категорія
Гроші
Дата

Український бум на електрокари розігнався ще більше. Китайці витісняють Tesla й Nissan. Коли в країні буде 100 000 «зелених» авто

Найпопулярнішим легковим електрокаром в Україні у липні залишається Nissan Leaf (287 машин). Фото Shutterstock

Паливна криза та податкові пільги стимулюють українців пересаджуватись на електромобілі. Як довго протримається попит, що його драйвить і які електрокари вириваються в лідери серед українців.

Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!

2021 рік для засновника оператора електрозарядних станцій «ТОКА» Стефана Благовісного склався якнайкраще: українці купили рекордну кількість електромобілів за рік, а загальний парк таких машин зріс до 33 522 штук.

Власники електрокарів – основні клієнти компанії Благовісного. «ТОКА», яка разом з AutoEnterprise, EcoFactor входить до «великої трійки» українських гравців електрозарядної інфраструктури, збільшила мережу на 40% до приблизно 400 станцій швидкої зарядки та сподівається продовжити масштабування. 

Інвестуючи в розширення, Благовісний керувався простою логікою: електромобілі займають менш як 1% від загального парку, а значить, ринок ще далекий від насичення. Другий стимулювальний чинник – низькі податки як на вживані, так і на нові електрокари. Із 2015 року в Україні не сплачується мито під час ввезення авто з електричним двигуном, а з 1 січня 2018 року скасували ПДВ (20% від вартості) та фіксований акциз (109 євро). 

Що змінила війна? «Ринок електромобільності зростає», – каже радниця міністра інфраструктури з питань розвитку електротранспорту Марина Китіна. В усіх місяцях першого півріччя 2022 року, за винятком березня, кількість реєстрацій електромобілів збільшилась проти 2021 року. На 1 серпня в Україні 39 233 електрокари. 

За сім місяців 2022 року, за даними Auto Consulting, в Україні було зареєстровано 5914 електромобілів – на 34% більше, ніж за рік до того. Частка нових електромобілів зросла до 30% від загальної кількості реєстрацій. Минулого року – 12%. 

За підсумками січня-липня електромобілі подолали психологічний рубіж у 5% продажів на ринку нових автомобілів, а в липні 11%, – говорить гендиректор Auto Consulting Олег Омельницький. Він очікує стрімкого зростання популярності електромобілів.

Для порівняння: наприкінці липня 2022 року польськими дорогами їздило 50 679 зелених авто, свідчать дані Польської асоціації автомобільної промисловості. Повністю електричні з них (BEV) – 49%, решта – гібриди. Загалом у світі за шість місяців 2022 року продали 4,16 млн електромобілів. 57% продажів забезпечив Китай, 27% – Європа, 10% – США.

З початку 2022 року «ТОКА» відкрила близько 100 швидких електрозаправок. У планах до кінця року збільшити мережу ще на 40%, – каже Благовісний. За його словами, розширюють мережу й конкуренти. 

Засновник виробника софту для зарядних станцій Go to You Назар Шимоне-Давида каже, що кількість транзакцій на його станціях збільшилась удвічі. Він це повʼязує не тільки із загальним збільшенням користувачів електромобілів, а й міграцією на захід України, де зосереджено більшість його станцій. До кінця року він планує подвоїти кількість підключених станцій – до 500 пристроїв.

Електрокари: пальне й податки

Усі співрозмовники, з якими Forbes поспілкувався для написання цієї статті, говорять, що великий бум 2022 року зумовлений паливною кризою, яка загострилась у квітні-травні. «В Україні один із найнижчих тарифів на електроенергію для приватних споживачів», – говорить керівник представництва BIO Auto в Україні Арсеній Абдураїмов. Для домогосподарств, що на місяць витрачають понад 250 кВт⋅год, – 1,68 грн за кВт⋅год. Нічний тариф передбачає знижку в 50%.

«50+ грн коштує літр пального, – каже Благовісний із «ТОКА». – Підзарядка на швидкісній станції вдвічі дешевша, а зарядка вдома в 10 разів дешевша». 

Український бум на електрокари розігнався ще більше. Китайці витісняють Tesla й Nissan. Коли в країні буде 100 000 «зелених» авто /Фото 1

Вартість 1 кілометра для електрокара, бензинового авто й авто на газу

Липень 2022-го став рекордним місяцем за всю історію розвитку електромобільності в Україні, каже Китіна. Українці зареєстрували 1732 автомобілі на електротязі, що у 2,3 раза більше, ніж торік та на 64% більше, ніж у червні. 

Зараз, за словами Благовісного, формується відкладений попит, повʼязаний із низькою купівельною спроможністю. «Ми поки не бачимо зростання в рази, але принципово багато людей вже зробили вибір на користь електромобілів», – каже він.  

На користь електрокарів грають і низькі податки. Вартість акцизу за розмитнення авто з електричним двигуном становить 1 євро за 1 кВт⋅год. З 1 липня 2020-го під час купівлі електромобіля не потрібно сплачувати збір до пенсійного фонду. Його обсяг складав від 3% до 5% залежно від вартості авто.

Ще трошки, й Україна стане першою у світі країною з повністю відсутніми податками на електромобілі та дуже простою системою розмитнення та постановки на облік через смартфон, говорить заступник голови правління асоціації EV-UA Вадим Ігнатов.

Які електрокари купують українці

Найпопулярнішим легковим електрокаром в Україні у липні залишається Nissan Leaf (287 машин). Другий результат у Volkswagen е-Golf (151 шт.), на третьому місці – Volkswagen ID.4 (132 шт.). До п’ятірки липня потрапили Renault Zoe (112 шт.) та Tesla Model 3 (75 шт.). 

Помітно зростає сегмент китайських електромобілів, каже Шимоне-Давида. Вироблений у Китаї Volkswagen ID.4 вартістю від $40 000 – лідер за продажем серед нових електрокарів в Україні. Продажі стартували у 2021 році. «На відміну від хетчбека Nissan Leaf, Volkswagen ID.4, це нова модель, і це кросовер С-класу», – говорить гендиректор Auto Consulting Олег Омельницький. Українці традиційно полюбляють авто в такому кузові – кросовери займають 80% у продажах нових автомобілів. 

«Вартість того ж Nissan Leaf $40 000 – $50 000. В очах українців Volkswagen ID.4 ще й статусний автомобіль, тому українці готові викладати за нього кілька десятків тисяч доларів», – говорить Омельницький.

Український бум на електрокари розігнався ще більше. Китайці витісняють Tesla й Nissan. Коли в країні буде 100 000 «зелених» авто /Фото 2

Другий рядок у рейтингу продажів нових електромобілів займає Dong Feng X-NV. «Це також нова модель і аналог електромобіля Honda Fit», – каже Омельницький. Автомобілі випускаються на тому самому заводі, що й Honda Fit. До того ж активний продаж Dong Feng X-NV повʼязаний ще й із тим, що це теж нова модель.

У рейтингу продажів нових електромобілів понад 30 китайських брендів, які інколи складно вимовити. «Оператори ринку намагаються намацати, що може мати попит», – каже Омельницький.

Український бум на електрокари розігнався ще більше. Китайці витісняють Tesla й Nissan. Коли в країні буде 100 000 «зелених» авто /Фото 3

Формує пропозицію і логістика постачань. Якщо раніше на українському ринку переважали вживані автомобілі з американського ринку, то тепер – із Китаю, каже Абдураїмов. «Зростання вартості логістики, а також необхідність вкластися в їх ремонт, зʼїли переваги купівлі вживаних електромобілів у США, – каже Омельницький. – Тепер ціни на американські машини та китайські співставні».

Чого не вистачає для наступного кроку? «Спрощеної процедури підключення електрозарядних станцій, які будуть збільшувати попит на електрокари», – каже Китіна. Залишаються проблеми із сервісом вживаних автівок, а також нових китайських електромобілів. «Запчастин немає, як обслуговувати – ніхто не розуміє, будь-які проблеми, які виникають з електронікою, також вирішуються дуже складно», – каже Вадим Ігнатов.

Але попри ці проблеми, в Україні буде 100 000 електромобілів вже у 2023 році – впевнений гендиректор Auto Consulting Олег Омельницький.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні