Категорія
Лідерство
Дата

7 психологічних опор у життєстійкості лідера. Діляться досвідом Владислав Рашкован, Дмитро Стрижов та В'ячеслав Лисенко

4 хв читання

7 психологічних опор у життєстійкості лідера. Діляться досвідом Владислав Рашкован, Дмитро Стрижов та В'ячеслав Лисенко /Getty Images

Getty Images

Особистісні якості та психологічна підготовленість до криз приводять до їх подолання. Відомі українські підприємці розповідають, що їм допомагає бути сильними у моменти турбулентності

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

«Виживає не найсильніший і не найрозумніший, а той, хто найкраще пристосовується до змін»,

Чарльз Дарвін

Життєстійкість (від анг. hardiness – «витривалість», «стійкість», «загартованість») – здатність людини витримувати і долати життєві труднощі, водночас зберігаючи емоційне здоровʼя та ефективність у діяльності. Життєстійкість можна розвивати, та її розвиток відбувається не у «тепличних умовах». Багато успішних лідерів організацій у минулому проходили крізь кризи та особисті випробування.

Сформувавши опори життєстійкості, лідер отримує імунітет до багатьох криз. Це не означає, що він перестає їх помічати. Але його ставлення до криз змінюється у бік пошуку можливостей та переосмислення шляхів, що призвели до криз.

За допомогою відомих українських підприємців ми виділили сім опор, які допомагають їм долати труднощі та зберігати життєстійкість.

Опора 1. Підготовленість до криз та форс-мажорів.

Владислав Рашкован, фінансист, заступник виконавчого директора МВФ:

«Багато років тому я був викладачем у ЗВО. Читав кілька курсів у студентів-магістрів. З тих часів звик бути «підготовленим» до заняття. Я не вірю у спонтанні вирішення комплексних завдань. Будь-які пропозиції мають бути підготовленими. Тобто перший секрет – готуйтеся, готуйтеся до криз та форс-мажорів. Кожному для цього потрібна різна кількість часу. Але фортеці будуються між битвами. Тому найкращий час готуватись до наступної кризи – закінчення попередньої, тобто сьогодні. Найкращий спосіб – каталогізація та інституціоналізація досвіду: викладення на папері схем вирішення завдань у різних кризових ситуаціях».

Опора 2. Освіта та самоосвіта.

Владислав Рашкован:

Багато читайте. Коли настає криза, потрібні швидкі розвʼязання складних завдань, часу на читання не буде. Це стосується як корпорацій, так і державотворення. Під час роботи у НБУ, десь у 2015 році, я написав, що не прочитав за рік жодної книжки. Фізично не було часу. Не вигадуйте «жовто-блакитний велосипед» – багато проблем вже знаходили своє рішення в інших компаніях та країнах. Освіченість та начитаність допоможуть вам допомогти керувати своїм станом та зберігати самовладання у складних ситуаціях».

Опора 3. Будьте у правильній кімнаті.

Владислав Рашкован:

«Якщо ви найрозумніший у кімнаті, то це не правильна кімната. В ідеалі люди, у яких ви запитуєте поради в період турбулентності, повинні бути розумнішими і професійнішими за вас. Начебто до банальності просто. Але як складно погодитись на це в українському бізнес-середовищі. Шукайте у свої організації розумних і знаючих, а не лояльних людей-підлабудників, які підтверджуватимуть, що все, що ви кажете – правильно».

Опора 4. Чіткий аналіз ситуації.

Вʼячеслав Лисенко, співвласник Meest China, експерт з українсько-китайських відносин:

«У складних ситуаціях я завжди беру факти цієї ситуації, аналізую їх, пишу всі теоретичні варіанти виходу, будь-які рішення, які можуть бути. Потім вибираю одне і після цього дію. Немає правильних чи неправильних рішень, є рішення, ухвалені невчасно. Вибрали – дійте. Найгірше рішення – бездіяльність. Водночас не будемо плутати з умінням чекати, іноді це теж гарне рішення. Чекати, перечекати, але свідомо. Потрібно памʼятати, що з будь-якої ситуації є вихід, і постаратися до цього поставитися як до завдання, може, навіть з гумором, якщо зможете».

Опора 5. Заняття спортом.

Дмитро Стрижов, СЕО охоронного холдингу «Шериф»:

Перше, що мені допомагає в управлінні емоціями, – це перегони Ironman. Коли ти долаєш фізичний біль, насправді це внутрішній діалог із собою. Після фінішу ти стаєш зовсім іншим. Для тебе немає слів «неможливо», «не вийде», «не можна». В армії, для порівняння, це іспит для спецпідрозділів на кропові берети. Та сама історія – за рахунок жорсткого фізичного навантаження тренуються воля та характер. Це перші камені фундаменту, які дозволяють розвинути емоційний інтелект та життєстійкість. Тобто спочатку треба себе занурити в таку ситуацію, де складно, і таким чином ти прокачуєш свої навички управління емоціями».

Опора 6. У важкі періоди особливо вір у себе.

Дмитро Стрижов:

«Дуже важливо вірити у те, що ти робиш. Віра у себе і сила волі – ось складові успіху у будь-якій справі. І якщо ти у щось не віриш, а тільки говориш, люди це швидко відчують. Це відчувається на якомусь глибокому рівні. Тому якщо за щось берешся, робиш, агітуєш робити інших, насамперед сам щиро вір у те, що робиш».

Опора 7. Будь лідером та прикладом для інших.

Дмитро Стрижов:

«Іноді складні ситуації виникають раптово, як сніг на голову. Тоді дуже страшно. Всі дивляться на тебе і чекають на твою реакцію. І тут правильним буде вдавати, що тобі не страшно. Просто братися та робити. Саме в цей момент різниці ніхто не відчує. Якщо ти лідер – на тебе орієнтуються, на тебе дивляться. Ти повинен показати приклад самовладання та приклад, як треба діяти у цій ситуації. Відповідно, колектив підхопить і буде загальний командний результат».

Аналізуючи поради підприємців, можна зробити висновок, що саме особисті якості та психологічна підготовленість до криз ведуть до успіху. В історії кожної успішної компанії були епізоди, коли темрява максимально згущувалася. І лише завдяки особистісним якостям лідера та його команди знаходився вихід із цих ситуацій.

Матеріали по темі
Контриб'ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Тетяні Павлушенко – [email protected]

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд