Категорія
Лідерство
Дата

Давид і три Голіафи. Чого досягнув Zoom ще перед приходом пандемії

Ерік Юань, засновник компанії Zoom Video Communications. /Getty Images

Ерік Юань, засновник компанії Zoom Video Communications. Фото Getty Images

Ерік Юань – цікава людина. Клієнти постійно на нього тиснули, щоб він приїхав до них на зустріч. Юань ніколи їм не відмовляв, але попередньо казав: «Я з радістю приїду. Проте чи могли б ми спочатку спробувати зустрітися через Zoom?» Наслідок? Подорож, про яку просили клієнти, не відбувалася. Тож зазвичай Юань подорожував у справах двічі на рік

⚡️Даруємо 700 грн знижки на річну підписку на сайт Forbes. Діє з промокодом 700 всього чотири дні. Оформлюйте зараз за цим посиланням

Ми всі знаємо історію Давида і Голіафа. Але чи знаємо історію Давида і трьох Голіафів (їхні імена – Cisco, Microsoft, Google)? Саме в такому світі Ерік Юань працює щодня.

Суть Zoom дуже тяжко побачити, бо пандемія принесла недавно крихітній компанії непередбачуваний суперуспіх. Але не задивляймося лише на це. Радше спробуймо зрозуміти, що Zoom осягнув ще перед приходом пандемії.

Масштаб. Після того, як Cisco купила в 2007 році Webex, Юань опинився в Cisco на високій інженерній посаді. Однак насолоди від роботи не було, бо він не хотів працювати над незахопливою, посередньою системою відеозв'язку. 2011-го він покинув Cisco і заснував Zoom.

Чому? Щоб створити найкращий продукт та серію послуг, які уможливлюють високоякісну працю та зв'язок без необхідності подорожувати; щоб заощадити час, кошти, енергію, «свіжість» і здоров'я для сотні мільйонів людей. Візія немала. І непереконлива. Було складно знайти фінансування, оскільки інвестори думали, що ринок перенасичений конкурентами. Позірно це було правильне спостереження. Але не в очах Юаня. Він знав, що можна запропонувати користувачам щось значно краще. 

Невдача. Аби здійснити цей амбітний задум, Юань подорожував шляхом, встеленим поразками. Він не міг переконати керівників Cisco схвалити проєкт, аби надати покупцям радикальні поліпшення. Відтак не здобув фінансування. Його зустрічали десятки неуспіхів у процесі покращення продукту та послуг. Кожен із цих неуспіхів був як трамплін, кожна невдача була перетворена на стрибок уперед.

Невдачі у Zoom – це постійна дієта від заснування компанії до сьогодні. Найновіша – Zoom ще незадовільно розв'язав питання кібербезпеки та гарантування приватності. Після того як компанія публічно зізналася, що має проблеми із безпекою, у Zoom на 90 днів зупинили випуск оновлень, щоб стовідсотково зосередитися на зашифруванні комунікації (encryption). Аби пришвидшити цей процес, було придбано компанію Keybase, де працюють спеціалісти із шифрування. Zoom вдалося запустити поважні поліпшення, але праця над удосконаленням триває.

Швидкість. Коли ви живете в країні багатьох Голіафів, усе робиться під знаком поспіху, постійно панує почуття наглості. Неквапливість – перший крок до загибелі на ринку трьох Голіафів.

Вислід – недвозначний. Zoom запустив перший продукт 2013-го. До 2018-го компанія стояла на рівні з Webex. Наприкінці 2019-го Zoom наростив свій бізнес і він став удвічі більший за Webex. У Zoom траєкторія зростання значно стрімкіша від Webex та всіх інших конкурентів. Саме це дало компанії змогу краще за конкурентів використати непередбаченні нагоди ринку під час пандемії.

10x ощадність. Ключова складова візії Еріка Юаня – не тільки зручність, не тільки низький кошт, а й також масштабна, «помножена на 10» ощадність для клієнта.

Коли обчислити всі заощадження – перельоти, готелі, таксі, витрачений час на поїздки, то Zoom удесятеро менш затратний, ніж традиційна зустріч. Для більших зустрічей/конференцій кошт зустрічі у Zoom – у 20х–30х нижчий.

Доступ. Коли дивитися позірно на Zoom, то це на перший погляд виглядає як нескладна справа. Тяжко уздріти розгорнуту мережу спільників, програмістів, дистриб'юторів, виробників відеообладнання та інших, хто тісно співпрацює з Zoom. До них належать Redbooth, B2B-програмісти, Logitech, Vaddio, in-Focus; виробники відеообладнання DTEN, Nest, Poly, Yealink; Zoom також інтегрований зі Slack, Skype, SalesForce. До цього потрібно долучити екосистему додатків, що спільники творять для Zoom.

Найважливіший спільник для Zoom, мабуть, хмарний сервіс Amazon AWS. У часи вибухового зростання AWS долучав 5000–6000 серверів за один день! І такі темпи могли тривати тижнями… Найбільше важить те, що основа тісної співпраці з AWS побудована з 2011-го, ще далеко перед вибухом попиту під час пандемії.

Zoom став абсолютним майстром мережотворення. З кожним місяцем поширюється невидима павутина співтворців вартості для клієнтів Zoom. Цей зразок ужитку зовнішніх важелів наштовхує усіх нас на питання: яку обширну мережу співтворців вартості створили ми на користь наших клієнтів?

Алгоритми. Як і пошук швидкості, в Zoom алгоритми всюдисущі. Це алгоритми поліпшення внутрішніх процесів, зашифрування, творення кращої функціональності, ужитковості та задокументованого змісту.

Яскравий приклад – у спілці з партнером оtter.ai Zoom пропонує додаток, що поліпшує процес перекладання проговорених слів на точний текст, що з'являється субтитрами на екрані. Як наслідок – різко поліпшилося розуміння сказаного. Організатор автоматично отримує текст, що дозволяє нашвидкуруч підготувати резюме зустрічі, витяги найважливіших моментів та виділити з розмови кроки, що вимагають негайних дій після сходин тощо.

Топ 1%. Ерік Юань агресивно інвестує в культуру компанії, вкладає час, увагу, кошти. Віддача разюча. У рейтингові Glass Door («Найкращі компанії для працівників») Zoom посів друге місце. В оцінці Comparably («Де працівники найщасливіші?») Zoom два роки поспіль здобуває перше місце.

Розповідь. Пік ощадності – це ефективний розголос без копійки на рекламу. Так діють Tesla, Costco, WhatsApp, Zara, Trader Joes та небагато інших. 

Другий найвищий рівень ощадності – це ті, хто рекламується, але за мінімальні кошти. До цієї групи входять такі компанії, як Wegmans, Xiaomi і… Zoom. Чому? Тому що в них головним двигуном розголосу все-таки є самі користувачі. У випадку Zoom цей ефект ще потужніший, бо користувачі не тільки говорять про Zoom, рекомендують Zoom, а й також запрошують на Zoom-зустрічі. Що важніше, для запрошених надзвичайно легко і зручно під’єднатися до Zoom-розмови.

Перевіримо цей ефект самі. Зробіть, будь ласка, експеримент. Використайте і порівняйте Zoom, Webex (Cisco), Microsoft Teams і Google Meet. Який буде ваш висновок? У кого легше, зручніше і… дешевше? Перевіримо цей ефект іще інакше. За останній місяць, скільки разів ви рекомендували іншим Zoom, Webex, Microsoft Team, Google Meet?

Натиск трьох Голіафів допоміг Zoom спромогтися на граничний фокус, максимальну швидкість та максимальний розвиток. Якщо я не маю перед собою трьох Голіафів, може, мені потрібно їх створити? Задля розвитку команди та утворення саме найкращої пропозиції для свого клієнта. 

Бонус-питання: у майбутньому найбільша загроза для Zoom походитиме від трьох Голіафів чи від китайської компанії Agora Inc.? Варто приглянутись і до неї. Часом найбільші загрози не прямі, а ті, що заходять у справу з іншого, унікального, кута.

Матеріали по темі
Контриб'ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Тетяні Павлушенко – [email protected]

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні