Наталка Ворожбит. /Володимир Шуваєв
Категорія
Життя
Дата

Drama queen. Наталка Ворожбит — про виклики режисури і способи генерування ідей

3 хв читання

Наталка Ворожбит. Фото Володимир Шуваєв

Купуйте річну передплату на шість журналів Forbes Ukraine за ціною чотирьох номерів. Якщо ви цінуєте якість, глибину та силу реального досвіду, ця передплата саме для вас.

Я – режисерка і драматургиня. Ще я – про нерв, допитливість і вивчення людей.

Найкраще у мене виходить драматизувати. І готувати борщ.

Моя мрія – зняти фільм світового рівня, про який не питали б: «Це справді гарне кіно чи нам здалося?» Кінорежисура – нова для мене професія, мені хочеться досягти в ній багато чого.

Я пишу лише ті історії, які не відпускають. Зазвичай вони про людей у драматичних ситуаціях, на місці яких я можу уявити себе. Завдання драматурга – вміти поставити себе на місце будь-якого свого персонажа, навіть найбільш негативного. Я ламаю голову, що б робила в цих обставинах. Якщо виникає внутрішнє бажання опрацювати ситуацію, це гарний привід про неї написати. 

Кілька років поспіль мене не відпускала тема війни на Донбасі. Так з’явилися «Кіборги» й «Погані дороги». Нині мені цікаві історії людських взаємин.

Сім’я – вічне джерело натхнення, як зі знаком плюс, так і зі знаком мінус.

Я росла серед людей, котрі дивилися телевізор. Тому я чудово розумію персонажів зі «Спіймати Кайдаша» або «Поганих доріг». Я одна з них.

Я вмію йти за своїм баченням. І відступати від нього. Для «Поганих доріг» не хотіла відбирати акторів, що грали у виставі. Проте актриса Оксана Черкашина так блискуче зіграла на пробах, що в мене просто не було вибору. Я ж не дурна стріляти собі в ногу.

Сприйняття своїх текстів змінюється в часі. Наприклад, я бачила «Погані дороги» на сцені Royal Court. Виглядало, наче я дивлюся якийсь іноземний спектакль. З фільмом так само: коли перестаєш у цьому варитися, магія йде, залишається просто виробничий процес.

Свої вистави і кіно я ніколи не переглядаю, не ходжу на прем’єри. Це для мене величезний стрес. Показ «Поганих доріг» на Венеційському кінофестивалі заледве висиділа. Коли я сказала, що хотіла, – все, це для мене закритий етап. Я йду далі.

Драматург має справу з персонажами у своїй голові. Режисер на майданчику працює з реальними людьми. Їх потрібно переконати, що ти знаєш, що робиш. Навіть коли це не так. Тут важливо водночас бути лідером і створювати гарну атмосферу на майданчику.

Після успішного кінодебюту складно зняти другий фільм. Від тебе чогось чекають, а на тебе нападає ступор.

Працюю над історією «Демони» за моєю п’єсою, якій уже багато років. Хочу експерименту з формою і хуліганства. Це драма з елементами містики і комедії: в українське село приїздить росіянин зі стосом книжок, які зазвичай продають в електричках. Знайомиться із самогонницею Ніною, і в них починається любов-ненависть. Там немає прив’язки до часу: складно зрозуміти, це 1990-й чи 2010-й. Мені здається, у цій історії є все, щоб прогриміти.

Я доволі невпевнена в собі людина. Тому мені настільки важливий фідбек. Не знаю, чи знімала б я другий фільм, якби «Погані дороги» не стали успішним дебютом.

Коли мені потрібно писати, рішуче відсікаю рутину і на деякий час втікаю. Пишу в самотині, в ті проміжки часу, які усвідомлено собі викроюю.

Найкращі ідеї приходять до мене в комфорті та концентрації. Ставлю телефон на беззвучний режим. Прокрастиную, дивлюся фільми, міркую. Три-чотири дні в такому режимі – й ідеї приходять. Ще я люблю придумувати історії за кермом автомобіля – це моя форма медитації.

Мене дратує, коли забирають мій час. Я щосили уникаю безглуздих зустрічей. Парадоксально, але ці ж дратівливі люди мене й надихають. Як мої персонажі з «Кайдашів», котрі дратували мене свого часу. Але це і робить їх такими цікавими.

Найкращу пораду в моєму житті дала мені художній керівник Театру.doc Олена Греміна. Вона полягала в тому, щоб учитися великодушності. Що це означає? Не розмінюватися на дрібниці, приймати людей, якими вони є, ставати вищою від побутових чвар і сварок.

Найкраще рішення в моєму житті – повернутися у 2004 році з Москви в Україну.

Головний страх, який мені вдалося подолати, – страх емоційного оголення. Я виходила на театральну сцену, писала дуже особисті тексти, з’являлася в кадрі. Кілька разів зіграла одну з новел у «Поганих дорогах» в європейських театрах.

Я хочу поліпшити знання англійської і навчитися вирощувати квіти на дачі. У професії – навчитися монтувати і краще розбиратися в операторській роботі. А ще – написати роман.

Мої найкращі якості – амбіційність і сильний характер.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд
Четвертий випуск 2025 року вже у передпродажу

Замовляйте з безкоштовною доставкою по Україні