У 2023 році на екрани вийшли найкасовіший український документальний фільм «20 днів у Маріуполі» та «Мавка», яка обігнала мегапопулярний «Аватар: Шлях води» за кількістю проданих квитків. Не відставали й іноземні блокбастери: у прокаті зʼявилися довгоочікувані «Оппенгеймер», «Барбі» та «Форсаж Х». На які фільми 2023-го українці найчастіше ходили в кіно
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
У 2023 році у мережі кінотеатрів Multiplex вийшло 326 фільми – це на 7% більше, ніж у 2022-му. Та про остаточне відновлення прокату не йдеться: у доковідному 2019-му на екранах мережі показували 460 фільмів. У мережі кінотеатрів «Оскар» кількість фільмів також зросла, а у «Планеті Кіно» навпаки: за січень–листопад 2023-го вийшло 318 унікальних фільмів. Це на 37 фільмів менше, ніж у 2022-му за такий самий період.
«Визначальною є якість, – каже СЕО мережі Multiplex Роман Романчук. – Один гарний проєкт збирає більше, ніж 100 фільмів низької якості».
Якісних фільмів у 2023-му було чимало. Наприклад, мультфільм «Мавка» приніс мережі Multiplex понад 50 млн грн – майже 7% від річного бокс-офісу. Дохід «Планети Кіно» від мультфільму – 22,4 млн грн, або 5% зборів усієї мережі за січень–листопад. З-поміж іноземних фільмів найпопулярнішим в українському прокаті став «Аватар: Шлях води»: у 2023-му він зібрав 126,9 млн грн бокс-офісу.
Проте через страйки сценаристів і акторів в Голлівуді на наступний рік перенесли інші релізи, що могли б принести гроші. Серед таких – фантастика «Дюна 2» та екшн «Крейвен-мисливець».
Які стрічки заробили у прокаті найбільше?
Які фільми українці найчастіше дивилися в кіно
У двох найбільших мереж кінотеатрів – Multiplex і «Планета Кіно» – схожий перелік фільмів, на які придбали найбільше квитків. У Multiplex – це «Мавка», «Барбі» і «Аватар: Шлях води», а у «Планеті» на місці «Барбі» – «Оппенгеймер». Причина – наявність залів із технологією IMAX: режисер Крістофер Нолан публічно рекомендував дивитися його «Оппенгеймер» у таких залах.
У кінотеатрах «Оскар» найкасовішими фільмами останніх чотирьох років стали «Барбі» та «Оппенгеймер», каже маркетинг-менеджер мережі Максим Трохимець.
Чому саме ці стрічки увійшли до десятки найпопулярніших? Високі бюджети, вдалий кастинг, відомі творці, якісні сюжети та сценарії, вважає Романчук. Ще одна причина – вдала маркетингова кампанія. Наприклад, команда «Барбі» уклала понад 100 угод про партнерство з відомими брендами, писала у липневій колонці Валерія Толочина. «Мавку» на той момент підтримали понад 30 українських брендів.
Ще один фактор – відома історія, як у випадку фільмів «Довбуш», «Наполеон», «Оппенгеймер», каже СЕО Multiplex. «Довбуш» Олеся Саніна розповідає про найвідомішого опришка у Карпатах, «Наполеон» Рідлі Скотта показує найвідоміші битви великого французького полководця, а «Оппенгеймер» Крістофера Нолана описує шлях батька атомної бомби.
Більшість фільмів у десятці найпопулярніших – відомі франшизи. Вони здійняли три піки зборів у прокаті. Перший відбувся на початку прокату «Аватара: Шлях води», другий спричинила «Мавка. Лісова пісня». Бокс-офіс науково-фантастичного фільму Джеймса Кемерона сягнув 201,9 млн грн проти 156,2 млн грн бокс-офісу мультфільму виробництва Film.ua Group.
Третій пік зборів у прокаті – за «Барбігеймером». «Оппенгеймер» та «Барбі» стартували в один день і підсилили результати бокс-офісів один одного. За два тижні «Барбігеймера» кількість глядачів у Multiplex зросла на понад 200% порівняно з аналогічним періодом до прем’єри. «Завдяки цьому феномену маємо найкращий місяць (липень) серед інших у цьому році», – казала генеральна директорка «Планети Кіно» Наталія Байдан. Загалом десятка фільмів зібрала в українських кінотеатрах 920 млн грн у 2023 році.
Світовий тренд – спад попиту на супергеройське кіно. Спіткнувся «Флеш», завмерла цікавість до «Шазам! Лють богів», впав попит на «Людина-мураха й Оса: Квантоманія», пишуть Digital Trends. «Людина-мураха» трошки провалилася, я очікувала на іншу цифру», – казала Байдан у червні. Бокс-офіс цього фільму у «Планеті Кіно» – 6 млн грн.
Спад інтересу до супергеройських стрічок найбільше вдарив по кінотеатрах, які використовують технології IMAX/4DX. «В IMAX є порівняно вдалі релізи, як «Оппенгеймер» чи «Наполеон», а ось 4DX відчуває нестачу контенту», – каже Байдан. Нині у «Планеті Кіно» у 4DX-залах йдуть два фільми – «Вонка» і «Аквамен 2».
2023-й – рік тріумфу українського кіно. Добре спрацювали «Мавка» і «Довбуш», констатує Романчук. «Ми розраховували на серйозний результат від «Мавки», але те, що ми тримаємо ії на екранах майже пів року – феноменально», – додає Байдан.
Гарні показники Романчук відзначає і у стрічок «Щедрик» (бокс-офіс – 10,9 млн грн), «Памфір» (11,4 млн грн), «Люксембург, Люксембург» (34,3 млн грн), «Велика прогулянка» (18,6 млн грн) і «Мирний 21» (4 млн грн). До великої війни за рік виходило в кращому випадку два українських фільми, які мали такий успіх, додає СЕО Multiplex.
«Цього року глядач чи не вперше активно дивився українське», – каже Байдан.
Але 2024 рік навряд чи продовжить тренд – такої кількості українських фільмів уже немає. Кінотеатри очікують на закордонні релізи, зокрема, перенесені через страйк у Голлівуді. На екрани мають вийти «Дюна 2», «Панда Кунг-Фу 4», «Мисливці на привидів: Крижана імперія», «Годзілла і Конг: Нова імперія», «Джокер: Божевілля на двох», «Володар перснів: Війна Рогіримів», «Муфаса: Король Лев».
«Це великі відомі франшизи, їх прем’єри є бестселерами, – каже Романчук. – Ми в обережному оптимізмі щодо контенту на наступний рік».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.