Концертну діяльність в Україні зупинили ракети. Музиканти втратили основне джерело заробітку. Втім, через війну інтерес світу до всього українського підвищився. Чи стало зростання інтересу іноземців початком експансії української музики
⚡️ Лише 3 дні! Отримайте доступ до річної підписки Forbes Digital зі знижкою 40%. Промокод: MORNING. Оформлюйте підписку за посиланням.
Півтора року тому будь-який український артист, в основному, заробляв на концертах, каже засновник лейблу Enko Іван Клименко. Після 24 лютого проводити масові заходи стало неможливо. Концертна діяльність почала відновлюватись із кінця квітня. Відбулися перші концерти виконавців у метро, бомбосховищах, залах, де поруч є укриття.
«Ринок скоротився десь на 90%, загальний об’єм грошей на ньому становить 10% довоєнного обсягу», – припускає засновник івент-компанії Virus music Дмитро Феліксов.
Оживити українську музичну індустрію допомогли закордонні благодійні тури. У них поїхали понад два десятки артистів: «Океан Ельзи», «Бумбокс», Kalush Orchestra, The HARDKISS, «Один в каное», Go_A, Monatik, Христина Соловій та інші.
«Приходили й українці, й іноземці, щоб підтримати», – каже співвласник концертної агенції ARTLIVE Андрій Шаран. Спочатку виступали в Польщі, що прихистила найбільшу кількість переселенців з України. «Потім з’явилися тури в Німеччині, країнах Балтії, Грузії, Ізраїлі, США, Великій Британії, – каже Феліксов. – З різним результатом, але гастролі українських виконавців відбувалися майже в усіх європейських країнах».
Інтерес до музики України відображають і стрімінги. В YouTube-чартах гурту The HARDKISS удвічі зросла кількість прослуховувань з Польщі та США, а з Німеччини, Чехії та Великої Британії – втричі. За останній місяць їхні відео отримали 4 млн переглядів в Україні, а в Польщі й Німеччині – 278 000 і 109 000 відповідно. Кліпи гурту «Антитіла» крутять на музичних каналах Польщі та Чехії й на радіостанціях США. До переліку локацій, де музику гурту слухають найчастіше, додалися міста Європи – Варшава, Вроцлав, Прага, Вільнюс – та Великої Британії.
Чи стало зростання інтересу іноземців початком експансії української музики?
Наскільки популярні українські музиканти за кордоном
«Раніше українські виконавці [майже] не виступали за кордоном», – каже Феліксов, який займається організацією турів, зокрема для The HARDKISS та Monatik. Нині вони стали більш бажаними за кордоном, переконана фронтвумен гурту The HARDKISS Юлія Саніна. «Країни хочуть демонструвати підтримку України на культурному фронті, тому залучають українських артистів на ефіри, концерти, фестивалі», – додає вона.
Перші концерти українців за кордоном збирали найбільше слухачів, каже Шаран. Агенція ARTLIVE організовувала тури для гурту «Один в каное», який з кінця травня до початку липня їздив Європою та США. У Європі на концерти в середньому приходили 500–700 людей, у США – 400–500. Це нормальний результат, каже співвласник ARTLIVE. В Україні гурт збирав столичний Жовтневий палац, розрахований на понад дві тисячі людей.
У липні ентузіазм глядачів почав стихати. Концертів українських виконавців ставало все більше, кількість глядачів залишалася сталою. Аудиторія The HARDKISS у турі – 65% тимчасових переселенців та 35% українців, які вже тривалий час живуть у Європі, каже Феліксов. Саніна припускає, що на концерти приходить близько 30% іноземців. «Українці приводять знайомих послухати українську музику. Але не можу сказати, що це масово», – додає фронтвумен.
Частина українських артистів мали прихильників за кордоном до вторгнення. Учасниця списку Forbes «30 до 30» Аlyona Аlyona гастролює від початку кар’єри, каже СЕО лейблу Еnko Катерина Дмитренко. Цього року в співачки активний концертний графік у Європі, але його частину складають скасовані через пандемію фестивалі, що мали відбутися у 2020-му.
Аlyona Аlyona вже виступила в Німеччині, Польщі, Італії, Франції, Австрії, Північній Америці. Разом зі співачками Jerry Heil та KOLA реперка планує концерти у Фінляндії, Норвегії, США та Польщі.
Іноземну аудиторію залучають виконавці, про яких світ чув раніше. «Завдяки Євробаченню і великим іноземним фестивалям 70% фан-бази GO_A – іноземці», – впевнений Шаран. У переможців Євробачення-2022 Kalush Orchestra теж щільний графік виступів за кордоном. Після Європи гурт поїхав у свій перший великий концертний тур США та Канадою.
Світовий інтерес до України та бажання підтримати її у війні конвертувались якщо не у заробітки музикантів, то у донати. Благодійні концерти, у лайнапі яких з-поміж інших артистів була Джамала, та продаж її сукні принесли €87,1 млн. Крім цього, співачку запросили на шоу «Танці з зірками» в Польщі. Під час цієї передачі запустили благодійний збір від Fundacja Polsat для допомоги українським дітям, який триває досі.
«БЕЗ ОБМЕЖЕНЬ» у турі Північною Америкою зібрали на потреби ЗСУ понад $180 000, «Друга ріка» у європейському турі – майже 3 млн грн. З туру в Німеччині The HARDKISS перерахували на потреби військових 222 000 грн, з туру Америкою – 370 000 грн. «Один в каное» зібрали в США та Канаді понад $78 000.
«В середньому з одного концерту можна віддавати €3000–5000», – каже Шаран з агенції ARTLIVE. Така сума виходить, якщо гурт ділиться 50% прибутку з концерту та додатково збирає донати.
На початку вторгнення виходило заробити по €10 000 з концерту, який відвідувала приблизно тисяча глядачів. Організатори домовлялися про нижчу ціну оренди з власниками концертних майданчиків. Тепер це складніше. «В деяких країнах українським артистам ставлять максимальний прайс, – каже Юлія Саніна. – Їм байдуже, що інколи витрати більші за заробіток».
До чого приведе українська музична експансія
Ринок для українських виконавців за кордоном звузиться порівняно з початком війни, вважає Феліксов. «У топових українських артистів буде 10 міст в Європі, куди вони зможуть повертатися раз на рік із новою програмою», – додає він. Переважно йдеться про польські та німецькі міста, де ще до вторгнення жило багато українців.
Масовість гастролей українських артистів більше ситуативна і тимчасова, погоджується Саніна. На початку кар’єри гурт писав пісні англійською і намагався працювати зі світовими ринками. Стало зрозуміло: щоб бути успішним в певній країні, треба працювати з нею постійно, знати менталітет людей, розуміти їх потреби.
Можливість інтегруватися у світову музичну спільноту є, якщо артист цього хоче, впевнена Дмитренко з лейблу Еnko. «Російськомовний ринок призупинився, є можливість працювати з європейськими, американськими великими компаніями, до українських музикантів зараз прикута увага», – додає вона.
Водночас Дмитренко вважає, що інтеграція потрібна не всім. Вона наводить приклад лірики репера Skofka. «Він співає про своє дитинство, як вони розігрували щось «на чувачі» – українцям це відгукується. Можливо, людина з Польщі зрозуміє це не так добре», – додає вона.
«На західних ринках здатні закріпитися українські артисти, які дають автентику – «ДахаБраха», Go-A, – додає Юлія Саніна. – Ці виконавці розповідають унікальну українську історію, за якою цікаво спостерігати іноземцям».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.