Олег Псюк (Kalush), Володимир Самолюк (Skofka) та Alyona Alyona /Колаж Анна Наконечна
Категорія
Життя
Дата

«Шо ви браття». Український реп витіснив з рейтингів російський. Скільки заробляють артисти на цьому бумі

5 хв читання

Олег Псюк (Kalush), Володимир Самолюк (Skofka) та Alyona Alyona Фото Колаж Анна Наконечна

Повномасштабна війна принесла потужний запит на українське. Він і вивів україномовний реп на топові позиції в Apple Music, Spotify та YouTube Music. Як цей жанр опинився у фокусі, а увага слухачів змінила прибутки виконавців.

6 жовтня. Онлайн-конференція Forbes «Без рожевих окулярів»

6 жовтня. Онлайн-конференція Forbes «Без рожевих окулярів»

Що ви дізнаєтесь: Правила розвитку бізнесу в умовах абсолютної невизначеності; Як отримати в клієнти й співпрацювати з Міноборони – найбільшим замовником у країні; Як «воєнні» інновації можуть допомогти вашому бізнесу; 2023-й у цифрах від Мінфіну й НБУ.

Квитки на конференцію за посиланням

20 спікерів: Олексій Резніков, Сергій Марченко, Михайло Федоров, Олександр Конотопський, Алекс Ліссітса, Сергій Ніколайчук, Юлія Бадрітдінова, Тарас Чмут та інші.

Коли: 6 жовтня, з 10:00 до 16:00

«Я починав у часи, коли реп-шматки вирізали з радіоефірів, щоб не дратувати українську публіку: бо чому він щось бубнить, а не співає», – пригадує продюсер Олексій Потапенко, він же виходець із хіп-хопу Потап. 

Професійна реп-сцена в Україні започаткувалася на початку 90-х із харківського гурту «Танок на майдані Конґо» та рівненського «Вхід у змінному взутті». Відтоді розвивалась сплесками: невеликий бум у 2000-і та нові оберти в 2019-му. Alyona Alyona дала поштовх репу, як колись Alina Pash, Yarmak і його «Стольний Град», каже головний редактор Rap.ua Михайло Правильний. Альона Савраненко (Alyona Alyona) та Аліна Паш – учасниці першого списку українського Forbes «30 до 30».

Але до вторгнення в Україні слухали переважно російських виконавців. За тиждень до 24 лютого у першій десятці YouTube-чарту були Miyagi & Andy Panda, «Скриптоніт», GAYAZOV$ BROTHER$. З українських представників – лише Kalush Orchestra.

Через майже сім місяців повномасштабної війни рейтинги українських стримінгів виглядають зовсім по-іншому. В топ-10 треків на YouTube Music – пʼять пісень українських реперів Skofka, Kalush, Yarmak та qatoshi.

Від 24 лютого гурт Kalush Orchestra не втрачав лідерських позицій в YouTube-чартах впродовж 52 тижнів, підрахував ресурс texty.org.ua. Треки виконавця Skofka на стримінгах слухають втричі частіше, каже Іван Клименко – засновник лейблу Enko, під парасолькою якого працюють, зокрема, Skofka, Kalush Orchestra та alyona alyona.

Як український реп переживає свій бум, з якими викликами бореться і які гроші приносить артистам.

«Шо ви браття». Український реп витіснив з рейтингів російський. Скільки заробляють артисти на цьому бумі /Фото 1

Інфографіка: Texty.org.ua

Шлях до популярності

Український реп існував і в 2010-х, і в 2000-х, але йому не приділяли достатньо уваги, каже фронтмен Kalush Orchestra Олег Псюк. Увагу перетягували російські виконавці. «До 24 лютого російські репери на концертах збирали в Україні по 10 000 людей, – пригадує Клименко. – Максимум для українського реп-артиста на сольному концерті – 5000–7000 глядачів. Їх збирав Yarmak».

До вторгнення українські репери здебільшого писали треки російською. Існувало переконання: це шлях до великого ринку і грошей. «Після переходу на українську виконавці здивувались, що в Україні їх чекають набагато більше: кількість підписників зростає, музика потрапляє в чарти, з’явилось роялті», – констатує Клименко.

Популярність репу в Україні – ще і ехо світових тенденцій. Впродовж останніх п’яти років він постійно набирає обертів – збирає нагороди на Grammy та посідає місця в чартах Billboard. Наприклад, альбом Каньє Веста Donda за перший день після випуску став найбільш прослуховуваним у Spotify. Альбом виконавця вдесяте очолив чарт Billboard 200, передає Billboard.

Кого з українських виконавців слухають найбільше? Поки лідерами є артисти лейблу enko, які працюють на стику поп-культури та репу. Їх виконавці з андеграунду реперами називати не поспішають. «У їхній творчості з репу залишився лише речитатив, – каже головред Rap.ua Михайло Правильний. – Але це не означає, що вони роблять неякісний продукт. Їх критикують, бо коли людина з андеграунду обирає для себе шлях мейнстріму, це завжди викликає нерозуміння». Наприклад, пісню – переможницю Євробачення-2022 Stefania від Kalush Orchestra послухали на стрімінгу Spotify 37 млн разів. А соліст Kalush Олег Псюк – учасник списку українського Forbes «30 до 30» 2021 року.

«Шо ви браття». Український реп витіснив з рейтингів російський. Скільки заробляють артисти на цьому бумі /Фото 2

Найпопулярніші треки українських реп-виконавців у Spotify

Серед інших гучних виконавців Псюк називає alyona alyona, Skofka, OTOY, «Білий Бо», «Шершень», DYKTOR, «Дядя Вова», VovaZiLvova,Yarmak, Freel. Сотні тисяч або мільйони прослуховувань на стримінгах збирають «паліндром», «Гоня», Alina Pash, Krechet.

Хто і скільки заробляє на українському репі

У 2019-му реперами з найбільшим річним доходом були Каньє Вест, Jay-Z та Дрейк. Вони заробили по $150 млн, $81 млн та $75 млн, свідчать дані Statista. На українській музичній сцені мільйони отримують лише поп-артисти. «У нас є виконавці з доходом $25 000–50 000 за виступ, – каже Потап. – Сума за корпоратив може бути більшою».

До вторгнення українські репери найбільше заробляли на концертах. Два роки тому артист лейблу enko за один концерт отримував від $1000 до $10 000. З війною концертна діяльність просіла. «До війни Kalush Orchestra давали в межах 30 концертів на місяць, – констатує Клименко. – Зараз – десять, і частина з них благодійні».  

Учасники цьогорічного списку Forbes «30 до 30», гурт «Курган і Агрегат», суто реперами себе не вважають, але працюють у цьому жанрі зокрема. З концерту на 200–300 глядачів до війни заробляли 30 000–37 000 грн, які ділили на п’ятьох учасників команди, говорить учасник гурту Аміль Насіров. За три-чотири виступи на місяць виконавці отримували середню українську зарплату. 

На чому ще заробляли репери до вторгнення? Артисту лейбла enko річна співпраця з брендом могла принести кілька десятків тисяч доларів, а роялті зі стримінг-майданчиків – максимум $1000 на місяць. 

Реп-музиканти не можуть заробити на стримінг-платформах, бо в Україні ними користується менше 5% жителів, вважає Правильний з Rap.ua. «Якби чверть країни була підписана на Spotify, тоді б виконавці мали аудиторію, гроші на базові потреби та музику».

В Україні немає жодного офісу мейджор-лейблів Sony Music Entertainment, Universal Music Group чи Warner Music Group, говорить Клименко з лейблу enko. Співпраця з ними дозволяє артистам поширювати свої треки на Apple Music чи Spotify та отримувати роялті від прослуховувань. Раніше артисти працювали з офісами мейджор-леблів у Росії, тепер – зосередились на польських, додає він.

Але поступово стримінги приносять все більше доходів. Наприклад, автор треку «Шо ви браття» Jockii Druce за перший місяць на Spotify та Apple Music отримав $2500, розповів сам виконавець у інтерв’ю Bird in flight. «Зараз зі стримінгів отримуємо більше, але не так, як у Польщі, – каже Клименко з лейблу enko. – Там артист, який ще не входить у топ-20, може мати €10 000 на місяць». З 1 млн прослуховувань на стримінгах у місяць можна заробити $200–300, додає OTOY. 

Jockii Druce «Шо ви браття»

На корпоративи реперів кличуть не часто. Раз в місяць – вже класно, каже Аміль Насіров з «Курган і Агрегат». На них до вторгнення гурт заробляв по $2000 за виступ. Виступ репера OTOY на 45 хвилин в середньому обійшовся б у $1000. Хто готовий платити за реп? ІТ-працівники до 25 років, які люблять таку музику і виконавця, якого кличуть.

Більшість реп-виконавців не може заробляти лише музикою. Напевно, тільки 5% усіх українських реперів заробляють більше $1000, каже OTOY. «Зараз у мене вперше є надія, що через три-п’ять років реп-виконавець достатнього рівня зможе заробляти гроші виключно творчістю», – додає Правильний.

Починається битва за якість, переконаний Клименко. До вторгнення українські репери всередині країни конкурували з поп-виконавцями, а на міжнародній арені – з росіянами. Зараз змагатимуться за слухача між собою, каже засновник лейблу enko. «Якщо артист без лейблу і команди може заробляти декілька тисяч доларів в місяць на роялті, як Jockii Druce, це створює велику конкуренцію».

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд