Категорія
Гроші
Дата

Мінус 33 млн грн. Чому в Києві другий місяць паркування безкоштовне 

3 хв читання

З початку квітня кияни паркуються безкоштовно /Shutterstock

З початку квітня кияни паркуються безкоштовно Фото Shutterstock

Паркування в Києві знову безкоштовне. «Київтранспарксервіс» не зміг вчасно укласти контракт із процесинговою компанією та не поспішає виправляти помилку. Ціна помилки – 33 млн грн. Коли паркінг у столиці знову стане платним 

Купуйте річну передплату на шість журналів Forbes Ukraine за 1259 грн замість 1799 грн. Якщо ви цінуєте якість, глибину та силу реального досвіду, ця передплата саме для вас. В період акції Christmas sale діє знижка 30% 🎁

З початку квітня кияни паркуються безкоштовно. У 2023-му Київ планував отримати 200 млн грн з платних паркінгів, йдеться у бюджеті міста. Тобто два місяці простою коштують столиці понад 33 млн грн. 

Причина простою – недбалість комунального підприємства«Київтранспарксервіс», яке оперує понад 26 000 платних паркомісць столиці, каже Олександр Гречко, співзасновник громадської ініціативи «Пасажири Києва».

«Київтранспарксервіс» до 1 квітня мав укласти контракт з процесинговою компанією для проведення онлайн-платежів, але не зробив цього.

15 березня «Київтранспарксервіс» оголосив тендер на послуги з обслуговування платежів. Очікувана вартість послуг – понад 5,7 млн грн. Строк виконання – до кінця 2023-го. 

Але ці торги не відбулися через відсутність учасників.  

Наскільки адекватна вартість послуги з процесингу на пів року у 5,7 млн грн? Зазвичай фінкомпанії беруть за свої послуги 4–7,5% від доходу, пояснює Дмитро Беспалов, колишній радник заступника голови КМДА з питань розвитку транспортної інфраструктури. «Такі розцінки були під час запуску електронного квитка у громадському транспорті в Києві», – каже він. 

У 2022 році «Київтранспарксервіс» отримав 73 млн грн доходу. Якщо припустити, що за підсумком 2023-го дохід комунального підприємства буде схожим до минулорічного, то послуги процесингу «зʼїдять» майже 8% виручки.  

Яка вартість парковки в Києві та штрафи

Вартість години паркування залежить від розміщення парковки: найдорожча – в центрі міста:

І зона – 35 грн;

ІІ зона – 25 грн;

ІІІ зона – 5 грн

Штрафи за несплату: 

I зона – 700 грн;

II зона – 500 грн;

III зона – 100 грн

Другий тендер «Київтранспарксервіс» оголосив 25 березня. В торгах взяли участь дві компанії: Фінансова компанія МБК (Portmone.com) та «Універсальні платіжні рішення» (iPay.ua). 

«Універсальні платіжні рішення» запропонували за свої послуги 5,7 млн грн, що дорівнює очікуванням «Київтранспарксервісу». МБК – в шість разів менше – 900 000 грн. Торги знову були скасовані, нібито через помилки в тендерній документації учасників. 

Втретє «Київтранспарксервіс» оголосив тендер 9 травня, коли парковка в Києві вже понад місяць була безкоштовною. Учасники торгів ті самі: МБК та «Універсальні платіжні рішення». 

17 травня в аукціоні перемогла МБК з пропозицією 4,9 млн грн. Проте угода з компанією досі не підписана.

Якщо «Київтранспарксервіс» підпише договір, то з червня в Києві відновиться платне паркування, каже Гречко.  

Forbes звернувся за коментарем до Київської міської держадміністрації, компаній МБК та «Універсальні платіжні рішення», але не отримав відповіді до публікації статті. 

У серпні-жовтні 2022-го парковка в Києві теж була безкоштовною, за рішенням київського апеляційного суду. Встановлення платних тарифів на паркування у місті було визнано незаконним. Київська влада не дотрималася процедури зміни тарифу, що і було оскаржено, каже Дмитро Беспалов.   

Київська влада могла оскаржити це рішення у Верховному Суді, але замість цього у листопаді прийняла нове розпорядження про тарифи. «Це поширений інструмент українських чиновників – була прийнята нова постанова з трохи зміненими формулюваннями», – зазначає Беспалов.  

Нерозкритий потенціал

У 2022 році «Київтранспарксервіс» планував заробити 173 млн грн, але фактично отримав у 2,3 раза менше – 73 млн грн, за даними «Київтранспарксервіс». 

За рішенням міської влади, «Київтранспарксервіс» має передавати 60% доходів у бюджет міста, а решту лишати на власних рахунках. Отже, чистий дохід «Київтранспарксервіс» торік – 33 млн грн за збитку у 2 млн грн. 

Причини невиконання плану – війна та безкоштовне паркування протягом серпня-жовтня, йдеться в повідомленні «Київтранспарксервісу».

В цьому році заробити планові 200 млн грн теж навряд чи вийде. Проблема не тільки у тому, що другий місяць парковка безкоштовна. 

Беспалов називає дві основні причини: 

  • Мала кількість інспекторів, які мають фіксувати безоплатне паркування і виписувати штрафи. За даними Беспалова, в Києві їх до 30. 
  • Відносно низькі штрафи. Вигідніше один раз на місяць заплатити 700 грн штрафу, ніж купляти місячний абонемент вартістю 5733 грн. 

За його словами, Київ може отримувати з платного паркування в рази більші кошти, якби штат інспекторів був збільшений до 200–300, а покарання за безоплатне паркування посилено. 

Проте доходи в бюджет – це не головне завдання платних парковок. «Дороге паркування в місті – це інструмент управління транспортними потоками, який дозволяє зменшити транспортне навантаження», – каже він.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд
П'ятий випуск 2025 року вже у продажу

Замовляйте з безкоштовною доставкою по Україні