За каденцію президента Зеленського на митниці змінилося шість керівників, але реформувати орган жодному з них не вдалося. Які варіанти є на столі у президента після чергової відставки в одній з найбільш проблемних держустанов?
«Кандидатів нуль», – так на початку лютого ситуацію зі змінами на митниці описував у інтервʼю Forbes голова фракції «Слуга народу» Давид Арахамія. За кілька днів до цього Кабмін звільнив в.о. голови Державної митної служби Вячеслава Демченка та його заступників. Він був шостим керівником органу за три роки президентства Володимира Зеленського.
Два тижні по тому в уряді, Офісі президента (ОП) та Верховній Раді хоч і обговорюють кілька варіантів майбутнього цієї структури, але так і не мають чіткого розуміння, що робити з митницею далі.
Forbes дізнався про три можливі опції. Які саме варіанти чергової спроби реформувати митницю є на столі у президента та уряду?
Кадрова чистка та обшуки: що відбувається на митниці
Вячеслав Демченко очолював митницю понад рік. Його призначили виконуючим обовʼязки голови органу у листопаді 2021-го, чому передувала багаторічна карʼєра у Прикордонній службі.
Арахамія описував Демченка як «людину з чистою репутацією». «Я розумію митницю у її теперішньому стані як повністю феодальну структуру. Тобто коли навіть фігура начальника обласної митниці не грає такої ролі, як начальник зміни. Тому змінити ситуацію можна лише інституціонально», – казав Forbes Арахамія.
Попри це визначення, поки зміни на митниці обмежуються саме кадровими перестановками. Новим виконуючим обовʼязки голови митниці став Сергій Звягінцев, який до цього був заступником Демченка.
Чотири посадовці в ОП та ВР, з яким Forbes обговорював фігуру нового тичасового очільника митниці, сумніуваються у його здатногості якісно реформувати орган. «Кабмін сім разів призначав керівника митниці у ручному режимі та це жодного разу не спрацювало», – констатує заступник голови фінансового комітету Ярослав Железняк.
У середині лютого (через півтора тижні після кадрової чистки серед керівництва) у центральному апараті Митної служби та восьми регіональних митницях пройшли обшуки Державного бюро розслідувань (ДБР) та Служби безпеки України (СБУ).
За оцінками правоохоронців, щомісячно оборудки на митниці коштували бюджету до 10 млрд грн надходжень. «Це – третина від того, що мала б збирати установа протягом місяця, тобто, кожна третя гривня з митних зборів йшла до кишень корупціонерів», – йдеться у повідомленні ДБР. У 2022 році митниця перерахувала до держбюджету 300,8 млрд грн, що на 56,9% менше від плану.
Попри озвучені цифри та факт обшуків, слідчі дії не були надто результативними, вважає голова комітету ВР з фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев. «Мені це більше нагадувало шоу, бо наразі немає жодних підозр і реальних результатів», – каже Гетманцев.
Три сценарії для митниці
Подальше майбутнє митниці – одне з питань, у яких фінальне слово належатиме Зеленському. Дотичний до процесу відбору й очільник Офісу президента Андрій Єрмак (який наразі вирішує більшість кадрових питань у владі), кажуть два співрозмовники Forbes в ОП та ВР на правах анонімності. Саме Єрмак у 2021-му запропонував ідею довірити митницю топприкордоннику Демченку, розповідає на правах анонімності один із нардепів профільного комітету.
Консенсусу щодо митниці у ОП та уряді покищо немає. На столі у президента знаходяться три можливі варіанти, але жоден із них не є остаточним, кажуть два посадовці з ОП та ВР.
Перший – митниця перейде під відомство міністра громад та інфраструктури Олександра Кубракова. Міністерство наразі дотичне до певних процесів на митниці. Наприклад, ексзаступник Кубракова Мустафа Найєм (нещодавно перейшов із міністерства до агентства відновлення та розвитку інфраструктури) відповідав за відкриття нових митних пропускних пунктів.
Другий сценарій – митницю можуть частково або повністю передати під управління очільника Мінцифри Михайла Федорова, каже співрозмовник Forbes у ВР. «Головне завдання Федорова у таком разі – максимально зацифрувати всі процеси та прибрати людський фактор із роботи митниці», – каже на правах анонімності нардеп з економічного комітету ВР.
Чому саме Кубраков і Федоров? «Вони користуються авторитетом у президента, і у них непогано вдається проводити реформи у власних відомствах», – каже співрозмовник в ОП на правах анонімності. Проте, це рішення поки на стадії обговорення, додає він.
Мінус такого ходу – Кубраков і Федоров і без того мають достатньо задач у своїх міністерствах, констатує співрозмовник серед нардепів фінансового комітету. Крім того, президент вимагає швидкої реформи митниці, каже співрозмовник в ОП на правах анонімності: «Провести реформу за лічені місяці навіть в ефективного управлінця не вдасться».
Третій варіант – митниця на невизначений час залишиться під керівництвом нинішнього виконуючого обовʼязки Звягінцева. Альтернатива – Кабмін обере нового керівника з-поміж силовиків – з СБУ або ДБР, припускають два співрозмовники в ВР на правах анонімності.
Ще одна опція, яка поки не є надто реалістичною – відкритий конкурс із залучення міжнародних експертів. «Лише так ми можемо побачити та оцінити реальні перспективи потенційного очільника митниці», – каже Гетманцев. Із цим твердженням погоджується і Железняк.
20 лютого, після виходу матеріалу, нардеп Железняк повідомив у Telegram, що планує підготувати законопроєкт щодо процедури обрання очільника митниці на відкритому конкурсі.
Пʼять кроків для митної реформи
Кадри. Головна умова ефективної роботи митниці – очищення держоргану від недоброчесних працівників не лише у центральному апараті, а й на місцях, зазначає Гетманцев.
Зробити це важко. Як приклад, разом із ексочільником митниці Демченком заяву на звільнення мав написати його заступник Руслан Черкаський, але замість цього він пішов на лікарняний, офіційних заяв щодо його звільнення немає й досі.
Черкаський працює на митниці понад 30 років. «Крім Черкаського, на митниці вистачає людей з сумнівною репутацією. Там потрібні серйозні кадрові чистки на всіх рівнях. Без цього система не запрацює», – каже нардеп Железняк.
Синхронізація з ЄС. Ще один важливий крок – спільні пункти пропуску з Польщею та іншими країнами. Це дасть змогу боротися з контрабандою та зменшить корупційні ризики. «У такому разі ситуація, за якої з боку Польщі до нас заїжджає брендовий одяг, а на нашому кордоні він перетворюється в умовний зелений горошок, неможлива», – розповідав Forbes Арахамія.
Наразі на стадії запуску – митний безвіз із Польщею. «Уже зараз ми бачимо міграцію контрабандистів у бік кордону з Румунією та Угорщиною, які поки не беруть участі у цьому проєкті», – визнав Арахамія.
Про ефективність цього кроку каже й Гетманцев. «Це зменшить кількість зловживань із боку української митниці», – сподівається нардеп.
Людський фактор. Важливою є диджиталізація митниці та оснащення всіх пропускних пунктів робочими вагами та сканерами, каже Железняк.
«Потрібно максимально прибирати людський фактор із митниці», – констатує він.
Жорстка ієрархія. Новий керівник повинен зруйнувати феодальну систему та ввести принцип колективної відповідальності за правопорушення, каже Гетманцев. «Така система працює у податковій: хтось один бере – іде вся зміна, включно з керівництвом», – розповідає голова фінансового комітету.
Арахамія пропонує, щоб розмитненням вантажів займався митник із іншого регіону. «Наприклад, вантаж перетинає кордон у Львівській області, але перевіркою займається працівник із Сум, який визначається системою випадковим чином», – описував голова президентської фракції.
Оплата праці. Ще одне проблемне питання – рівень зарплат на митниці, каже Железняк. «Коли митник отримує в день $10, це підштовхує його до корупції. Так система не запрацює», – вважає нардеп.
З ним погоджується й Арахамія. Він не виключає, що підвищити заробітні плати митникам можна за рахунок скорочення штату при збереженні бюджету.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.