Електросамокати, моноколеса та інші види легкого електротранспорту в Україні законодавчо визнали транспортними засобами. Які будуть наслідки для їхніх власників та чи покращить це рішення ситуацію на дорогах, пояснює Максим Боярчуков, керуючий партнер юридичної компанії «Максим Боярчуков та Партнери»
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Електротранспорт як зручний та швидкий спосіб пересування по місту набув великої популярності в Україні. Тривалий час залишалося невирішеним питання порушення Правил дорожнього руху користувачами такого транспорту, чи можна прирівнювати електросамокати до транспортних засобів та чи потрібні на них права.
Тепер власників електротранспорту трактуватимуть як водіїв – президент підписав закон №8172. Крім того, у документі вводиться визначення для різних видів автотранспорту, що працює на альтернативному паливі.
Автори закону вказують, що його мета – визначити терміни, які вже застосовуються в нормативно-правових актах, але хаотично. Через це не було чіткого розуміння значення таких понять та подальшого їх застосування на практиці.
Головна мета ініціативи – популяризувати серед населення використання електротранспорту. Як результат – розвиватиметься інфраструктура зарядних станцій, зменшиться залежність України від імпорту енергетичних ресурсів, це сприятиме економічній вигоді, оскільки електроенергія коштує дешевше за інші види палива.
Електротранспорт поділили на дві категорії:
- Легкий персональний – колісний транспортний засіб, який оснащений та приводиться в рух виключно електричними тяговими двигунами потужністю в діапазоні до 1000 Вт, з одним, двома, трьома або чотирма колесами, який має максимальну конструктивну швидкість у діапазоні до 25 км на годину.
- Низькошвидкісний – оснащений та приводиться в рух виключно електричними тяговими двигунами, із двома, трьома або чотирма колесами, максимальна конструктивна швидкість у діапазоні не менше або дорівнює 50 км на годину та понад за 10 км на годину. Споряджена маса – не більше ніж 600 кг.
Що чекати власникам легкого електротранспорту
Новий закон не зобовʼязує власників електросамокатів та моноколіс їх реєструвати чи отримувати реєстраційний номерний знак. Також не вимагає від власників отримувати посвідчення водія для керування таким транспортом. Можливо, в майбутньому будуть прийняті відповідні нормативно-правові акти, й такі обов’язки у власників-водіїв з’являться. Найімовірніше, самокати та моноколеса прирівнюватимуть до велосипедів, і якісь особливі вимоги навряд чи з’являться.
У Правилах дорожнього руху (ПДР) немає визначення, що таке електросамокат чи моноколесо. Тож законодавцю доведеться внести зміни й до ПДР.
Відтепер електросамокати й моноколеса підпадають під визначення «транспортний засіб», тож їхнім водіям не можна їздити тротуарами та пішохідними доріжками.
Поки чекаємо на внесення змін до ПДР, користувачам такого транспорту потрібно дотримуватися основних правил дорожнього руху (наприклад, як для велосипедистів).
А саме: рухатися якомога правіше проїзної частини, найближче до тротуару, керувати електротранспортом не перебуваючи в стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння, користуватися світловідбивальними елементами, помітними на одязі, та пасивними засобами безпеки – шоломами.
Українські суди вже тривалий час визнають користувачів електросамокатів повноцінними учасниками дорожнього руху – водіями транспортних засобів, яким заборонено рухатися тротуарами і які зобов’язані дотримуватися встановлених для проїзних частин правил. За порушення ПДР уже неодноразово притягували як до адміністративної, так і до кримінальної відповідальності, а також суди стягували моральну й матеріальну шкоду на користь потерпілих від ДТП за участі користувачів легкого електротранспорту.
Декілька прикладів. У постанові від 17 травня 2021 року у справі №761/31629/20 Київський апеляційний суд, попри відсутність у ПДР визначення електросамоката, зробив висновок, що цей пристрій відповідає поняттю «транспортний засіб», оскільки призначений для перевезення людей.
У 2021 році Шевченківський районний суд м. Запоріжжя задовольнив позов пенсіонерки, яка постраждала від наїзду електросамоката. Суд стягнув із винної 102 000 грн матеріальної шкоди та 23 000 грн моральної шкоди.
Водійку самоката визнали винною в порушенні правил на транспорті (стаття 291 КК України), проте звільнили від покарання у вигляді року позбавлення волі, встановивши іспитовий строк (справа №336/7734/20). У цій справі суд визнав електросамокат транспортним засобом, призначеним для перевезення людей і (або) вантажу.
Згідно з реєстром судових рішень, є випадок, коли страховій компанії навіть вдалося стягнути кошти з батьків малолітнього водія електросамоката за пошкодження застрахованого автомобіля. Дніпропетровський районний суд 23 січня 2023 року прийняв рішення у справі №204/1674/22 та стягнув на користь позивача 41 000 грн.
Суд зазначив, що зважаючи на те, що малолітній водій використовував електросамокат як транспортний засіб та не мав права рухатись по тротуару, а відповідач не надав доказів того, що шкода не є наслідком несумлінного здійснення або ухилення від здійснення виховання та нагляду за малолітньою особою, то позов страхової компанії підлягає задоволенню.
Чи зміниться щось для власників парку самокатів
З прийняттям закону для компаній, які володіють парками самокатів, нічого не змінилось. До прикладу, додаток компанії Bolt досить детально інформує користувачів щодо правил використання електросамокатів та паркування.
Крім того, кожна поїздка на електросамокатах компанії застрахована. Страховка діє з моменту розблокування і до моменту блокування самоката. Вона поширюється й на третіх осіб, які постраждали внаслідок непередбачуваних дій користувачів.
Можливо, вже після внесення змін до ПДР щось зміниться для компаній, які володіють парками самокатів, але поки що про це говорити рано.
Прийнятий закон стане початком створення належних умов для розвитку та стимулювання використання в Україні транспортних засобів з електричними двигунами. Маємо надію, що законодавець не затягуватиме з внесенням змін до Правил дорожнього руху, адже найголовніше – це безпека, якої не завжди дотримуються користувачі електротранспорту.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.