Пройшов місяць, як НАЗК працює під новим керівництвом Віктора Павлущика. Які кроки вже зроблені та які виклики залишаються? Катерина Риженко, заступниця виконавчого директора Transparency International Ukraine з юридичних питань, розглянула усю наявну інформацію і зробили свої прогнози
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Головою Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) Кабмін 27 лютого призначив Віктора Павлущика. Він замінив на цій посаді Олександра Новікова, який керував агентством з 2020 року – після його перезавантаження.
Попри певні успіхи в роботі Новікова, деякі проблеми й досі не розв’язані. Йому так і не вдалося налагодити якісну взаємодію з громадськістю і врахувати усі рекомендації експертів, що могло б суттєво покращити роботу агентства. А це зрештою відбилося й у висновках незалежної зовнішньої оцінки діяльності НАЗК.
Під час конкурсу на очільника НАЗК Павлущик поділився своїм баченням розвитку Нацагентства. А за місяць роботи на посаді окреслив майбутній курс органу. Куди ж буде рухатися НАЗК під новим керівництвом?
Головні виклики
Останні чотири роки стали справжнім періодом турбулентності для НАЗК.
Декларації за 2021–2023 роки
Найбільший виклик для агентства після перезапуску – конституційна криза 2020 року, що виникла після рішення Конституційного Суду про руйнування системи електронного декларування та позбавлення агентства частини його повноважень. Тоді здавалося, що під загрозою постало саме існування інституції. Реагуючи на кризу, влада досить швидко включилася у розвʼязання цієї проблеми – повноваження НАЗК відновили, хоча очікувати на відновлення ув’язнення за недостовірне декларування довелося майже рік.
Після повномасштабного вторгнення Росії депутати скасували обов’язкове е-декларування чиновників на час дії воєнного стану. Тож агентство втратило функцію перевірки декларацій.
У жовтні 2023 року цю можливість, як і обов’язкове е-декларування, нардепи поновили. Це створило новий виклик – НАЗК має перевірити декларації за 2021–2023 роки, а це приблизно 2,5 млн документів.
Звіти політичних партій
Не менші проблеми створила й пандемія – майже на чотири роки призупинили подання звітів політичних партій. Цей недолік парламент виправив у грудні 2023 року, відновивши обов’язкове звітування. Тепер звіти політичних партій треба зібрати й так само перевірити. Це теж вимагає чималих ресурсів.
Тобто деякі зовнішні проблеми вдалося розв’язати, проте вони породили нові.
При цьому є внутрішні завдання, які попередній голова НАЗК чи не зміг, чи не хотів вирішити. Тож цю роботу доведеться виконувати Павлущику.
Чотири завдання для НАЗК
Головним фокусом НАЗК має бути превенція корупції. Згідно із законом, крім перевірки декларацій чиновників та звітів політичних партій, агентство має захищати викривачів, моніторити конфлікти інтересів і подарунки тощо. Як і формувати антикорупційну політику держави. З виконанням кожної з цих функцій в останні роки виникали труднощі.
Новому голові НАЗК необхідно внести зміни до структури роботи самого органу. Деякі його підрозділи виконують непритаманні їм функції. Наприклад, внутрішній контроль НАЗК перевіряє декларації розвідників, контррозвідників, що не передбачено законодавством і не корелюється з тим, що цей підрозділ мав би робити.
У НАЗК багато закритих документів від громадськості – ми не можемо оцінити, наскільки ефективно агентство робить те, що має. Наприклад, закриті правила логічного та арифметичного контролю декларації, за якими вона автоматично аналізується та порівнюється з даними з реєстрів та минулих декларацій.
Є й інші закриті документи, наприклад, порядки перевірок розвідників і контррозвідників.
Досі неналежно врегульований механізм моніторингу способу життя суб’єктів декларування, який зараз не обмежений будь-якими часовими строками його проведення. При цьому працівники НАЗК мають більше повноважень, ніж фактично потрібні агентству для цієї процедури. А порядку для моніторингу конфлікту інтересів в НАЗК наразі взагалі немає.
Залишається чималий потенціал і для розвитку інституту викривачів. Є проблеми у функціонуванні Єдиного порталу повідомлень викривачів, зокрема у забезпеченні конфіденційності як їх самих, так і наданої ними інформації.
Як Павлущик планує оновлювати роботу НАЗК
Павлущик прийшов у НАЗК з правоохоронної сфери – до цього працював у НАБУ від моменту його заснування. Найближчі шість місяців продемонструють, наскільки йому вдалося перелаштуватися з правоохоронної сфери на сферу запобігання корупції.
Під час свого першого виступу перед командою НАЗК Павлущик наголосив на важливості подолання корупції як обов’язкової умови для інтеграції з європейською спільнотою та перемоги над країною-агресором. Також підкреслив, що агентство має ефективно виконувати свій мандат. Зазначив, що очікує від кожного керівника підрозділу та співробітника цілеспрямованості у реалізації тих завдань, заради яких і було створено НАЗК.
Задля підвищення спроможності НАЗК основним орієнтиром для Павлущика є результати незалежного зовнішнього аудиту. Міжнародні експерти надали понад 100 рекомендацій, які стосуються всіх сфер діяльності агентства. Позитивний момент у тому, що конкурсна комісія вже підтримала необхідність презентувати результати зовнішньої оцінки переможцю конкурсу. А новий голова засвідчив готовність їх враховувати, як і рекомендації Єврокомісії.
При цьому Павлущик уже раніше показав, що вміє працювати зі складними завданнями. Саме він в НАБУ займався справою плівок ОАСК та голови й суддів Верховного Суду. Тож імплементація порад для покращення роботи агентства може стати для нього ще одним непростим, але реалізованим кейсом.
Підтвердженням цього слугує нещодавнє рішення щодо припинення санкційного напряму роботи НАЗК. Кабмін закриє портал «Міжнародні спонсори війни», який адмініструвався агентством. Хоча цей список і важливий для держави, це правильний крок, зважаючи на брак законодавчих підстав для ведення органом цього реєстру, його обмежені ресурси та міжнародні конфлікти, спричинені внесенням до цього списку окремих компаній. Інформаційну базу реєстру можуть передати іншому компетентному органу задля збереження масиву інформації, але внесення та виключення звідти осіб має бути належно врегульовано.
Павлущик згадував про потребу НАЗК рухатися в напрямі, окресленому законодавцем, ще на етапі співбесіди. Відповідне рішення вселяє надію в те, що він виконає обіцяне під час конкурсних співбесід.
Багато з того, що Павлущик говорив на фінальній співбесіді, корелюється з наявними проблемами агентства. Він зауважував, що конкурсам у НАЗК бракує прозорості, на відміну від досвіду НАБУ. TI Ukraine неодноразово вказувала на це в дослідженнях.
Отже, перший місяць головування Павлущика в НАЗК поки що ознаменувався позитивними змінами, які відповідають стратегічному баченню розвитку агентства. Сподіваюся, він продовжить розв’язувати вже давно відомі проблеми діяльності НАЗК і розвивати позитивні практики. Тим паче, що і влада, і громадськість мають достатньо механізмів контролю за роботою голови НАЗК.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.