Російські пропагандисти у телеграм-каналах розповідають про стабільність у Росії й виправдовують війну, маніпулюючи на темах економіки, тарифів і вартості енергоносіїв в Україні. Про це йдеться у дослідженні «Детектор медіа», який проаналізував майже 12 200 повідомлень у проросійських телеграм-каналах з початку війни до 31 травня 2023-го.
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Ключові факти
- Пропагандисти після початку великої війни почали використовувати теми комунальних послуг в Україні й економічних проблем у світі для підняття духу проросійських читачів, зазначає видання.
- Проросійські телеграм-канали продовжують закликати українців здатися Росії, щоб не потрапити в економічну прірву. За період з початку війни і до кінця травня 2023 року пошук в інструменті компанії «TeleZip / Mantis Analytics» видав 12 200 постів у 253 із 311 пропагандистських телеграм-каналів про комунальні послуги – в середньому, проросійська телеграм-мережа випускає 26 постів про комунальні послуги на день.
- Телеграм-канали намагаються створити враження, що в Україні і світі все набагато гірше, ніж є насправді, через російську агресію й пандемію COVID-19. У своїх дописах пропагандисти «доводять», що без російського газу, нафти, поступок росіянам на полі бою і зняття санкцій із російських бізнесменів світова економіка розвалиться.
- Такою тактикою пропагандисти намагаються викликати страх у тих, хто не підтримує РФ, і перетворити його на незадоволення владою, яка начебто не дбає про «простих людей», йдеться у дослідженні.
- Водночас життя в Росії й на окупованих нею територіях подається пропагандистами як «шматочок раю», де ціни якщо і ростуть, то «плавно протягом 10 років» або «на 1 рубль».
- Також пропагандисти стверджують, що після окупації комунальні послуги стали дешевшими, кредити українським фінансовим установам можна не повертати, хворі з Нової Каховки двічі на день безкоштовно їздять у безпечне місце для надання медичної допомоги й так далі. Такі повідомлення є прикладами пропагандистської тактики «бомбардування любов’ю». Вони покликані створити враження, ніби Росія діє виключно з людяних мотивів, зазначає видання.
- Коли у пропагандистських телеграм-каналах пишуть про території, які росіянам не вдалося окупувати, то публікують залякування і бомбардують версіями про те, які біди чекають на Україну.
- Наприкінці 2022 року пропагандисти розповідали читачам про заходи економії через здорожчання енергоносіїв у європейських країнах. Інколи вони використовували для цього коментаторів, які говорили про вигоди від співпраці з Росією. У березні 2022 року таким був, наприклад, сербський президент Олександр Вучич, який «шкодує, що йому доводиться відмовитися від газового контракту з Росією за ціною $400 за 1000 куб. м».
Контекст
Опитування Internews, яке проводилося наприкінці 2022 року, свідчить, що 60% респондентів віддають перевагу Телеграму як джерелу новин. За даними компанії Telemetrio, яка надає аналітику про телеграм-канали, на українську аудиторію орієнтовані майже 6000 каналів. Інша компанія, яка працює в цій же ніші, – TGStat, підрахувала, що на українську аудиторію націлені 51 000 каналів у Телеграмі.
Згідно з рейтингами цих компаній, кількість читачів сотні найбільших каналів в українському сегменті Телеграма коливається від 2,7 млн читачів до 200 000 (дані на кінець 2022 року).
Як писав «Детектор медіа», Telemetrio і особливо TGStat не публікують методологію, як відносять телеграм-канали до різних сегментів. Попри це, навіть ці дані ілюструють популярність Телеграма в Україні як джерела новин, який після повномасштабного російського вторгнення став головним джерелом інформації для більшості українців.
До Телеграм мігрували проросійські та російські пропагандисти, чию свободу поширювати неправдиву інформацію обмежили адміністрації Twitter, Facebook чи YouTube.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.