Національний банк України разом із Junior Achievement Ukraine вперше дослідили фінансову грамотність десятикласників. Результати показали початковий рівень знань українських підлітків, йдеться у повідомленні регулятора від 22 квітня.
Купуйте річну передплату на шість журналів Forbes Ukraine за ціною чотирьох номерів. Якщо ви цінуєте якість, глибину та силу реального досвіду, ця передплата саме для вас.
Деталі
- Учні виконували 21 кейсове завдання за методологією PISA і відповідали на 20 анкетних питань. Завдання моделювали реальні фінансові ситуації – від планування покупки подарунка до оцінки ризиків інвестицій у військові облігації.
- Лише 46,6% відповідей були правильними, що відповідає 3 балам із 12 можливих. Жоден підліток не дав 100% правильних відповідей, а лише 0,3% опитаних (здебільшого дівчата) відповіли правильно на 90% завдань. Водночас 0,3% не дали жодної правильної відповіді.
- Найвищі результати продемонстрували учні з Дніпропетровської (57,4%), Івано-Франківської (53,7%) областей та Києва (50,4%). Найнижчі – з Кіровоградської (37,4%), Миколаївської (39,7%) та Чернівецької (41,4%) областей.
- Дівчата (47,4%) дали трохи більше правильних відповідей, ніж хлопці (45,6%). Міські школярі (48%) випередили своїх ровесників із сіл (40%).
- Фінансова грамотність виявилась вищою у підлітків із родин, де батьки мають вищу або професійну освіту, і значно нижчою – серед дітей з родин із початковим рівнем освіти або в ситуації бідності (лише 33,2% правильних відповідей у тих, кому не вистачає грошей навіть на їжу).
- Рівень обізнаності напряму залежить від практичного досвіду, говорять дослідники: учні, які користувались банківськими застосунками (49%), мали власну картку (48,5%) або оплачували комунальні послуги онлайн (47,6%), демонстрували кращі результати.
- Також позитивно впливали звички заощаджувати (50,3% правильних відповідей серед тих, хто відкладає гроші), ведення обліку витрат (48,3% у тих, хто робить це щомісяця), наявність фінансової цілі (48,1% у тих, хто має ціль на пʼять років) і обговорення тем грошей у родині (49,3% у тих, хто говорить із батьками про фінанси один–два рази на тиждень).
- Хоча лише 27,3% підлітків вивчали фінансову грамотність як окремий предмет, 77,6% вважають його впровадження вкрай необхідним. Більшість вірять, що фінансові знання допоможуть досягти життєвих цілей: мати власне житло чи авто (58,6%), добре заробляти, щоб допомогти батькам (43%) або започаткувати власну справу (34,8%).
- Найбільше підлітків цікавить, як заробити перші гроші (61,6%), як заощадити на мрію (53,7%) та як планувати власний бюджет (36,9%).
Контекст
Дослідження, проведене у квітні 2024 року Українським інститутом соціальних досліджень ім. О. Яременка за вибіркою, сформованою ДНУ «Інститут освітньої аналітики», охопило 97 шкіл із 19 областей України та Києва. В опитуванні взяли участь 3139 учнів віком 14-17 років.
Метою було оцінити рівень знань і навичок учнів перед запровадженням обов’язкового предмета «Підприємництво і фінансова грамотність», який із 2025-2026 навчального року вивчатимуть у восьмих класах, а згодом – у девʼятих класах. Другий етап дослідження запланований на 2027 рік для порівняння результатів і оцінки ефективності викладання предмета.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.