У серпні 2020 року центр Києва задихнувся в кілометрових заторах. Мерія перекрила частину вулиць для зйомок фільму «Останній найманець» із Жан‑Клодом Ван Дамом у головній ролі. Французька філія стримінгової платформи Netflix на 50 днів перетворила частину Подолу на Париж. Вулиці декорували французькими вивісками й дорожніми знаками, а «Сільпо» на вулиці Ярославській перетворилося на супермаркет Votre Marche.
Новий номер Forbes Ukraine: 202 найбільші приватні компанії та 303 ефективних СЕО. Замовляйте та отримуйте два журнали за ціною одного!
Чому знімальна група обрала Київ? На відміну від Парижа тут можна перекривати вулиці і знімати в аеропортах. Сценарист зробив реверанс на адресу України: на самому початку стрічки герой Ван Дама звільняє викраденого сина українського олігарха. Бранця зіграв актор із Миколаєва Захар Шадрін, олігарха – Олексій Горбунов. На цьому видима глядачеві роль України в проєкті закінчується.
Приїхати в Україну Netflix переконала кінокомпанія Apple Tree Vision — спільне підприємство Star Media та британського продакшена OLLEV. «Ми п’ять років доводили ринку, що знімати в Україні можна і потрібно», – говорить гендиректорка Star Media Ольга Пантелеймонова. Брали участь у спільних міжнародних проєктах, їздили на зустрічі з іноземними продюсерами. «Це перший досвід роботи стримінгу в Україні, – говорить віцепрезидент Star Media Юрій Артеменко.– Спочатку у команди були побоювання, оскільки Україна асоціюється з війною та корупцією».
Думка змінилася, коли менеджери Netflix і режисер Давид Шарон приїхали в Україну і побачили добродушних людей, годящі локації і технічне забезпечення, розповідає Артеменко. Але вирішальним аргументом стало те, що в жовтні 2019 року Україна узаконила кеш‑рибейти – відшкодування виробничих витрат іноземним продюсерам. Студії знімають в Україні кіно, а держава повертає їм частину витрачених грошей.
Для кінокомпаній кеш‑рибейт – важливий елемент бізнес‑плану, каже Пантелеймонова. Компанія може брати кредити на виробництво і бути впевненою, що в кінці зйомок у неї будуть гроші, аби розплатитися з банками. Після ухвалення закону Україна з’явилася у списку країн, готових працювати з іноземними продюсерами. За оцінкою Американської асоціації кінокомпаній, обсяг світового ринку кіновиробництва в 2019 році перевищив $100 млрд. У 2020 році тільки Netflix витратив на виробництво фільмів $11,8 млрд.
«Останній найманець» вийшов на платформі Netflix 30 липня 2021 року. Фільм вісім днів тримався в топі американського Netflix і п’ять – британського. Картину, за словами Пантелеймонової, переглянули понад 40 млн разів.
У Netflix розуміли, що стануть першою закордонною компанією, яка випробує цю систему, але все одно ризикнули. Бюджет зйомки в Україні, за словами Пантелеймоновой, становив біля €3,5 млн. Знімальна група також витратила близько €800 000 на проживання, харчування і транспорт.
За те, що кіношники витратили в Україні стільки грошей, держава мала повернути їм близько €550 000. Заявку на кеш‑рибейт французи подали ще в грудні 2020 року, але досі нічого не отримали.
Яку систему пропонує Україна? Після завершення зйомок іноземна компанія повинна подати заявку в Держкіно на відшкодування коштів. У державних аудиторів є півтора місяця на перевірку виробничих витрат, а у Держкіно – ще 40 днів, аби перевірити картину на відповідність критеріям культурного тесту і ухвалити рішення про виплату. Виробник може розраховувати на компенсацію 25% витрат, якщо зйомки в Україні тривали певну кількість днів, було використано українські локації і павільйони, залучалися українські актори і фахівці. Додатково можна отримати 5% за наявність українського культурного наративу у фільмі. Після цього держава протягом трьох місяців має перерахувати гроші.
В Україні не найбільший кеш‑рибейт, є країни, де ставка 30% і вище, але цього достатньо, щоб зацікавити великі компанії, говорить директорка Української кіноакадемії Анна Мачух. У 2019 році HBO зняла в Україні близько 30% мінісеріалу «Чорнобиль». Якби система рибейтів працювала вже тоді, HBO зняла б в Україні набагато більше сцен, упевнена Мачух.
«Netflix набрав велику кількість балів з культурного тесту, – каже Пантелеймонова. – Але застряг на цьому етапі». Закон вимагає від іноземної компанії надати довідку з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, яку компанії в принципі ніде взяти, говорить Пантелеймонова. «Потрібно змінити формулювання і вимагати реєстраційний документ, який прийнято у країні іноземного кіновиробника»,– пояснює вона.
У законі є й інші нестиковки. Наприклад, рибейт можуть отримати лише європейські компанії. «Добре, що фільм знімала французька філія Netflix,– каже Пантелеймонова. – Американці не могли б розраховувати на рибейт». За її словами, знімати в Україні вже хочуть компанії з Індії, Ізраїлю, Китаю.
Щоб взятися до роботи в Україні, Netflix зібрав 393 документи. Цих паперів має бути вдвічі менше і збирати їх повинен український партнер, а не іноземна компанія, вважає Пантелеймонова.
Чиновники Держкіно, Мінкульту та представники кіноіндустрії допрацьовують поправки до закону, говорить Мачух. Тим часом виплат від держави чекають ще три французькі проєкти, які Apple Tree Vision привела в Україну: серіал про космос «Інфініті», друга частина комедії «Блискучі креветки» та історична драма про єврейське містечко перед початком війни «ШТТЛ». «Netflix стурбований тим, що ми досі не виплатили рибейти, – каже Пантелеймонова. – Але вони розуміють, що ми хочемо створити прозору систему, яка працюватиме».
Незважаючи на затримку виплат, Netflix залишився задоволений роботою в Україні, каже Артеменко. «Це не та компанія, яка розкидається компліментами з ввічливості»,– додає він. Виявилося, що Україна технічно готова приймати і супроводжувати складні, великі проєкти. Netflix навіть вирішив робити постпродакшен в Україні, хоча спочатку не збирався.
Українським кіношникам є чого повчитися у західних колег, упевнений актор Шадрін. Насамперед ретельної підготовки до зйомки. Сцена може готуватися три години, проте знімають її за один‑два дублі. «Вони розуміють: що більше часу витратять на підготовку, то швидше знімуть», – каже актор. Працювати із західними проєктами вигідно. Гонорар, отриманий Шадріним від Netflix, виявився у 12 разів більшим, ніж за подібну роботу із вітчизняним кіновиробником.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.