За два тижні до набрання чинності санкціями Євросоюзу Росія вже втратила понад 90% свого ринку в північних країнах блоку, який раніше був опорою поставок з балтійських та арктичних терміналів, пише Bloomberg.
Ключові факти
- Росія відправляла всього 95 000 барелів на день у Роттердам – єдиний європейський напрямок морських перевезень, що залишився, за межами Середземноморського/Чорноморського басейну – за чотири тижні до 18 листопада. Порівняно з більш ніж 1,2 млн барелів на день до вторгнення військ РФ в Україну наприкінці лютого.
- Такі держави, як Литва, Франція та Німеччина, припинили імпорт кілька місяців тому, а Польща наслідувала їхній приклад у вересні.
- Три чверті нафти, що завантажується в балтійські порти Росії, тепер прямує до Азії, а індійські нафтопереробники скуповують барелі, щоб скористатися пільговим періодом, запропонованим США та Великою Британією і, як очікується, прийнятим ЄС. Він звільнить від санкцій вантажі, що відвантажуються до набрання чинності заборони 5 грудня, за умови, що їх буде доставлено до 19 січня. Вантажі, куплені за цінами вище за рівень, встановлений G7, втратять доступ до європейських і британських суден, страхових та інших послуг.
- Загальний обсяг поставок з Росії впав до девʼятитижневого мінімуму в 2,67 млн барелів на день за сім днів до 18 листопада. Зниження сприяло тому, що тижневі доходи Кремля від торгівлі нафтою впали до найнижчого рівня з початку січня.
- Обсяг нафти на суднах, що прямують до Китаю, Індії та Туреччини, три країни, які стали найбільшими покупцями переміщених російських поставок, а також обсяги на суднах, які ще мають вказати кінцевий пункт призначення, зросли до рекордних 2,45 млн барелів на день.
- Морський експорт сирої нафти з Росії в європейські країни впав до найнижчого рівня за рік, склавши в середньому 569 000 барелів на день. Обсяг поставок із Росії до країн Північної Європи впав до нового мінімуму, при цьому Роттердам залишається єдиним пунктом призначення для поставок у регіон уже девʼятий тиждень поспіль.
Контекст
ЄС ввів санкції щодо морського імпорту російської нафти, які набудуть чинності 5 грудня. У той же день ЄС і Великобританія мають намір заборонити своїм компаніям здійснювати перевезення, фінансування та страхування танкерів, які перевозять російську нафту, виняток робитимуть для нафти, яка дешевша за встановлену цінову стелю.
Нещодавно країни «Великої сімки» домовилися про встановлення цінового обмеження на російську нафту та нафтопродукти.
Нещодавно Reuters повідомив, що Росія може значною мірою обійти обмеження цін на нафту від G7, зокрема, РФ може отримати доступ до достатньої кількості танкерів, щоб відвантажувати більшу частину своєї нафти поза межами досяжності нової цінової межі країн «Великої сімки».
В останні місяці Індія та Китай збільшили закупівлю російської нафти з великими знижками, але жоден із них не підтримав обмеження. Згодом Індія заявила, що розгляне цей план.
Російські морські перевезення сирої нафти минулого тижня підскочили до пʼятимісячного максимуму, оскільки суднам, що залишають балтійські та арктичні порти, не вистачає часу, щоб дістатися ключових пунктів призначення до набуття чинності санкцій Європейського союзу.
Країни G7 та Австралія домовилися встановити граничну ціну на російську сиру нафту на фіксованому рівні, а не на плаваючому, що змінюється залежно від базових цін на нафту, пише Bloomberg із посиланням на джерела. Поки незрозуміло, на якому рівні буде встановлена ціна, але це буде фіксована цифра, а не дисконт щодо Brent, заявило джерело. Офіційні особи США зголосилися встановити обмеження на сиру нафту вище $60 за барель, що підвищить шанси на те, що Росія продасть хоча б частину свого експорту в рамках обмежень.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.