Верховна Рада ухвалила у другому читанні та в цілому законопроєкт №8287, який передбачає запровадження електронної марки акцизного податку з 1 січня 2026 року. Віцепремʼєр Михайло Федоров назвав його «топовим антикорупційним проєктом».
Ключові факти
- За прийняття законопроєкта проголосували 252 народних депутата, повідомив нардеп від фракції «Голос» Ярослав Железняк.
- Прийнятий закон дозволить відстежувати рух алкоголю, тютюнових виробів, рідин для електронних сигарет від виробника/імпортера до кінцевого споживача.
- Також контролюватиметься повнота і своєчасність сплати сум акцизного податку за такі товари.
- Кожен громадянин зможе ідентифікувати продукцію та перевірити легальність походження товару.
- За словами Железняка, створення Електронної системи обігу підакцизних товарів забезпечить електронну взаємодію між державними органами та суб’єктами господарювання: обтяжливий процес замовлення паперових марок акцизного податку піде в минуле; система ще на етапі замовлення розрахує та виставить рахунок до сплати в частині сум акцизного податку за замовлені марки.
- «Топовий антикорупційний проєкт, завдяки якому держава не втрачатиме мільярди через тіньовий ринок алкоголю та тютюну. Ці гроші підуть на оборону», – прокоментував прийняття документа Федоров.
- За словами віцепремʼєра, товари для Duty Free також матимуть електронну марку. «Адже на продукти для Duty Free найчастіше можна натрапити на сірому ринку України», – зазначив він.
Контекст
В Україні існує ринок підроблених паперових акцизних марок, які надходять з Китаю та Туреччини, писала LIGA.net з посиланням на дані Мінцифри. Продукція з підробленими марками реалізується через офіційні мережі збуту в Україні. Такі марки важко відрізнити від справжніх без проведення спеціальної експертизи. Як стверджують у міністерстві, розвʼязанням проблеми стане електронна акцизна марка, виражена двовимірним DataMatrix-кодом.
Виробники та імпортери самостійно зможуть генерувати електронну акцизну марку в цифровій системі простежуваності еАкциз та наносити на кожну пляшку алкоголю чи пачку цигарок. Ці коди об’єднуватимуть у групові та наноситимуть на блоки, коробки чи ящики.
За висновками дослідження Kantar Україна, яке згадує Мінцифри, понад половину всього нелегального ринку тютюнових виробів України за 2022 рік припадає на продукцію Duty Free або призначену для експорту. Через це бюджет України лише за минулий рік втратив 11,2 млрд грн.
Після впровадження еАкцизу вся алкогольна та тютюнова продукція для Duty Free підлягатиме обов’язковому маркуванню. Це один з найбільших антикорупційних кроків еАкцизу, кажуть у міністерстві.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.