Категорія
Новини
Дата

Три іноземні судна «вперше» після виходу РФ із «зернової угоди» зайшли в український порт. Що відбувається (уточнено)

3 хв читання

Три вантажні судна, що вийшли з Греції, Ізраїлю та Туреччини, прибули 30 липня до одного з українських зернових терміналів у дельті Дунаю. В цей час неподалік перебували чотири розвідувальні літаки НАТО, повідомив напередодні Forbes USA. Ці факти навряд чи повʼязані між собою. Що сталося?

Ключові факти

  • Прихід іноземних суден до українських портів відбувся вперше після виходу РФ із «зернової угоди», зазначило видання. 
  • Два судна пройшли в напрямку українського порту Ізмаїл через протоку Босфор, ще одне – з півночі Туреччини. Вони йшли з увімкненими транспондерами, не приховуючи свого курсу. 
  • Як пише Forbes, за переходом суден спостерігали чотири розвідувальні літаки НАТО: патрульний літак ВМС США P-8, військовий Challenger із радаром сканування поверхні, безпілотник RQ-4 ВПС США та літак раннього попередження E-3 від НАТО.
  • Жоден із літаків не мав на борту зброї, але на чергуванні в Румунії перебували винищувачі НАТО, зокрема італійські Eurofighter і румунські F-16, пише видання. «Повідомлення, що три цивільні судна безперешкодно дійшли до України, може свідчити про те, що Росія або не бажає, або не здатна проводити обшуки кораблів на цей момент», – цитує видання коментар Інституту вивчення війни (ISW).
  • Уточнено. Варто зазначити, що розвідувальні літаки НАТО проводять регулярні польоти над Чорним морем. Також постійно відбуваються навчання військових льотчиків, зокрема над акваторією Чорного моря поблизу території країн-членів НАТО – Румунії та Болгарії.
  • Жодної зернової блокади немає – всі судна, що прямують до українських портів Дунаю, проходять Босфор без будь-яких додаткових інспекцій, сказав у коментарі Latifundist.com Іван Ніякий, співзасновник та комерційний директор логістичної компанії Soul Marine. Він пояснив, що відбувається: 
  1. Жодної зернової блокади немає. Заяви Міноборони РФ про потенційні військові цілі розмиті й свідомо нездійсненні. Якщо дотримуватися цієї порочної логіки, то союзниками України стали половина Африки, Латинської Америки та ціла низка інших екзотичних держав (популярні прапори у судноплавстві).
  2. З самого початку великої війни всі судна, що прямують до українських портів Дунаю, проходять Босфор без будь-яких додаткових інспекцій, комісій, погоджень. Так було до появи зернового коридору, під час його роботи, залишається таким і досі.
  3. Місцем очікування заходу до Дунаю є рейд Суліни (територіальні води Румунії). Далі судна прямують на Дунай чи через румунське Сулінське гирло, чи через українське гирло Швидке. Обидва канали працюють у штатному режимі.
  4. Маршрут проходження суден від Босфору до Суліни проходить через територіальне море (12 миль) та прилеглу зону (24 милі) Туреччини, Болгарії, Румунії. Усі три країни є членами НАТО, тому в цьому регіоні постійно присутня авіація, флот та забезпечується безпека.
  5. Деякі судновласники обмежили рейси на Дунай після загроз з боку РФ і ударів по Рені, однак, це поодинокі випадки, загальна картина не змінилася. Виріс фрахт, але не критично. За даними Marine Traffic, на рейд Суліни в очікуванні заходу в українські порти стоїть понад 100 суден.

Контекст

17 липня РФ направила Туреччині, Україні й ООН свої заперечення щодо продовження «зернової угоди» та відмовилася її продовжувати. Міноборони країни-агресора заявило, що через вихід Росії із «зернової угоди» з 20 липня всі судна, які прямують в акваторії Чорного моря в українські порти, розглядатимуться як потенційні перевізники вантажів військового призначення.

Після виходу з угоди Росія неодноразово бомбила українські порти та зернові склади. За даними віцепремʼєр-міністра з відновлення Олександра Кубракова, лише за дев’ять днів унаслідок атак РФ було пошкоджено та частково знищено 26 об’єктів портової інфраструктури та пʼять цивільних суден.

Захід виявився неготовим відповісти на загострення з боку Путіна. Питання не стільки в самій «зерновій угоді», скільки в наступних кроках РФ – масованих ракетних ударах по цілій низці об’єктів зернової логістики України й заявах про блокування північної акваторії Чорного моря. 

Якщо раніше Росія принаймні намагалася аргументувати свої ракетні обстріли військовими цілями, у разі ракетного удару по зерновому терміналу чи ангарах для зберігання зерна на Одещині неможливо знайти бодай якийсь опосередкований військовий фактор. 

Рада Україна – НАТО, яку скликали на прохання президента України Володимира Зеленського для спроби ініціювати відповідь на дії РФ, обмежилася досить формальним засудженням дій агресора. Більше про це читайте в редакційному матеріалі Forbes.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд
В новому журналі Forbes Ukraine: список NEXT 250 перспективних компаній малого та середнього бізнесу

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні