Категорія
Новини
Дата

Три іноземні судна «вперше» після виходу РФ із «зернової угоди» зайшли в український порт. Що відбувається (уточнено)

Три вантажні судна, що вийшли з Греції, Ізраїлю та Туреччини, прибули 30 липня до одного з українських зернових терміналів у дельті Дунаю. В цей час неподалік перебували чотири розвідувальні літаки НАТО, повідомив напередодні Forbes USA. Ці факти навряд чи повʼязані між собою. Що сталося?

Велика війна пришвидшила вихід жінок на лідерські ролі. Вже 15 травня на форумі «Вільна» Forbes пропонує подивитися на це явище крізь нову, чітку оптику. Спікерки та спікери з Superhumans, Google, ENKO, Diia.City United, G. Bar та інших. Купуйте квитки за посиланням.

Ключові факти

  • Прихід іноземних суден до українських портів відбувся вперше після виходу РФ із «зернової угоди», зазначило видання. 
  • Два судна пройшли в напрямку українського порту Ізмаїл через протоку Босфор, ще одне – з півночі Туреччини. Вони йшли з увімкненими транспондерами, не приховуючи свого курсу. 
  • Як пише Forbes, за переходом суден спостерігали чотири розвідувальні літаки НАТО: патрульний літак ВМС США P-8, військовий Challenger із радаром сканування поверхні, безпілотник RQ-4 ВПС США та літак раннього попередження E-3 від НАТО.
  • Жоден із літаків не мав на борту зброї, але на чергуванні в Румунії перебували винищувачі НАТО, зокрема італійські Eurofighter і румунські F-16, пише видання. «Повідомлення, що три цивільні судна безперешкодно дійшли до України, може свідчити про те, що Росія або не бажає, або не здатна проводити обшуки кораблів на цей момент», – цитує видання коментар Інституту вивчення війни (ISW).
  • Уточнено. Варто зазначити, що розвідувальні літаки НАТО проводять регулярні польоти над Чорним морем. Також постійно відбуваються навчання військових льотчиків, зокрема над акваторією Чорного моря поблизу території країн-членів НАТО – Румунії та Болгарії.
  • Жодної зернової блокади немає – всі судна, що прямують до українських портів Дунаю, проходять Босфор без будь-яких додаткових інспекцій, сказав у коментарі Latifundist.com Іван Ніякий, співзасновник та комерційний директор логістичної компанії Soul Marine. Він пояснив, що відбувається: 
  1. Жодної зернової блокади немає. Заяви Міноборони РФ про потенційні військові цілі розмиті й свідомо нездійсненні. Якщо дотримуватися цієї порочної логіки, то союзниками України стали половина Африки, Латинської Америки та ціла низка інших екзотичних держав (популярні прапори у судноплавстві).
  2. З самого початку великої війни всі судна, що прямують до українських портів Дунаю, проходять Босфор без будь-яких додаткових інспекцій, комісій, погоджень. Так було до появи зернового коридору, під час його роботи, залишається таким і досі.
  3. Місцем очікування заходу до Дунаю є рейд Суліни (територіальні води Румунії). Далі судна прямують на Дунай чи через румунське Сулінське гирло, чи через українське гирло Швидке. Обидва канали працюють у штатному режимі.
  4. Маршрут проходження суден від Босфору до Суліни проходить через територіальне море (12 миль) та прилеглу зону (24 милі) Туреччини, Болгарії, Румунії. Усі три країни є членами НАТО, тому в цьому регіоні постійно присутня авіація, флот та забезпечується безпека.
  5. Деякі судновласники обмежили рейси на Дунай після загроз з боку РФ і ударів по Рені, однак, це поодинокі випадки, загальна картина не змінилася. Виріс фрахт, але не критично. За даними Marine Traffic, на рейд Суліни в очікуванні заходу в українські порти стоїть понад 100 суден.

Контекст

17 липня РФ направила Туреччині, Україні й ООН свої заперечення щодо продовження «зернової угоди» та відмовилася її продовжувати. Міноборони країни-агресора заявило, що через вихід Росії із «зернової угоди» з 20 липня всі судна, які прямують в акваторії Чорного моря в українські порти, розглядатимуться як потенційні перевізники вантажів військового призначення.

Після виходу з угоди Росія неодноразово бомбила українські порти та зернові склади. За даними віцепремʼєр-міністра з відновлення Олександра Кубракова, лише за дев’ять днів унаслідок атак РФ було пошкоджено та частково знищено 26 об’єктів портової інфраструктури та пʼять цивільних суден.

Захід виявився неготовим відповісти на загострення з боку Путіна. Питання не стільки в самій «зерновій угоді», скільки в наступних кроках РФ – масованих ракетних ударах по цілій низці об’єктів зернової логістики України й заявах про блокування північної акваторії Чорного моря. 

Якщо раніше Росія принаймні намагалася аргументувати свої ракетні обстріли військовими цілями, у разі ракетного удару по зерновому терміналу чи ангарах для зберігання зерна на Одещині неможливо знайти бодай якийсь опосередкований військовий фактор. 

Рада Україна – НАТО, яку скликали на прохання президента України Володимира Зеленського для спроби ініціювати відповідь на дії РФ, обмежилася досить формальним засудженням дій агресора. Більше про це читайте в редакційному матеріалі Forbes.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні