Україні вдалося домовитися про продовження угоди про транспортний безвіз із Європейським Союзом, повідомив в інтерв’ю Forbes Ukraine Тарас Качка, заступник міністра економіки, торговий представник України. Зараз триває формальна підготовка до перепідписання угоди.
Вперше підписана в червні 2022 року угода дала змогу уникнути гальмування експорту української продукції через автомобільні пункти пропуску. З осені 2023-го її вимагали скасувати польські перевізники, які періодично блокували кордон з Україною.
Ключові факти
- «Угода вже переговорена», – повідомив Качка. Мінінфраструктури – ключове міністерство для ведення переговорів щодо угоди, що з початку травня перебуває без офіційного очільника, але це не завадило домовленостям щодо її продовження, пояснив він.
- «Розпорядження про уповноваження на підписання цієї угоди вже проходить просто формальне візування», – зазначив Качка.
Контекст
Угода про транспортний безвіз вперше була підписана 29 червня 2022 року та дала змогу вивозити український експорт через автомобільні пункти пропуски з країнами ЄС без затримок.
У березні 2023 року дія угоди про лібералізацію вантажних автоперевезень між Україною та ЄС була продовжена до 30 червня 2024 року.
Від початку дії транспортного безвізу український експорт автомобільним транспортом до ЄС значно збільшився: приблизно на дві третини за обсягами перевезених вантажів і приблизно на третину – за вартістю, свідчать дані Єврокомісії. В абсолютному вираженні понад 300 000 т товарів було додатково експортовано до ЄС щомісяця.
Водночас український імпорт із ЄС збільшився аналогічно, а саме приблизно на 300 000 т на місяць. Однак український імпорт за вартістю зріс майже втричі швидше, ніж український експорт. Україна імпортує автотранспортом з ЄС товарів на понад €700 млн на місяць, а експортує – лише на €250 млн.
Скасування транспортного безвізу для України було однією із головних вимог європейських перевізників, які періодично блокували західний кордон України з листопада 2023-го до квітня 2024 року.
Кожен день блокади у середньому завдавав одній українській компанії близько 1 млн грн втрат, підрахувала Європейська Бізнес Асоціація.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.