Малий і середній бізнеси України призупинили відновлення, яке почало спостерігатися наприкінці квітня і на початку травня 2022 року. Про це йдеться в дослідженні Advanter Group.
Ключові факти
- «Причинами можуть бути затягування війни (і, відповідно, складність прогнозувати результати робіт і оцінювати ефект від інвестицій) та скорочення споживчого попиту. Але є такі питання, що турбують бізнес, проте можуть бути вирішені урядом. Це перш за все доступ до фінансового ресурсу, відновлення логістичних можливостей і бронювання ключових співробітників», – процитовано в дослідженні Андрія Длігача, голову Advanter Group, співзасновника Центру економічного відновлення.
- Індекс активності бізнесу UBI (Ukrainian Business Index) сягнув найнижчої позначки з грудня 2020 року і становить 22,73 (зі 100 можливих). Індекс упав на третину порівняно з травнем 2022 року, що свідчить про невпевненість бізнесу в швидкому покращенні економічної ситуації, зазначається в дослідженні.
- 46,8% підприємств повністю або майже повністю припинили роботу з 24 лютого. Станом на 10 травня таких було 49%.
- Середній очікуваний показник обсягів реалізованої продукції у 2022-му проти 2021 року – 48%. Це на 6 в.п. нижче за показник травня 2022 року.
- З 24 лютого МСБ скоротив 20% персоналу. За підрахунками Advanter Group, це 1,07 млн співробітників. Частка співробітників, яких відправлено у відпустку, – 20%. Частка персоналу з тих, що працюють на поточний момент на умовах скорочення зарплати, – 27%.
- Загальні потреби МСБ у фінансуванні $73 млрд. 41% підприємств вважають пошук фінансування пріоритетом.
Контекст
Основними проблемами для відновлення МСБ називає відсутність достатньої кількості платоспроможних клієнтів на внутрішньому ринку (62%), непрогнозованість розвитку ситуації в Україні та на внутрішньому ринку (48%), відсутність достатнього капіталу (43%).
Водночас споживчий ринок поступово відновлюється. У травні в порівнянні з квітнем українці стали більше купувати товарів та послуг, оплачуючи їх банківськими картками, свідчить статистика мережі POS-терміналів ПриватБанку. Кількість оплат покупок у травні зросла на 21%.
Дослідження проведено Advanter Group спільно з Центром розвитку інновацій, Офісом з розвитку підприємництва та експорту, Дія.Бізнес методом онлайн-опитування власників і CEO МСБ. Усього опитано 877 респонденти.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.