Категорія
Новини
Дата

В окупації опинилися 350 магазинів українських продовольчих мереж. Четверть із них знаходяться у Маріуполі

На окупованих територіях залишилось близько 350 магазинів українських продовольчих мереж, що становить 5% від загальної кількості торгових об’єктів у всій країні на початок 2022 року, пише RAU з посиланням на дані GT Partners Ukraine. Майже 25% магазинів в окупації знаходяться у Маріуполі, 22% – у Херсоні та 6% у Мелітополі.

Ключові факти

  • До списку торгових об’єктів, які опинилися на окупованих територіях, входять магазини таких відомих мереж, як АТБ, «Щирий Кум», «Грація», «Економ», Fozzy Group, «Семья», «М’ясомаркет», «Зеркальний» та інші. 
  • Сумарна площа магазинів на непідконтрольних територіях – 185 000 кв. м, що становить 6% від площі торгових точок України на початок 2022 року. 
  • Найбільшими за площею сучасними продуктовими маркетами, які опинилися на окупованих територіях, є, наприклад Сільпо у Херсоні та Маріуполі, Metro Cash&Carry у Маріуполі, «Велмарт» у Бердянську та «Зеркальний» у Маріуполі. 
  • Як показують дані втрат, деякі мережі зруйновано повністю, а деякі переформатовано під окупаційний режим. Так, наприклад, магазини мережі АТБ у Мелітополі та на інших окупованих територіях перетворюють на торгові точки Мера. 
  • Наразі відомо, що 53% із 25 магазинів торгового оператора «Лайм» повністю зруйновано. Ритейлер працював з 2010 року та був представлений в основному у Донецькій області форматами міні-маркетів та «магазинів біля дому». Станом на кінець третього кварталу 2021 року мережа нараховувала 28 магазинів, які були розташовані в Донецькій та Запорізькій областях. Центральний офіс ритейлера знаходився у нині окупованому смт Мангуш Донецької області (біля Маріуполя). Так само за лінією фронту опинилися торгові точки в смт Ялта, Маріуполі, Нікольському, Волновасі та смт Осипенко Запорізької області. 
  • 25 локацій мереж «Щирий Кум» та «Грація» теж вимушено припинили роботу. 
  • Так само магазин мережі «Зеркальний» в Маріуполі за адресою пр. Будівельників 86 А, за словами однієї з жительок, працював найдовше в місті, доки не попав під обстріл і не згорів. Загалом у Маріуполі мережа, яка працює в форматах «гіпермаркет», «супермаркет» і «магазин біля дому» мала шість магазинів (один із них у ТРЦ ПортCity) та ще два супермаркети в окупованому Мелітополі, й по одному – у Бердянську та смт Нікольське. 
  • Є також локальні мережі на сході країни, які втратили значну частину бізнесу. Так мережа супермаркетів «Семья», яка була заснована в 2006 році, втратила 19 торгових точок із 27, які обслуговували покупців у Донецькому та Луганському регіоні. Центральний офіс компанії знаходився у Сєвєродонецьку. Ритейлер мав власний розподільний центр, власні пекарні та коптильні цехи. 

Контекст

В Луганській та Донецькій області активно розвивалася торгівля товарами повсякденного вжитку. Навіть після окупації частини територій на сході країни й до початку повномасштабного вторгнення РФ, в цьому регіоні було достатньо різноманітних локальних FMCG-операторів: від невеличких павільйонів та магазинів біля дому до великих супер- та гіпермаркетів. 

Найбільш розвиненими сучасні формати роздрібної торгівлі були у Харківській, Луганській та Донецькій областях. Після 24 лютого українська торгівля зазнала значних збитків. За даними Асоціації ритейлерів України, лише за перший місяць війни сумарно було закрито близько 29% торгових об’єктів різних секторів. Зокрема у секторі food-рітейлу було закрито 580 торгових об’єктів, що становило 17% від загальної кількості магазинів. 

Згодом частина торгових операторів відновлювала діяльність, орієнтуючись на хід бойових дій та зважуючи всі ризики, аби забезпечувати населення продуктами харчування. Проте досі достеменно невідома доля тих торгових точок, які опинилися на тимчасово непідконтрольних Україні територіях.

Матеріали по темі