2020 рік виявився невдалим для засновника МХП. Компанія зазнала збитків $133 млн, а йому довелося виставити на продаж дві яхти
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Засновник МХП Юрій Косюк, 52, у кінці 2020 року виставив на продаж дві знамениті яхти – 85-метрову АСЕ (Туз) і допоміжну 67-метрову Garcon (Хлопчик). Запитувана ціна за яхти €119 млн і €24 млн відповідно. Garcon у січні 2021 року знайшла нового власника, імʼя якого не розголошується.
Обидва судна побудовані в 2012 році. Зовнішній і внутрішній вигляд АСЕ створив лондонський дизайнер Ендрю Вінч, який робив яхти для премʼєрміністра Катару, принца Брунея і російських мільярдерів Анатолія Сєдих і Андрія Скоча. Будували АСЕ на німецькій верфі з більш ніж сторічною історією Lurssen, що спеціалізується на створенні дорогих супер- і мегаяхт за індивідуальними проєктами. «Стандартний човен такого розміру на Lurssen коштує близько €75 млн, – каже засновник порталу Yacht Harbour Дмитро Семеніхін. – Підсумкова ціна залежить від вартості внутрішнього оздоблення, на яку закладають від €5000–6000 за метр». Орієнтовна вартість будівництва АСЕ – €100–110 млн.
Яхта Косюка – плавуча пʼятипалубна вілла з вертолітним майданчиком. Вона може прийняти на борт 10 гостей і 30 членів екіпажу. Тоннаж яхти – 2732 т, максимальна швидкість – 31 км/год. Дизайнери кажуть, що клієнт хотів побудувати яхту для сімейного відпочинку, але щоб на ній було весело проводити час і вона відображала його характер та інтереси. Надихатися Косюк відправив дизайнерів у лондонський The Ritz. «Щоб краще зрозуміти бриф і бачення клієнта, ми пів року відвідували готель», – згадує директор з яхт та авіації студії Winch Design Джим Діксон.
Дизайнери кажуть, що на більшості яхт такого розміру можна легко загубити членів сімʼї в лабіринтах кімнат. Тому в ACE одну з палуб побудували як openspace на 1000 кв. м, а палубу, де розміщено кабінет власника, зробили меншою, щоб закрадалася думка «навіщо тобі сидіти тут, коли сімʼя і друзі веселяться поверхом нижче», пояснює задум Діксон. На яхті є де повеселитися й розвіятися – кілька зон для відпочинку, кінотеатр, нічна дискотека, чайна кімната, бар, тренажерний зал.
Проєкт створювала чотири роки команда з шести дизайнерів. «Клієнт хотів, щоб ми передали дух «сучасного ґранд-готелю», зробили все в класичному стилі, але використовували сучасні матеріали й обробку», – каже провідний дизайнер проєкту Селіна Маккейб. За її словами, із загального дизайну вирізнявся лише кабінет власника – там потрібно створити яскравий, підкреслений дизайн, щоб була атмосфера «скриньки для коштовностей».
На АСЕ одна з найбільших спа-зон серед суперяхт. Тут є кілька видів лазень (у римському стилі, хамам, сауна), басейн із прісною водою, салон краси, масажний кабінет, який новий власник може переобладнати на гостьову каюту. «ACE відображає особистість її пристрасного й енергійного власника», – зазначає брокер і президент брокерської фірми Moran Yacht & Ship Роберт Моран.
80-85-метрові човни Lurssen – один із найпопулярніших типів яхт, зазначає Семеніхін. «Це оптимальне співвідношення розміру та якості, – каже він. – Багато хто не бачить сенсу будувати яхти довшими, бо все, що можна придумати, на цих яхтах є, а обслуговування дешевше, ніж у 100-метрових яхт». Утримувати яхту, подібну ACE, коштує €8–9 млн на рік, а здати в оренду можна за €750 000–800 000 на тиждень.
Велика яхта Косюка завжди ходила в супроводі Garсon, побудованої на голландській верфі Damen Shipyards за €25–30 млн. На 67-метровому судні можна припаркувати вертоліт і зберігати «іграшки» – водні мотоцикли, надувні човни, мотоцикли, каяки та байдарки. Яхта розрахована на команду з девʼяти осіб, але кают вистачить для 21-ї: тут можуть залишатися члени команди, які відпрацювали зміну на основному судні. Завданням Garсon було першою знаходити найкращі бухти, причали, стоянки й добиратися до них раніше основного судна.
Garсon було продано швидше за основну яхту, тому що технічне судно не вимагає змін у дизайні, і новому власнику вигідніше купити яхту, ніж чекати, доки побудують нову, пояснює Семеніхін. «Човни типу АСЕ часто стоять на продажу більше року, тому що покупців такого типу яхт небагато, – каже він. – Однак АСЕ виставлена на продаж за адекватною ціною і може бути продана вже цього сезону».
МХП не коментує продаж яхт. «Ми поважаємо особисте й сімейне життя Юрія Косюка і всіх співробітників, – відповіла спікер МХП Ірина Ванникова. – Нам невідомі подробиці приватного життя, і ми не отримували дозвіл на поширення подібної інформації в ЗМІ».
Хід Тузом допоможе Косюку погасити борг перед власною компанією. 2019 року рада директорів МХП видала компанії Косюка WTI Trading Limited, яка володіє 59,7% акцій МХП, кредитну лінію до $80 млн. Упродовж двох років Косюк брав різні суми в борг і частково погашав кредит, щоб не вийти за кредитний ліміт. За два роки він виплатив МХП $27,3 млн. Решту $67,4 млн засновник МХП має повернути до грудня 2021-го.
МХП не коментує цю тему, обмежуючись посиланням на те, що всі операції з повʼязаними особами в компанії здійснюють відповідно до затвердженої політики. «Ми розкриваємо всю інформацію з повʼязаними особами, як вимагає законодавство та правила Лондонської фондової біржі, – каже Ванникова. – Додаткові відомості про господарські операції компанії ми вважаємо конфіденційною інформацією».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.