Засновник бренду одягу для активного відпочинку Patagonia мільярдер Івон Шуїнар наважився на неординарний крок. Він віддав на боротьбу з екологічними загрозами не гроші, а всю свою фірму вартістю близько $3 млрд, пише New York Times. Forbes вибрав головне.
Новий номер Forbes Ukraine: 202 найбільші приватні компанії та 303 ефективних СЕО. Замовляйте та отримуйте два журнали за ціною одного!
Своє рішення Шуїнар, 83, пояснив у повідомленні на сайті Patagonia. «Тепер Земля – наш єдиний акціонер», – написав він.
Право власності на Patagonia переходить двом організаціям. Усі акції компанії отримає траст Patagonia Purpose Trust, створений «для захисту цінностей компанії», одна з яких – захист навколишнього середовища. Другий новий власник – некомерційна природоохоронна організація Holdfast Collective.
Holdfast Collective отримуватиме як дивіденди весь прибуток, який Patagonia не реінвестувала в свій бізнес. Гроші підуть на боротьбу з кліматичними змінами. Щорічна сума дивідендів досягне близько $100 млн. Рішення передати компанію в безстроковий траст підтримали дружина та діти мільярдера.
Patagonia продовжить працювати як приватна компанія. Куртки, спортивні шапки, лижні костюми та інший одяг під її брендом приносять виручку понад $1 млрд. Члени родини Шуїнарів та їхні радники контролюватимуть роботу трасту та виконання компаніями своїх зобовʼязань щодо передачі прибутку.
Пожертвувавши на захист довкілля переважну частину своїх активів, Шуїнари стали одними з найбільших прижиттєвих благодійників у США. «Навіть ті, хто підписав «Клятву дарування», віддають не так багато і зазвичай продовжують багатіти з кожним роком», – каже засновник сайту Inside Philanthropy Девід Каллахан. Шуїнари не можуть повернути компанію назад і не хочуть її повертати, додає журналіст.
Для Шуїнара все виявилося просто: він знайшов вирішення проблеми наступності, яке задовольнило його та сімʼю. «Я не знав, що робити з компанією. Я ніколи не хотів бути власником бізнесу, не хотів бути бізнесменом», – каже він.
У 1960-х Шуїнар прославився як легенда скелелазіння. Замість міського комфорту він віддав перевагу спорту й природі: майбутній мільярдер жив у машині та харчувався простроченим котячим кормом по пʼять центів за банку.
Навіть сьогодні Шуїнар носить пошарпаний одяг, їздить на старій Subaru і володіє двома скромними будинками.
Шуїнар: альпініст, ідеаліст, мільярдер
У 1973-му Шуїнар заснував Patagonia. Компанія відображала ідеалістичні переконання самого Івона та його дружини. Patagonia десятиліттями віддавала 1% виручки активістам екологічного руху. В останні роки компанія навіть почала втручатися в політику: подала до суду на адміністрацію Трампа у спробі захистити національну природну памʼятку Bears Ears.
Виручка Patagonia зростала, і родина Шуїнарів увійшла в число мільярдерів. Шуїнара це дуже злило, і в середині 2020-го він почав говорити найближчим радникам, що або продасть компанію, або знайде якийсь інший варіант піти з бізнесу.
Кілька місяців група консультантів вивчала різні альтернативи: продаж частини чи всієї компанії, перетворення Patagonia на кооператив із власниками-співробітниками, перетворення на некомерційну організацію чи вихід на біржу через SPARC.
Найпростіші варіанти – продаж або вихід на біржу – принесли Шуїнару достатньо грошей, щоб фінансувати природоохоронні ініціативи. Так зробив, наприклад, найкращий друг Шуїнара – засновник брендів одягу Esprit та The North Face Даг Томпкінс.
Але Шуїнар не вірив, що, ставши публічною, Patagonia зможе приділяти достатньо уваги працівникам та екології. «Щойно фірма стає публічною, вам доводиться думати тільки про прибуток для акціонерів, і ви стаєте безвідповідальною компанією, – каже мільярдер. Сімʼя розглядала можливість просто залишити бізнес дітям – Флетчеру та Клер. Але ті також не хотіли володіти компанією.
Нарешті команда юристів та члени ради директорів прийшли до рішення: пожертвувати Patagonia у безстроковий траст, який виплачуватиме її прибуток організації Holdfast Collective. Головний напрямок її роботи – збереження заповідних земель та боротьба з кліматичними змінами.
Скептики попереджають, що без фінансової мотивації власників Patagonia втратить ініціативу. «Якщо прибрати всі фінансові стимули, у сімʼї не залишиться жодної зацікавленості, окрім туги за старими добрими часами», – вважає виконавчий директор Центру сімейного бізнесу Північно-Східного університету Тед Кларк.
Але Шуїнар задоволений: «Я відчуваю величезне полегшення від того, що впорядкував своє життя, – каже мільярдер. – Для нас це було ідеальне рішення».
Telegram-канал Forbes, ультимативний гід у світі українського бізнесу. Приєднатись
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.