Скільки обласні центри витратили на фінансування ЗСУ, а скільки – на благоустрій. /Колаж Анна Наконечна
Категорія
Війна
Дата

Клумби проти дронів. Forbes порівняв, скільки обласні центри витратили на фінансування ТрО, а скільки – на благоустрій. Результат не на користь більшості мерів (оновлюється)

Скільки обласні центри витратили на фінансування ЗСУ, а скільки – на благоустрій. Фото Колаж Анна Наконечна

Минулого тижня Володимир Зеленський підписав закон, яким у міст забирають «військовий» ПДФО. Рішення ухвалено, але дискусія про доцільність цього кроку триває. Forbes проаналізував, скільки грошей на підтримку обласних бригад ТрО виділяли міста протягом девʼяти місяців 2023-го і як ці суми співвідносяться з витратами на благоустрій самих обласних центрів.

«Парламент фактично позбавив місцеву владу можливості допомагати Збройним силам і спрямовувати кошти з бюджетів міст нашим захисникам. Це рішення особливо вдарить по невеликих містах і містечках, де «військовий» ПДФО становив значну частину бюджету», – написав 8 листопада у своєму Telegram-каналі мер Києва Віталій Кличко. Чи дійсно це так? 

Forbes проаналізував фінансування сил оборони, яке обласні центри заклали у власні бюджети 2023 року.  

Місцеві бюджети можуть лише опосередковано підтримувати ЗСУ – через військові облігації або організацію волонтерської допомоги. Але є виняток: фінансувати «власні» бригади ТрО вони можуть безпосередньо, тим самим істотно впливаючи на боєздатність цих військ.

Додано після публікації. З редакцією зв’язались представники адміністрації кількох міст і пояснили, що допомога силам оборони в міському бюджеті може проходити в тому числі через субвенцію в державний бюджет на виконання програм соціально-економічного розвитку регіонів, або через внески до статутного капіталу суб’єктів господарювання. Редакція вдячна за роз’яснення, але, як описано в методології, такі статті видатків не брались до уваги через неможливість визначити з відкритих джерел, яка саме частина цих видатків пішла на безпосередню допомогу військовим на фронті. Якщо міські адміністрації нададуть документи, що гроші витрачені безпосередньо на ЗСУ, редакція оновить дані.

У кожній області створено одну або декілька бригад тероборони, з червня 2022 року їх почали застосовувати поза межами їхніх областей, вони стали повноцінними військовими бригадами, які воюють на різних ділянках фронту.

Forbes подивився, як обласні центри допомагали силам оборони станом на 1 жовтня 2023 року. Виявилося, що 21 місто сумарно спрямувало 3,8 млрд грн на потреби ТрО. Водночас на благоустрій витратили 12,8 млрд грн. При цьому бюджети 21 міста мають планові доходи від «військового» ПДФО більш як у 26 млрд грн. Найменше – у Луцьку (354 млн грн), найбільше – у Харкова (4,7 млрд грн).

ТрО vs благоустрій. На що обласні центри витрачали більше грошей

ТрО vs благоустрій. На що обласні центри витрачали більше грошей

Київ не включено в аналіз, адже в столичному бюджеті унікальна ситуація з видатками на оборону. Наприкінці жовтня Кличко заявив: цього року столиця вже передбачила та спрямовує захисникам понад 6,2 млрд грн. При цьому окремої статті видатків на місцеву тероборону, як в інших містах, немає. Натомість є субвенція в державний бюджет на потреби оборони, яку в жовтні збільшили з 300 млн грн до 1,38 млрд.

Також є програма «Захисник Києва», що не оформлена як окрема стаття видатків бюджету, а радше являє собою збірну – з видатків з різних напрямів, де видатки на військові цілі змішані з цивільними. «Захисник Києва» охоплює, зокрема, соціальний захист, лікування ветеранів та навіть екскурсії для ветеранів і виготовлення патріотичного медіаконтенту, повідомила депутатка Київради Євгенія Кулеба.

Такі видатки Forbes не враховує. Відповідно, не було можливості визначити, скільки саме грошей за програмою «Захисник Києва» йде безпосередньо на підтримку частин, які перебувають на фронті. Зауважимо, що планові доходи столиці від «військового» ПДФО у 2023 році – 5,9 млрд грн. Видатки на благоустрій – 2,3 млрд грн.

Як ми рахували

Ми брали лише видатки за статтями «Заходи та роботи з територіальної оборони» та «Інші заходи громадського порядку та безпеки».

Не враховувалися видатки на заходи з мобілізаційної підготовки населення, соціальне забезпечення та лікування ветеранів, відновлення від наслідків агресії, будівництво укриттів, фінансування муніципальних формувань з охорони порядку тощо, адже всі ці видатки не мають безпосереднього впливу на бригади ТрО, які перебувають на фронті. Також підтримка сил оборони могла бути включена в інші статті видатків і розмита серед видатків на інші, цивільні, потреби. Такі видатки також не враховувалися через неможливість визначити, яка саме частина коштів спрямовується на сили оборони.

Для визначення видатків на благоустрій враховувалася лише одна стаття – «Організація благоустрою населених пунктів». Згідно із законом про благоустрій, елементами благоустрою є дороги, зелені насадження, системи поводження зі сміттям, зовнішнє освітлення, монументальне мистецтво, майданчики, малі архітектурні форми тощо. Ця стаття видатків є оцінкою щодо нижньої межі, адже фактичні роботи з благоустрою можуть проводитись і в межах інших статей бюджету, наприклад у разі будівництва нових обʼєктів комунальної власності.

Адміністративні центри Донецької, Луганської областей та Криму не аналізувалися.

Цей аналіз не дає повної картини фінансування ТрО, адже місцевих бюджетів значно більше, ніж лише кошториси обласних центрів. Це бюджети областей і окремих громад, які також можуть фінансувати власну тероборону (і благоустрій).

Інформацію про видатки взято з ресурсу Openbudget станом на 1 жовтня 2023 року, тому зміни, які відбулись в останньому кварталі 2023-го, не враховано.

Лише Житомир віддає перевагу обороні, а не благоустрою: 547 млн грн та 246 млн грн відповідно. Це становить 8,7% та 3,9% від видатків бюджету. Ще одне місто, Луцьк, фінансує оборону та благоустрій паритетно: 156 млн грн та 152 млн грн відповідно. Решта обласних центрів витрачають на благоустрій набагато більше. 

В абсолютних цифрах найбільше фінансування обох напрямів у Дніпрі: 1,4 млрд – на оборону і 3,2 млрд – на благоустрій. У частці від усього бюджету найбільше на благоустрій витратили Чернівці – майже 19%, на тероборону витратили лише 0,1%, або 5 млн грн. 

У Харкові, Ужгороді та Херсоні видатки на тероборону знайти не вдалося. Хоча Херсон і на благоустрій виділив лише 8 млн грн, що схоже на фінансування самих лише зарплат. Натомість у Харкові на благоустрій заплановано майже 1 млрд.

Додано після публікації. З редакцією звʼязався мер Харкова Ігор Терехов, за його словами місто фінансує ЗСУ через інші статті бюджету. «За цей рік місто Харків витратило на армію 474 млн грн, — повідомив мер Харкова Ігор Терехов, - Ми перераховуємо військовим частинам гроші, а вже самі військові вирішують, що їм необхідно, і самі витрачають перераховані їм кошти на закриття своїх потреб». За його словами ці кошти виділені «за рахунок вільного залишку і за рахунок економії заробітної плати!»

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні