Масовий перехід на генератори збільшив попит на бензин і дизель на 20%. Чи є загроза дефіциту та як це вплине на ціни /Getty Images
Категорія
Гроші
Дата

Масовий перехід на генератори збільшив попит на бензин і дизель на 20%. Чи є загроза дефіциту та як це вплине на ціни

2 хв читання

Getty Images

Попит на бензин і дизельне пальне в Україні збільшився на 10–20% через використання генераторів під час відключень електрики. Це створює тиск на ціни, але головна причина можливого зростання не генератори

Уряд на початку листопада звільнив генератори від ПДВ та мита. За перший тиждень дії пільги до України завезли майже 145 000 дизельних генераторів, повідомила очільниця Мінекономіки Юлія Свириденко на брифінгу 2 грудня.

Україна не виробляє генератори, а потреби закриває поставками з Китаю, Туреччини та ЄС. За девʼять місяців 2022 року країна імпортувала їх на $202 млн, свідчать дані Державної митної служби. Це трохи більше, ніж за весь минулий рік. 

«Наразі генератори споживають до 10% пального в країні», – каже власник мережі АЗС Prime Дмитро Льоушкін.

У мережі ОККО збільшення попиту на бензин і дизельне пальне оцінюють у 10–15%. У Socar частка ще більша – 20%.

Запаси пального почали знижуватися, але ситуація контрольована, запевняє директор з маркетингу ОККО Василь Дмитрів. Щоб не допустити нулів на стелі, як це було навесні та влітку 2022-го, ОККО збільшує імпорт пального, каже Дмитрів.

Україна імпортує 600 000–750 000 т нафтопродуктів на місяць. Показник сталий вже протягом останніх пів року, зазначає аналітик консалтингової компанії «НафтоРинок» Олександр Сіренко.

У листопаді Україна імпортувала 672 000 т нафтопродуктів, повідомив заступник міністра економіки Тарас Качка у Facebook. Це на 111 000 т більше, ніж у жовтні.

«Постачання залишилося на рівні літніх місяців, тобто досить високим для листопада», – говорить директор консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн. 

У перші дні грудня середньодобовий імпорт дизпального зріс на 11% до листопада, бензину – на 15%, каже Олександр Сіренко.

Паливна проблема

До війни Україна імпортувала 70% нафтопродуктів, що споживаються в країні – це близько 10 млн т бензину, дизеля та автогазу. Споживання в місяць становило близько 1 млн т. Постачання йшло переважно з Росії, Білорусі та морем. Зараз ці канали повністю заблоковані. Окрім цього, через воєнні дії зупинилися Кременчуцький та Шебелинський НПЗ, які забезпечували близько половини споживання бензину в країні.

Загроза дефіциту та вплив на ціни 

Зростання попиту на пальне також зумовлене сезонним сплеском активності перед святами. Він буде зростати до кінця грудня, потім ситуація стабілізується, каже Льоушкін з Prime.

«Сухих» заправок не буде. У когось буде бензин, у когось – дизель. Потрібно буде бути готовим, що доведеться пошукати паливо», – говорить він.

Мережа Socar зберігає на нафтобазах запас на 10–14 днів. Збільшення попиту через генератори не призведе до паливної кризи, стверджує пресслужба компанії.

Socar не планує переглядати ціни через ситуацію на внутрішньому ринку. Через зовнішні чинники – можливо.

Ціни в Україні залежать від європейських, нагадує Льоушкін. Вартість дизеля в Європі, за його словами, зросла на 2 грн за літр, бензину – на 1 грн. «Чи підвищуватимуть ще? Так, скоріше за все. На скільки? Можна лише вгадувати», – говорить Дмитро Льоушкін.

У Європі ситуація ускладнилася у зв’язку із початком дії ембарго на російську нафту, це може призвести до зростання цін в Україні на 3–4 грн за літр, зазначає Сергій Куюн.

«Пального мало, вільних партій майже немає. Ціни починають зростати», – каже він.

Використання генераторів, за його словами, створює додатковий тиск, але не є вирішальним чинником.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд