Категорія
Війна
Дата

«Міраж» для ЗСУ. Французький бомбардувальник Mirage 2000D доповнить F-16. На що він здатен

Бомбардувальник Mirage 2000D /Getty Images

Бомбардувальник Mirage 2000D ВПС Франції злітає під час навчань «Блакитний прапор» на авіабазі Овда, на півночі від ізраїльського міста Ейлат, 8 листопада 2017 року. Фото Getty Images

З початку 2024 року активізувались розмови, що Україна може отримати французькі літаки Mirage 2000D. Вони жодним чином не мають замінити F-16, але здатні підстрахувати радянські бомбардувальники, які наявні у ЗСУ.

Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!

Розмови про можливість постачання Україні французьких бомбардувальників Mirage 2000 почалися навесні 2023-го та повторилися восени. Але тоді речник Повітряних сил Юрій Ігнат назвав цей літак застарілою моделлю та нагадав: пріоритетом для України є отримання американських F-16.

Тепер думка про них змінилась. «F-16 залишаються пріоритетом, але не виключено, що літаки Mirage 2000 у модифікації «D» посилять спроможності бомбардувальників Су-24М», – заявив у січні командувач Повітряних сил Микола Олещук.

Україна просить ці літаки у Франції, написала на початку лютого французька Intelligence Online. А їхнє постачання ЗСУ буде ледь не головною темою переговорів під час майбутнього візиту президента Емманюеля Макрона до Києва. Париж шукає партнерів, щоб профінансувати угоду.

Чим особливі Mirage 2000D? Спойлер – важливою є саме модифікація «D».

Французький «Міраж» 

Mirage 2000 був створений ще у 1970-х роках французькою компанією Dassault. Відтоді пережив низку модифікацій.

Версія Mirage 2000N, яка з’явилася у 1986 році, була здатна нести крилаті ракети з ядерною боєголовкою. На її основі пізніше розробили версію Mirage 2000D – уже для конвенційної зброї. Французька армія експлуатує її з 1994 року.

Mirage 2000D /інфографіка Forbes Ukraine

Характеристики бомбардувальника Mirage 2000D. Фото інфографіка Forbes Ukraine

Всього Dassault виробила 86 версій «D» літака, зазначає Defense Express. На 2023 рік Франція мала у флоті 65 одиниць Mirage 2000D, за даними Military Balance. 

Mirage 2000 є дещо застарілими літаками. Франція поступово переходить на сучасніші Rafale, каже Валерій Романенко, авіаексперт і провідний науковий співробітник НАУ. «Він [Mirage 2000. – Ред.] може нести ракети Storm Shadow та Scalp. Це головний їхній козир», – додає він.  

Вартість Mirage 2000D оцінити важко, оскільки саме цю версію Франція не експортувала. Серед свіжих прикладів: Індонезія планувала купити у Катара за $790 млн 12 вживаних Mirage 2000-5. Ціна – близько $65,8 млн за одиницю.

Mirage 2000-D /Getty Images

Пілоти ВПС Франції готуються до посадки на Mirage 2000D під час повітряних навчань «Гаруда III» на авіабазі Калайкунда, приблизно в 130 км на південний захід від Калькутти, 21 лютого 2007 року. Фото Getty Images

Заміна Су-24М? Як Mirage 2000D зможуть використовувати ЗСУ

Головна та єдина раціональна роль Mirage 2000D для України – це запуск далекобійних крилатих ракет Scalp або подібних до них Storm Shadow по цілях у російському тилу, пояснюють опитані Forbes військові експерти. Літак був спеціально «заточений» під них.

Американські F-16, які ЗСУ можуть отримати вже навесні, до цих ракет не прилаштовані

SCALP на заводі MBDA у Франції /Getty Images

SCALP на заводі MBDA у Франції Фото Getty Images

Зараз Scalp та Storm Shadow запускають модифіковані радянські бомбардувальники Су-24М. Цих літаків у ЗСУ мало. За даними Military Balance, на 2023 рік Україна мала лише п’ять таких літаків і дев’ять – у розвідувальній версії Cу-24МР, каже головред Defense Express Олег Катков. «Є ще питання льотного стану, де брати двигуни до Су-24М», – додає він.

Україні було б достатньо однієї ескадрильї Mirage 2000D для далекобійних ударів, каже Романенко. Це – 12 літаків.

Mirage 2000D також може скидати керовані авіабомби AASM. Їх Франція обіцяє постачати Україні по 50 штук на місяць. Дальність ураження цих бомб – до 60–70 км, а бойова частина – 125, 250, 500 та 1000 кг. 

Але, ймовірніше, AASM скидатимуть радянські МіГ-29, вважає Катков. Їх уже прилаштували до схожих американських керованих авіабомб JADM-ER. «Немає сенсу ризикувати [поблизу фронту] Mirage 2000D, носієм Scalp», – пояснює він.

AASM /Safran Electronics & Defense

Керована авіабомба AASM Фото Safran Electronics & Defense

Mirage 2000D проєктувався як винищувач-бомбардувальник. У російсько-українській війні літак не зможе грати роль винищувача, каже Романенко. Він має зброю класу «повітря–повітря» з дальністю лише до 50 км. Цього недостатньо для сучасного повітряного бою.

«Міражі» жодним чином не підмінятимуть F-16, каже Романенко. Вони виконуватимуть різні бойові завдання. «Основне завдання F-16 – боротися з російською авіацією і для завдань протиповітряної оборони. Mirage 2000D – далекобійні удари Scalp і, можливо, частково ППО», – акцентує він.

Кращим варіантом за Mirage-2000 могли б стати шведські Girpen. «Вони теж можуть запускати Scalp і Storm Shadow. Але сучасніші й могли б грати роль винищувача», – зауважує Романенко.

Mirage 2000D /Getty Images

Французькі механіки встановлюють ракети на Mirage 2000D на базі НАТО в Кандагарі, 15 серпня 2009 року. Фото Getty Images

Які можуть виникнути труднощі з Mirage 2000D

Mirage 2000D може використовувати навігаційну та зв’язкову систему зразка НАТО, працювати із західними літаками далекої розвідки AWACS, каже Романенко.

Проблемними можуть стати два моменти на думку авіаексперта.

  • Інфраструктура. Обслуговування Mirage 2000 відрізняється від F-16, під які Україна готує аеродроми. У французького літака – інше обладнання, двигун, радіоелектроніка, озброєння. «Для нього треба буде переобладнувати техніко-експлуатаційну частину, де виконується обслуговування і поточні ремонти літаків», – пояснює Романенко. 
  • Навчання пілотів. Українські льотчики, які освоїли F-16, можуть переходити на інший американський літак місяців за три, каже Романенко. Але на Mirage 2000D треба більше часу, бо це – інше обладнання.  

Якщо Франція погодиться надати Україні Mirage 2000D, терміни постачання можуть складати від шести місяців з моменту початку навчання пілотів, вважає Романенко. 

Оптимістичний сценарій: якщо підготовка пілотів почалася заздалегідь, літаки можуть прибути й за кілька місяців, каже Катков. Інакше строки затягнуться на рік-півтора. 

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні