Українці під час пандемії стали купувати менше одягу, більше велосипедів, самокатів та дитячих іграшок. А ще дослідження показали, що ті бізнеси, які сфокусувалися на онлайні й перейшли на великі платформи, зберегли клієнтів та збільшили прибуток
Цифровізація бізнес-процесів, застосування онлайн-платежів і перехід із маленьких сайтів на великі маркетплейси дадуть змогу розвиватися бізнесу в постковідні часи. Ці прогнози актуальні й для українських підприємців.
Наприклад, у ритейлі саме онлайн-торгівля залишиться найбільш передбачуваним напрямком для малого та середнього бізнесу. Під час січневого локдауну 2021 на платформі OLX було проведено опитування понад 3000 власників малого та середнього бізнесу. За його результатами, 57% власників онлайн-бізнесу готуються значно збільшувати продажі й менш ніж 8% думають про згортання продажів чи закриття свого діла.
Адже закриття чи обмеження роботи офлайнових точок лише прискорюють перехід клієнтів в онлайн. OLX щомісяця відвідує 24 млн користувачів. Ми відстежили основні тенденції, які вплинули на маркетингові парадигми з початком пандемії.
Кардинальна зміна споживчих звичок українців
Криза стала рушійною силою відповідального шопінгу та усвідомленого споживання серед українців. Наприклад, покупці зараз уже так активно не змінюють гардероб між сезонами, як вони робили це раніше. Згідно з глобальним звітом OLX Group, завдяки цьому 2020 року було збережено майже 2 млн т сировини для одягу та взуття, а 24 000 т потенційних викидів вуглецю не потрапили в атмосферу.
Минулої весни та вже цієї – якраз напередодні суворих обмежень «червоної» зони адаптивного карантину – українці стали масово цікавитися персональним екологічним транспортом: велосипедами, гіроскутерами та самокатами. До речі, саме велосипеди минулого місяця шукали понад 1,3 млн разів, і цей транспорт залишається найпопулярнішим серед користувачів.
Загалом зі стартом локдауну аналітична служба OLX щоразу фіксувала приріст популярності онлайн-покупок та зменшення попиту з переходом до адаптивного карантину. Найбільший такий перетік покупців до інтернету відбувся в періоди жорстких локдаунів: навесні 2020-го та у січні 2021-го, а протягом минулого року кількість замовлень із послугою OLX Доставка зросла на 87,7% – з 1,4 млн до 2,7 млн угод.
Минулого року чоловічий одяг на платформі стали купувати на 123% більше, чоловіче взуття – на 94%, комплектуючі до електроніки та самі смартфони теж стали купувати онлайн +74% та +64% відповідно. Цікаво, що до пʼятірки товарів 2020-го, що користувалися найбільшим попитом, потрапили дитячі іграшки. Значний сплеск інтересу до цієї категорії було зафіксовано в березні та квітні, коли практично всі дитячі садочки та школи були зачинені на карантин.
Через впровадження віддаленої роботи працівники стали облаштовувати робочі місця вдома, і попит на робочі столи та крісла збільшився втричі. Разом із цим українці почали все більше цікавитися технікою для дому – замовлень на такі девайси стало на 93% більше, ніж минулого року.
Слідом за новою звичкою купувати в онлайні стрімко виросла й популярність сервісів доставки. У пік цьогорічних обмежень березня та квітня тільки з одним поштовим оператором ми зафіксували 500 000 успішних доставок.
Водночас середній чек у найпопулярніших категоріях товарів залишився незмінним – 1240 грн. Це означає, що українці не стали витрачати більше, тільки обрали зручне місце для шопінгу.
Ключ до розвитку
Дослідження OLX показали, що ті бізнеси, які сфокусувалися на роботі в онлайні (особливо на мобільному доступі до товарів та послуг) і перейшли на великі платформи, зберегли клієнтів та збільшили прибуток. Наприклад, на OLX 73%підприємців отримують замовлення онлайн та продають товари та послуги за допомогою смартфонів та ноутбуків.
Загальна цифровізація бізнесу змінила також пріоритети та проблеми підприємців. Згідно з нашим опитуванням, 3000 онлайн-підприємців головними труднощами тепер називають не фінансовий контроль, оподаткування чи HR-процеси. Наразі власників бізнесу значно більше турбує висока конкуренція (49% опитаних), нестабільність доходів (40%) та пошук і утримання клієнтів (25%).
До речі, про клієнтів. В Україні 78% дорослого населення, приблизно 29,5 млн осіб, користуються інтернетом. Це майже на 20% більше, ніж у середньому в світі. Кількість нових користувачів продовжує зростати швидкими темпами – тільки за минулий рік +2 млн українців.
Ця надвелика аудиторія здатна зробити успішним будь-який бізнес, який зможе запропонувати зручний, оперативний та безпечний доступ до товару чи послуги. Адже купівлю через інтернет здійснюють майже 11 млн українців, а кількість покупок онлайн зросла на 9% за минулий рік. Дві третини замовлень було зроблено через смартфони.
За прогнозами, у 2021-му світовий ринок е-commerce збільшиться ще на 8%. А в Україні цей показник може бути ще значнішим завдяки більшій передбачуваності та стабільності на відміну від торгівлі в фізичних точках продажу. Тому ключовим чинником для розвитку бізнесу стають технології, які дають змогу надати товар чи послугу вчасно та якісно.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.