Вадим Щичко, засновник роздрібної мережі Оптика 1st. /Олена Шунькіна для Forbes Україна
Категорія
Свій бізнес
Дата

Розгледіти перспективу. Як Вадим Щичко за два роки виростив мережу магазинів оптики на понад 140 магазинів

Вадим Щичко, засновник роздрібної мережі Оптика 1st. Фото Олена Шунькіна для Forbes Україна

Вадим Щичко намагався розвивати бізнес з родичами. Виявилося, що франчайзі набагато більш поступливі

🎂 День народження у нас — подарунки вам. Forbes Ukraine чотири роки, тому даруємо 44% знижки на річну підписку на сайт Forbes. Діє з промокодом FORBES4 до 31 березня. Оформлюйте зараз за цим посиланням

Через півроку мережа Оптика 1st збанкрутувала і розпалася. Інвестори виявили «намальовану» фінансову звітність, частина із них продали магазини, частина почала керувати ними самотужки. Чому так сталося, Forbes написав у матеріалі «Окуляри не допомогли. Понад 100 інвесторів вклали по $40 000 в магазини «Оптика 1st». Чому вони повірили у мережу, яка прогоріла»

Засновник роздрібної мережі Оптика 1st Вадим Щичко, 34, осягав ази бізнесу, торгуючи з батьком запчастинами на авторинках. «Спека або мінус 20 — ти мав бути на ринку з пʼятої ранку, — згадує він. — Весь у пилу і бруді тягаєш ці запчастини. Кожен день, прокидаючись, думав: чому я?».

Школа виживання не пройшла марно. «Виконуєш роботу швидко і якісно — результат буде», — говорить він. Щичко ще навчався в Дніпропетровському інженерно-будівельному інституті, а вже володів власним магазином автозапчастин і водив Skoda Superb. Непогано для 21 року.

Щичку було 29, коли він відкрив у Дніпрі першу точку з продажу окулярів. «Людям завжди потрібна буде лікарська допомога», — пояснює він свою логіку. На закупівлю товару й обладнання для діагностики підприємець витратив близько $40 000.

Акцент був зроблений на ніші недорогих окулярів та лінз, у яку ще не прийшли сильні мережеві гравці, а ринок здебільшого представляє розрізнений ритейл, де продається багато неякісного товару. Бізнес-модель передбачала не тільки продаж окулярів, але і діагностику зору. У кожному магазині обладнаний кабінет, де приймає професійний офтальмолог. Оптика 1st із середнім чеком близько 2 000 грн конкурує в ніші «середній мінус», — каже Щичко. У магазинах сегмента «преміум» і «середній плюс» середній чек за його даними починається від 8 000 грн.

Лінзи для Оптики 1st закуповувалися в Європі, оправи, виготовлені за індивідуальним замовленням, — у Китаї. «У нас своя комплектація, колеровка і дизайн — стандартні китайські оправи не підходять для словʼянських облич», — пояснює Щичко.

Магазин почав приносити операційний прибуток через кілька місяців роботи, згадує він. Щоб збільшити кількість точок, Щичко запропонував увійти в бізнес родичам. Завдяки додатковому фінансуванню за три роки Оптика 1st відкрила в Дніпрі ще шість магазинів і офтальмологічну клініку.

Інвестори були не дуже задоволені. «Деяким здалося мало щомісячних виплат з прибутку, і вони зажадали додатковий відсоток на капітал», — згадує Щичко. У 2019-му він перекредитувався і викупив частки родичів за 10 млн грн. «По кредиту залишилося виплатити 6 млн, — говорить Щичко. — Це був жорсткий урок. Розраховувати можна тільки на себе».

Масштабувати бізнес Щичко вирішив за допомогою класичної франшизи з 5% роялті. Підприємець зустрічався з потенційними франчайзі, але справа не йшла — мало хто хотів розбиратися в тонкощах медичного бізнесу. Він швидко охолов до ідеї, розсудивши, що доведеться цілодобово консультувати партнерів, розжовуючи деталі процесів.

Більш перспективною виявилася модель пасивної франшизи. Сума інвестицій в один магазин — $40 000. Основна частина витрат: оренда приміщення, закупівля обладнання, оргтехніки, а також витрати на ремонтні роботи і товарні запаси. Прогнозна окупність магазину 2-2,5 року, говорить Щичко. Інвестор отримує весь чистий прибуток до моменту окупності, після вона розподіляється 50/50. «Моє завдання якомога швидше вивести магазин на окупність, щоб вступити в дольову участь 50 на 50», — каже Щичко. Поки таких магазинів немає.

Інвестор не бере участі в операційному управлінні. Цим централізовано займається керівна компанія «Оптика 1st» у Дніпрі зі штатом в 120 осіб. На її утримання йде 5% обігу мережі.

Олена Шунькіна для Forbes Україна

Вадим Щичко, засновник роздрібної мережі Оптика 1st. Фото Олена Шунькіна для Forbes Україна

Першого франчайзі Щичко знайшов через друзів. Точка відкрилася в серпні 2019-го. За два роки мережа розрослася до 141 магазинів у 83 містах. У 2020-му виторг мережі склав 36 млн грн ($1,3 млн). За сім місяців 2021 року він зріс утричі до 116 млн грн ($4,3 млн). У мережі понад 100 інвесторів, які інвестували в цілому, за оцінкою Щичка, близько $7 млн. До відкриття готуються ще 37 точок.

«Це дуже висока динаміка», — говорить виконавчий директор компанії «ФРАНЧ» Роман Кирилович, який допомагав Щичку розробляти варіант франшизи. Одна з причин вибухового зростання, на його думку, — дефіцит пасивних франшиз у сегменті до $50 000. «Вона не для тих, хто шукає роботу, а для тих, хто хоче вкласти гроші в реальний бізнес і отримувати адекватну рентабельність, але не хоче брати участь в управлінні», — каже Кирилович.

Засновник IT-компанії Netpeak Group Артем Бородатюк інвестував $200 000 у пʼять Оптик 1st. Кожна приносить йому в середньому $1500 на місяць. «У мене виходить прибутковість 3%, а іноді 4% на місяць. Це дуже високий показник рентабельності інвестицій, — каже він. — У нерухомості хорошим відсотком можна назвати 1-1,5%». Після того, як інвестиція окупиться, Бородатюк розраховує на прибутковість в 1,5% на місяць. «Якщо налагодити маркетинг і онлайн-продажі, можна отримувати більше», — говорить він.

Раніше Бородатюк інвестував переважно в стартапи. Ритейл вибрав для диверсифікації. «Це гарантований щомісячний дохід», — говорить він. Перш ніж зупинитися на пропозиції Щичка, вивчив понад 100 варіантів.

Інфографіка Леонід Лукашенко

Інфографіка Леонід Лукашенко

Бородатюку сподобалося, що бізнес орієнтований на середній ціновий сегмент і розвивається від периферії до центру. «Щичко виходив у маленькі міста, де його конкуренти — старі бізнеси, де ніхто не робить діагностику, — пояснює інвестор. — За прилавком сидить бабуся, а окуляри у неї купують інші бабусі, які не знають, підходять їм окуляри чи ні».

Для бізнесмена з Рівненської області Олександра Грицеєвича Оптика 1st розвиває вісім магазинів на південному сході України. Сума інвестицій — $320 000. Чи виправдалися очікування? «У липні 2020 роки ми відкрили точку в Кривому Розі, і з першого місяця вона вийшла в плюс», — говорить він. Фінансові показники Грицеєвич не розкриває, але впевнений, що окупить інвестиції швидше, ніж за 2,5 роки.

Слабка ланка проєкту Щичка, на думку Бородатюка — маркетинг. «Немає ні нормального онлайн-магазину, ні онлайн-продажів, бренд не розкручений», — говорить він.

Інша проблема — кадри. Щомісяця компанія набирає 120 співробітників. Щичко відкрив у Дніпрі тренінговий центр, куди щотижня приїжджають на навчання 50-70 осіб. Коучі і офтальмологи проводять виїзні тренінги, працюючи без вихідних. «Тут два варіанти: гальмувати і концентруватися на якості або набирати ще більшу швидкість і паралельно покращувати якість, — каже підприємець. — Вибравши масштабування, зупинятися не можна — тому я йду іншим шляхом».

Олена Шунькіна для Forbes Україна

Вадим Щичко, засновник роздрібної мережі Оптика 1st. Фото Олена Шунькіна для Forbes Україна

Обсяг українського ринку оптики, за оцінкою Pro-Consulting, — 6,5 млрд грн у 2020-му році. Лідер ринку — Інтероко з часткою 28% (2,2 млрд грн). Компанія володіє мережею оптик Люксоптика і мультибрендовим салоном Eye Q Optic. У 2021 році обʼєм ринку, за прогнозом Pro-Consulting, зросте до 7,3 млрд грн. Мета Щичка — наростити свою частку до 10%, або в 20 разів у порівнянні з 2020 роком.

У вересні 2021-го Щичко відкриває перший магазин і майстерню по виправленню окуляр у Варшаві. Бізнесмен інвестує в проєкт $70 000. Ставку робить на спальні райони, де мало розвинений вуличний ритейл. За його словами, Польща — країна торгових центрів: люди звикли все купувати там. «Але як показав карантин, багато людей не бажають їздити в торгові центри, їм зручніше спуститися у магазин», — говорить він.

Світовий ринок оптичних виробів у 2020 році оцінювався в $147,6 млрд, говорить гендиректор Pro-Consulting Олександр Соколов. Він прогнозує щорічне зростання на 8,5%.

На руку Щичка грає нова реальність. «Диджиталізація посилила проблеми із зором, — каже Соколов. — Через карантин люди стали проводити за компʼютером набагато більше часу».

Крім Дніпра, Щичко відкрив офтальмологічні клініки в Кривому Розі та Києві. З 2022 роки планує масштабувати їх по тій же схемі. Щичко розраховує, що оптики будуть генерувати потік клієнтів для клінік. «Взявся за справу — доводь її до кінця, — каже він. А цей бізнес нескінченний».

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні