Вадим Щичко, засновник роздрібної мережі Оптика 1st. /Олена Шунькіна для Forbes Україна
Категорія
Свій бізнес
Дата

Розгледіти перспективу. Як Вадим Щичко за два роки виростив мережу магазинів оптики на понад 140 магазинів

5 хв читання

Вадим Щичко, засновник роздрібної мережі Оптика 1st. Фото Олена Шунькіна для Forbes Україна

Вадим Щичко намагався розвивати бізнес з родичами. Виявилося, що франчайзі набагато більш поступливі

Через півроку мережа Оптика 1st збанкрутувала і розпалася. Інвестори виявили «намальовану» фінансову звітність, частина із них продали магазини, частина почала керувати ними самотужки. Чому так сталося, Forbes написав у матеріалі «Окуляри не допомогли. Понад 100 інвесторів вклали по $40 000 в магазини «Оптика 1st». Чому вони повірили у мережу, яка прогоріла»

Засновник роздрібної мережі Оптика 1st Вадим Щичко, 34, осягав ази бізнесу, торгуючи з батьком запчастинами на авторинках. «Спека або мінус 20 — ти мав бути на ринку з пʼятої ранку, — згадує він. — Весь у пилу і бруді тягаєш ці запчастини. Кожен день, прокидаючись, думав: чому я?».

Школа виживання не пройшла марно. «Виконуєш роботу швидко і якісно — результат буде», — говорить він. Щичко ще навчався в Дніпропетровському інженерно-будівельному інституті, а вже володів власним магазином автозапчастин і водив Skoda Superb. Непогано для 21 року.

Щичку було 29, коли він відкрив у Дніпрі першу точку з продажу окулярів. «Людям завжди потрібна буде лікарська допомога», — пояснює він свою логіку. На закупівлю товару й обладнання для діагностики підприємець витратив близько $40 000.

Акцент був зроблений на ніші недорогих окулярів та лінз, у яку ще не прийшли сильні мережеві гравці, а ринок здебільшого представляє розрізнений ритейл, де продається багато неякісного товару. Бізнес-модель передбачала не тільки продаж окулярів, але і діагностику зору. У кожному магазині обладнаний кабінет, де приймає професійний офтальмолог. Оптика 1st із середнім чеком близько 2 000 грн конкурує в ніші «середній мінус», — каже Щичко. У магазинах сегмента «преміум» і «середній плюс» середній чек за його даними починається від 8 000 грн.

Лінзи для Оптики 1st закуповувалися в Європі, оправи, виготовлені за індивідуальним замовленням, — у Китаї. «У нас своя комплектація, колеровка і дизайн — стандартні китайські оправи не підходять для словʼянських облич», — пояснює Щичко.

Магазин почав приносити операційний прибуток через кілька місяців роботи, згадує він. Щоб збільшити кількість точок, Щичко запропонував увійти в бізнес родичам. Завдяки додатковому фінансуванню за три роки Оптика 1st відкрила в Дніпрі ще шість магазинів і офтальмологічну клініку.

Інвестори були не дуже задоволені. «Деяким здалося мало щомісячних виплат з прибутку, і вони зажадали додатковий відсоток на капітал», — згадує Щичко. У 2019-му він перекредитувався і викупив частки родичів за 10 млн грн. «По кредиту залишилося виплатити 6 млн, — говорить Щичко. — Це був жорсткий урок. Розраховувати можна тільки на себе».

Масштабувати бізнес Щичко вирішив за допомогою класичної франшизи з 5% роялті. Підприємець зустрічався з потенційними франчайзі, але справа не йшла — мало хто хотів розбиратися в тонкощах медичного бізнесу. Він швидко охолов до ідеї, розсудивши, що доведеться цілодобово консультувати партнерів, розжовуючи деталі процесів.

Більш перспективною виявилася модель пасивної франшизи. Сума інвестицій в один магазин — $40 000. Основна частина витрат: оренда приміщення, закупівля обладнання, оргтехніки, а також витрати на ремонтні роботи і товарні запаси. Прогнозна окупність магазину 2-2,5 року, говорить Щичко. Інвестор отримує весь чистий прибуток до моменту окупності, після вона розподіляється 50/50. «Моє завдання якомога швидше вивести магазин на окупність, щоб вступити в дольову участь 50 на 50», — каже Щичко. Поки таких магазинів немає.

Інвестор не бере участі в операційному управлінні. Цим централізовано займається керівна компанія «Оптика 1st» у Дніпрі зі штатом в 120 осіб. На її утримання йде 5% обігу мережі.

Олена Шунькіна для Forbes Україна

Вадим Щичко, засновник роздрібної мережі Оптика 1st. Фото Олена Шунькіна для Forbes Україна

Першого франчайзі Щичко знайшов через друзів. Точка відкрилася в серпні 2019-го. За два роки мережа розрослася до 141 магазинів у 83 містах. У 2020-му виторг мережі склав 36 млн грн ($1,3 млн). За сім місяців 2021 року він зріс утричі до 116 млн грн ($4,3 млн). У мережі понад 100 інвесторів, які інвестували в цілому, за оцінкою Щичка, близько $7 млн. До відкриття готуються ще 37 точок.

«Це дуже висока динаміка», — говорить виконавчий директор компанії «ФРАНЧ» Роман Кирилович, який допомагав Щичку розробляти варіант франшизи. Одна з причин вибухового зростання, на його думку, — дефіцит пасивних франшиз у сегменті до $50 000. «Вона не для тих, хто шукає роботу, а для тих, хто хоче вкласти гроші в реальний бізнес і отримувати адекватну рентабельність, але не хоче брати участь в управлінні», — каже Кирилович.

Засновник IT-компанії Netpeak Group Артем Бородатюк інвестував $200 000 у пʼять Оптик 1st. Кожна приносить йому в середньому $1500 на місяць. «У мене виходить прибутковість 3%, а іноді 4% на місяць. Це дуже високий показник рентабельності інвестицій, — каже він. — У нерухомості хорошим відсотком можна назвати 1-1,5%». Після того, як інвестиція окупиться, Бородатюк розраховує на прибутковість в 1,5% на місяць. «Якщо налагодити маркетинг і онлайн-продажі, можна отримувати більше», — говорить він.

Раніше Бородатюк інвестував переважно в стартапи. Ритейл вибрав для диверсифікації. «Це гарантований щомісячний дохід», — говорить він. Перш ніж зупинитися на пропозиції Щичка, вивчив понад 100 варіантів.

Інфографіка Леонід Лукашенко

Інфографіка Леонід Лукашенко

Бородатюку сподобалося, що бізнес орієнтований на середній ціновий сегмент і розвивається від периферії до центру. «Щичко виходив у маленькі міста, де його конкуренти — старі бізнеси, де ніхто не робить діагностику, — пояснює інвестор. — За прилавком сидить бабуся, а окуляри у неї купують інші бабусі, які не знають, підходять їм окуляри чи ні».

Для бізнесмена з Рівненської області Олександра Грицеєвича Оптика 1st розвиває вісім магазинів на південному сході України. Сума інвестицій — $320 000. Чи виправдалися очікування? «У липні 2020 роки ми відкрили точку в Кривому Розі, і з першого місяця вона вийшла в плюс», — говорить він. Фінансові показники Грицеєвич не розкриває, але впевнений, що окупить інвестиції швидше, ніж за 2,5 роки.

Слабка ланка проєкту Щичка, на думку Бородатюка — маркетинг. «Немає ні нормального онлайн-магазину, ні онлайн-продажів, бренд не розкручений», — говорить він.

Інша проблема — кадри. Щомісяця компанія набирає 120 співробітників. Щичко відкрив у Дніпрі тренінговий центр, куди щотижня приїжджають на навчання 50-70 осіб. Коучі і офтальмологи проводять виїзні тренінги, працюючи без вихідних. «Тут два варіанти: гальмувати і концентруватися на якості або набирати ще більшу швидкість і паралельно покращувати якість, — каже підприємець. — Вибравши масштабування, зупинятися не можна — тому я йду іншим шляхом».

Олена Шунькіна для Forbes Україна

Вадим Щичко, засновник роздрібної мережі Оптика 1st. Фото Олена Шунькіна для Forbes Україна

Обсяг українського ринку оптики, за оцінкою Pro-Consulting, — 6,5 млрд грн у 2020-му році. Лідер ринку — Інтероко з часткою 28% (2,2 млрд грн). Компанія володіє мережею оптик Люксоптика і мультибрендовим салоном Eye Q Optic. У 2021 році обʼєм ринку, за прогнозом Pro-Consulting, зросте до 7,3 млрд грн. Мета Щичка — наростити свою частку до 10%, або в 20 разів у порівнянні з 2020 роком.

У вересні 2021-го Щичко відкриває перший магазин і майстерню по виправленню окуляр у Варшаві. Бізнесмен інвестує в проєкт $70 000. Ставку робить на спальні райони, де мало розвинений вуличний ритейл. За його словами, Польща — країна торгових центрів: люди звикли все купувати там. «Але як показав карантин, багато людей не бажають їздити в торгові центри, їм зручніше спуститися у магазин», — говорить він.

Світовий ринок оптичних виробів у 2020 році оцінювався в $147,6 млрд, говорить гендиректор Pro-Consulting Олександр Соколов. Він прогнозує щорічне зростання на 8,5%.

На руку Щичка грає нова реальність. «Диджиталізація посилила проблеми із зором, — каже Соколов. — Через карантин люди стали проводити за компʼютером набагато більше часу».

Крім Дніпра, Щичко відкрив офтальмологічні клініки в Кривому Розі та Києві. З 2022 роки планує масштабувати їх по тій же схемі. Щичко розраховує, що оптики будуть генерувати потік клієнтів для клінік. «Взявся за справу — доводь її до кінця, — каже він. А цей бізнес нескінченний».

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд
В новому журналі Forbes Ukraine: список NEXT 250 перспективних компаній малого та середнього бізнесу

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні