З 2013 року українська компанія Netronic виготовляє обладнання для лазертагу – традиційної американської гри з 1980-х, де учасники стріляють за допомогою бластерів з інфрачервоним випромінюванням. Упродовж великої війни учасник Next 250 наростив виторг, розширив поставки до США і Японії і розвиває нові напрямки. Як принцип постійних інновацій допомагає компанії розширюватися в будь-яких умовах.
У березні 2022 року харківська компанія Lasertag.Net, що входить до групи компаній Netronic, відвантажила своє перше замовлення до Японії. «Японці дивились новини і дуже здивувалися, що ми змогли виконати контракт», – пригадує співзасновник та СЕО Netronic Михайло Обод, 36. Контракт був на 40 комплектів для лазерних ігор, що включають бластери, програмне забезпечення та датчики, які фіксують влучання лазера в гравця. Протягом 2022 року цей клієнт замовив у Lasertag.Net ще 115 комплектів.
Компанія експортує свою продукцію до 79 країн, що становить 95% її продажів. Виторг компанії у 2022-му становив 120–130 млн грн, за підрахунками Forbes. Це на 20–30% більше, ніж у довоєнний 2021-й. «Ці хлопці дуже відкриті та шукають нові можливості», – розповідає про співзасновників Netronic підприємець Василь Хмельницький, який до великого вторгнення запрошував їх стати резидентами свого індустріального парку Unit.City в Харкові.
Окрім комплектів для лазерних боїв на свіжому повітрі, компанія розробляє ігрові набори для закритих приміщень, виготовляє надувні фігури Airbunker для облаштування ігрових локацій, а віднедавна розробляє системи доповненої реальності Vion VR. Що допомогло досягнути такого рівня?
Від пейнтболу до бластерів
На ідею виробництва обладнання лазерних бластерів засновників Netronic наштовхнув пейнтбольний бізнес. У 2005 році Михайло Обод став співвласником пейнтбольного клубу Юрія Лавренова, 43. У той час основними їхніми клієнтами були чоловіки, які бажали активно відпочити та випити пива. Проте аналіз продажів показав нову тенденцію – все більше замовлень почали робити батьки для проведення дитячих днів народжень. Співвласники першими серед пейнтбольних клубів перемикнулися на молодшу аудиторію, і це допомогло досить швидко стати найпопулярнішим пейнтбольним клубом Харкова, говорить Обод.
До лазертагу Михайло як професійний пейнтболіст спершу ставився скептично: лазерні бої виглядали як іграшки, адже не давали такої реалістичності та болю, як від влучання фарбових кульок. Проте саме ця характеристика виявилась найбільш відповідною для дітей. «До нас почало приходити дуже багато дітей, тому в 2011-му ми відкрили в клубі нову послугу – лазертаг. Пейнтбольні маркери важкі, і з ними можна грати тільки з 10 років, тоді як з лазерними бластерами – від шести», – розповідає підприємець.
Через рік після запуску лазертагу в своєму пейнтбольному клубі підприємці взялися самі збирати, програмувати й перепродавати бластери. Команду інженерів у Харкові вдалося зібрати завдяки потужній технічній базі університетів міста, вважає СЕО компанії.
Перейти в В2В допомогла практика інфобізнесу. Оскільки їхній пейнтбольний клуб був найбільш відвідуваним у Харкові, співвласники ділилися власним досвідом і проводили для інших підприємців своєї галузі семінари з оптимізації бізнесу, збільшення прибутків, а також про нову послугу лазерних боїв. Це допомогло сформувати базу контактів із понад 250 пейнтбольних клубів, яким і почали продавати свою розробку. Перше замовлення власного виробництва виконали вже в 2014 році для власника пейнтбольного клубу з Дніпра.
«Ми обирали між продукцією Netronic і ще одного українського виробника. В останнього продукт був майже вдвічі дешевший, але сумнівної якості і без підтримки, тому зупинились на Netronic», – розповідає власник лазертаг-арени «Лайт Файт» у Тернополі Василь Панчишин. Він розповідає, що Lasertag.net допомагала йому маркетинговими матеріалами та навчанням, як розвивати бізнес у цій сфері.
«В них цікаві технологічні рішення, наприклад імпульсна віддача після пострілу, від чого особливо в захваті діти. Ця продукція універсальна для різних вікових категорій: від 5–6 років і до дорослих – це ще один плюс», – каже Василь Панчишин.
На функціональних перевагах Netronic наголошує і власник нідерландського постачальника розваг Flitz Events Мілан Ларьос. «Ми знайшли цю компанію в інтернеті і зв‘язалися з п‘ятьма підприємцями в Нідерландах, які вже користувались її обладнанням. Всі вони переконували, що український лазертаг набагато кращий за інші», — каже він. Ціна комплекту Netronic приблизно на 2% вища за середню на ринку, каже Мілан, проте це не так важливо з огляду на унікальний функціонал та сервіс. «Дуже реалістичне відчуття від пострілів, імітація ударної хвилі. І вони завжди на зв‘язку, готові допомогти, якщо з’являються питання», — додає підприємець.
Експорт через Google і земляків
Експансію на закордонні ринки почали з онлайн-реклами в декількох країнах. Першою несподівано для самих співзасновників «вистрелила» Іспанія. Сприяло цьому вигідне співвідношення між витратами на онлайн-маркетинг та потенційним прибутком. «В Іспанії виявилась нижча ціна ліда в Google Adwords, ніж в Україні, а ціна продажу – удвічі вища», – розповідає Михайло Обод. У Барселоні знайшли дилера родом з України, який і допоміг налагодити співпрацю з місцевими лазертаг-клубами. За перші два роки кількість контрактів Netronic в Іспанії зросла до 70.
Тоді ж почали продавати і кільком клубам у Німеччині, проте тамтешній ринок був не настільки готовим сприймати інновації, згадує Обод. Усе змінилося під час пандемії, коли власники приміщень в Європі та США підвищили орендну плату для лазертаг-клубів. Тут спрацювала розробка харків’ян, що дає можливість грати в лазертаг просто неба.
«Раніше були інфрачервоні передавачі, які могли працювати тільки в темряві. У своїх бластерах ми імплементували технологію, що дає можливість грати і в ТРЦ, і в лісі», – каже підприємець. Власники клубів стали мобільними і могли не платити оренду щомісяця, а привозити обладнання одним автомобілем і проводити ігри на відкритому повітрі. «Це була ідея, яку ми вже довго використовували в Харкові, але в Європі вона не була поширена», – стверджує він.
Для мобільних клубів створили окремий напрям Airbunker – із виготовлення надувних фігур для облаштування локації гри в будь-якому місці.
Бренд надійного постачальника
З 2015 року співзасновники Netronic відчули, що готові презентувати продукцію за кордоном на галузевих виставках. Найбільше трафіку та клієнтів продовжував генерувати онлайн-маркетинг, але головним чином маржинальних партнерів знаходили саме на виставках, каже Михайло Обод. «На першій виставці в Берліні у 2017 році ми отримали 16 замовлень, через півтора місяця в Орландо, США, – жодного. Американський ринок почав у нас рости тільки з 2020–2021 року, через те що ми відкрили офіс і сервісний центр та стали ближче до клієнта», – пояснює підприємець.
Розширення у США продовжилось і під час повномасштабного вторгнення: зростання продажів у країні в 2023-му – 105%, каже Обод. «Дехто з американських клієнтів навіть донатив. Казав: відправте, якщо зможете, а як не зможете, то не потрібно», – згадує Обод прагнення американців допомогти компанії вистояти.
Netronic намагалась утримувати бренд надійного постачальника попри війну серед клієнтів у Європі та США, надсилаючи їм фото виготовлених замовлень. «Ми намагались показати, що у нас все добре, якщо вони питали», – каже Обод. Netronic релокувала своє виробництво на Захід країни, а паузи у виробництві вдалося перекрити продукцією на складах: до 2022-го компанія накопичила 250 вироблених комплектів та зберігала їх в Україні, а також в Естонії та Франції.
Близько 40% потенційних клієнтів таки відпало через страх невизначеності, через що в 2022 році на деяких ринках, крім США, відбулося зниження продажів. Проте амбіцій підприємців це не зменшило.
Плани зрости в 10 разів до 2025-го довелося скоригувати, проте п’ятикратне зростання виглядає реалістично, переконаний Обод, спираючись на показники компанії. Перспективи розвитку самої індустрії також обнадійливі: лише у США лазертаг-центри згенерували дохід у $315 млн у 2021-му, а в поточному році ця цифра може зрости до $380 млн, йдеться в дослідженні аналітичної платформи Gitnux.
Обод бачить певну стелю в виробництві бластерів, тому шукає суміжні напрямки для масштабування, зокрема, активно розвиває власні технології VR. «Важливо постійно порівнювати, що ти думаєш і як може бути по-іншому», – каже Обод.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.