Польські перевізники з початку листопада блокують чотири пункти пропуску на кордоні з Україною. Хоча офіційно вони перекрили вʼїзд українських фур лише на свою територію, страждає і зворотній маршрут. Простій на кордоні впливає на наявність імпортних товарів на полицях українських магазинів – зокрема, сирів, кондитерських виробів та алкоголю. Що це означає для українських споживачів і ритейлерів?
Черга на в’їзд до України на польському кордоні становить приблизно 10 днів, а на експорт – 13–14 днів, каже директор департаменту міжнародних перевезень логістичної компанії Zammler Олександр Кирилюк. За його словами, зараз черга з українських вантажівок може складати до 60 км вглиб Польщі. Компанія в день втрачає €350 за простій однієї своєї вантажівки, оцінює Кирилюк.
Через логістичні складності страждає весь український бізнес. «Залежно від торгової мережі вартість товару, який застряг на українсько-польському кордоні, становила від €300 000 до €5 млн», – розповідає Наталія Петрівська, виконавча директорка громадської спілки «Український фуд-ритейл альянс». До спілки входять найбільші українські мережі – «АТБ-Маркет», «Сільпо», Novus, «Варус», «Ашан» і «Коло».
Терміни доставки продукції від європейських виробників за останній тиждень збільшилися на 14–21 день, кажуть у пресслужбі «АТБ-Маркета». Крім польських продуктів, через заблоковані пункти переходу, компанія доставляє товари з країн Балтії, Німеччини, Голландії, Бельгії. У «АТБ-Маркет» не назвали частку імпортних товарів, але зазначили, що вона «досить вагома».
Затримка поставок продуктів триває вже тиждень, каже комерційний директор мережі SPAR Едуард Ляшук. Ритейлер також стикнувся з дефіцитом транспорту і зростанням вартості перевозок. «Прогнозуємо, що вартість логістики зросте на 50%», – каже Ляшук.
Наслідки вже зрозумілі. Через блокування кордонів у ритейлерів збільшується ризик дефіциту імпортозалежних категорій. Можуть зрости роздрібні ціни та скоротитися цінові акції для споживачів, кажуть у пресслужбі «АТБ».
Чому польські перевізники протестують?
З 6 листопада перевізники з Польщі розпочали страйк на кордоні з Україною, заблокувавши три пункти пропуску для проїзду вантажного транспорту: «Корчова – Краковець», «Гребенне – Рава-Руська» та «Дорогуськ – Ягодин».
Основні вимоги організаторів страйку – скасування так званого «транспортного безвізу» для українських міжнародних перевізників, заборона на реєстрацію у Польщі транспортних компаній з капіталом, що походить із України. «Більшість вимог у принципі невиконувані», – зазначав в інтерв`ю Forbes на початку листопада заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури Сергій Деркач. Польські перевізники, які мають найбільший автопарк у ЄС, остерігаються конкуренції з українськими та намагаються вибити для себе преференції, пояснював Деркач.
Як Україна протистоїть блокаді? Асоціація міжнародних перевізників готує позов проти польських мітингувальників. «Що ще ми можемо зробити – складно сказати, адже складається враження, що вимоги перевізників – не стільки для того, щоб врегулювати ситуацію та знайти якийсь компроміс, скільки для того, щоб досягти якогось політичного рішення», – розповіла в інтерв`ю Forbes старша наукова співробітниця Інституту економічних досліджень та політичних консультацій Ірина Коссе.
Можливий дефіцит під Новий рік
Які товари застрягли на кордоні? У першу чергу компанія не може отримати кондитерські вироби, оливки, солодку консервацію, каже Едуард Ляшук зі SPAR.
У «АТБ» на кордоні заблоковані товари польського виробництва – молочна продукція, заморожені овочі і фрукти, алкоголь і косметичні засоби.
«Маємо затримки по поставках кондитерки, алкоголю і сирів. Попередньо втрат продажів на місяць по цим категоріям – на 25–30 млн грн», – каже генеральна директорка мережі «Коло» Марина Сергієнко. Компанії вже доводиться робити запас продуктів на складах під Новий рік, додає вона.
Зараз є затримки електроніки, інструментів і сезонних товарів до Нового року, зазначає комерційний директор торговельної мережі «Аврора Мультимаркет» Олександр Доценко. За його підрахунками, через страйк польських перевізників «Аврора» недоотримала 80 млн грн виторгу. Продажі імпортних товарів у компанії становлять орієнтовно 35%, каже Доценко.
«Якщо ситуація не зміниться, то у січні можемо й не мати 6% власного імпорту на полицях», – підраховує Ляшук зі SPAR. Щоб уникнути потенційного дефіциту, компанія шукає відповідні пропозиції в Україні і також роздумує про логістику через інші країни.
Чи вирішить це проблему? Ні, бо нагромадження значної кількості транспорту на інших пунктах пропуску не пришвидшить прохід кордону та призведе до додаткових фінансових витрат, каже Петрівська з «Українського фуд-ритейл альянсу».
За її словами, перетин українсько-румунського кордону збільшує термін доставки на два-три дні та збільшує її вартість за один рейс на €600–1000.
Перегін вантажівки з польського кордону на угорський триває два дні, і на цьому компанія втрачає до €2000, додає директор департаменту міжнародних перевезень логістичної компанії Zammler Олександр Кирилюк.
«Враховуючи те, що частина товара все-таки їде через інші пункти пропуску, я не думаю, що виникне значний дефіцит товарів до Нового року», – резюмує Наталія Петрівська з «Українського фуд-ритейл альянсу».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.