Фінансова компанія «Нової пошти» NovaPay розширюється в Україні та готується до виходу на іноземні ринки. Для цього потрібні гроші й оновлення продукту. Що компанія робить, аби через пів року стати європейським фінтехом, та чи має вона шанси на успіх?
«Це епохальна подія, що змінить ландшафт ринку», – каже СЕО NovaPay Андрій Кривошапко про нещодавнє рішення НБУ надати розширені платіжні ліцензії небанкам, зокрема і фінкомпанії «Нової пошти» (НП).
Компанія стала першою українською небанківською установою, що має право відкривати рахунки, випускати кредитні та платіжні картки, а також надавати послуги еквайрингу та грошових переказів бізнесу. Вже у вересні NovaPay, що розпочинала 11 років тому як допоміжний сервіс для обробки платежів клієнтів НП, планує запустити власний мобільний додаток.
Амбіція компанії – мільйон клієнтів в Україні вже до кінця 2023-го та навіть експансія: вихід у кожну країну, де присутня «Нова пошта». Це не перший приклад, коли великий український бізнес з нефінансових індустрій намагається досягти успіху й у фінтех-царині.
Та чи зможе NovaPay конкурувати з більш досвідченими гравцями?
Кредитки – так, депозити – ні. Що пропонуватиме фінтех від NovaPay
У липні NovaPay планує презентувати бета-версію мобільного додатку (зараз готова на 70%). Повноцінний запуск намічено на вересень. Саме додаток стане головною точкою входу для потенційних клієнтів.
Щоб стати користувачем, знадобиться «Дія.Підпис» та відеоверифікація, далі людина відкриває рахунок у відділенні і випускає віртуальну (а за потреби – пластикову) картку, описує процес онбордингу Кривошапко. Для операцій з готівкою клієнт може зайти у будь-яке з 9000 відділень «Нової пошти», каже він.
Які послуги будуть у NovaPay? Вже звичні платіжні транзакції та привʼязані до сервісу «Нової пошти» посилки у кредит, а також принципово нові речі: відкриття рахунків, кредитні картки, бонуси, кешбеки та навіть торгівля облігаціями. Депозитів у NovaPay, як небанківської фінустанови, не буде. B2B сторона бізнесу – еквайринг (обробка платежів) для підприємців.
Витрати на ІТ-команду, що працює над додатком, зараз сягають €100 000 на місяць, розповідає СЕО. Для кого це? «Клієнт NovaPay дуже схожий на користувача «Нової пошти», – каже Кривошапко. – Це людина, яка любить технології і не обмежується фізичними кордонами міст і держав».
Мільйон клієнтів вже до кінця 2023-го – не надто складна задача, певен він. Перевага NovaPay – менш зарегульоване, ніж у банках, обслуговування, велика мережа відділень НП і багато платоспроможних e-commerce клієнтів. Компанія не планує відмовлятися і від синергії з «Новою поштою». «Ми зможемо дати вигідніші умови, ніж у конкурентів», – зазначає СЕО NovaPay.
Паралельно компанія планує експансію. У серпні 2022-го компанія відкрила офіс у Вільнюсі й пізніше подала заявку до литовського центробанку на отримання ліцензії Electronic money institution. За оптимістичним сценарієм NovaPay запрацює у Литві наприкінці цієї осені, припускає Кривошапко.
Компанія планує відкривати офіси у кожній країні, де буде Nova Post, бренд, під яким працює НП у Європі. Пріоритетні ринки – Польща, Німеччина, Чехія, Словаччина, Болгарія – там найбільше українців. На експансію поки передбачено €2 млн власних інвестицій, інших інвесторів немає, уточнює Кривошапко.
«Хочемо фінансово «зв’язати» 10 млн вимушених українських переселенців з родинами, – розповідає він. – Запустивши додаток, плануємо заохотити до користування 30–40% клієнтів «Нової пошти».
Що чекає NovaPay на фінтех-ринку України та у Європі
Сучасні мобільні застосунки, що підтримують основні фінансові функції, має переважна більшість великих українських банків.
Мільйон клієнтів у перший рік роботи – такі результати серед українських необанків мав хіба що суперуспішний monobank, що працює на базі Універсал Банку Сергія Тігіпка. Зараз у проєкту, що запустився у 2017-му, близько 7,2 млн клієнтів.
У послідовників, що теж намагаються конкурувати у диджитал-полі за молоду авдиторію, скромніші показники. Sportbank, що працює з жовтня 2019-го, має 600 000 користувачів, izibank – близько 300 000 за два з половиною роки роботи (обидва працюють на платформі ТАСКомбанку Тігіпка).
У 2021-му до цієї когорти доєднався проєкт, що має схожий бекграунд із NovaPay. Банк Власний Рахунок (БВР) – спільний фінтех-сервіс мережі «Сільпо» та Банку Восток (обидва входять до Fozzy Group). Як і NovaPay, БВР теж цілиться у мільйонну аудиторію, розраховуючи залучити 1,5 млн клієнтів однойменної програми лояльності «Сільпо». Глобальна ціль – 3 млн клієнтів. Результат станом на середину травня – 250 000 користувачів. «У гаманці свого гостя ми конкуруємо з 3-5 картками», – констатує голова маркетингу БВР Антон Жорін.
Чи реально пробитися крізь такий насичений ринок новому гравцю? NovaPay стартує не з нуля. За спиною компанії – лояльність до бренда «Нової пошти» і корисність послуг, вважає голова Асоціації фінтех-компаній України Ростислав Дюк. «У NovaPay є класна команда та клієнти Нової пошти», – погоджується СЕО БВР Христина Кармазіна. Першими клієнтами monobank були диджитал-клієнти українських банків, а БВР – всі, хто любить супермаркети «Сільпо», зазначає вона.
Лише наявність великої клієнтської бази у спорідненому бізнесі не гарантує результат, зазначає Кармазіна. Найголовніше у створенні необанку – робота з цільовою аудиторією і бюджет на активний маркетинг, додає вона. З початку 2023-го БВР збільшив кількість клієнтів зі 158 000 до 250 000. Одним з факторів зростання став саме маркетинговий хід – масштабний період знижок на 900 товарів у «Сільпо» при оплаті карткою БВР.
Чи простіше NovaPay буде конкурувати у Європі та чи вистачить на це бюджету на експансію у €2 млн?
Цього досить для фіналізації розробки, адаптації продукту і отримання ліцензії у ЄС, вважає СТО платіжного провайдеру Portmone Григорій Лісничий. Але саме для експансії цього може бути замало, додає засновник Wayforpay Геннадій Васюков. Лише маркетинг може коштувати до кількох десятків мільйонів доларів, зазначає Дюк з фінтех-асоціації. Аналогічний бюджет в Україні – у п’ять разів менше, зазначає він.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.