Забрати посилку в улюбленій кавʼярні чи на заправці – формат поштового ринку, який домінує в ЄС. Спроби запровадити його в Україні досі не мали успіху через радянський спадок. Чому «Нова Пошта» вирішила, що у неї вийде, та як підсилиться лідер ринку в разі успіху
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
«Нова Пошта» шукає партнерів серед магазинів, кавʼярень, аптек тощо для відкриття нових пунктів приймання та видачі оплачених посилок до 10 кг», – йдеться в повідомленні на сайті компанії.
Найбільший поштовий оператор країни, який займає дві третини українського ринку, тестує формат PUDO з 2022-го. Поки відкрито 190 таких точок у магазинах Moyo, Delvi та на автозаправках БРСМ. У червні НП планує відкрити 79 точок, а до кінця року – збільшити партнерську мережу до 2000. «Наша мета – щоб до кінця року частка PUDO від загальної мережі становила 7%», – повідомила пресслужба компанії на запит Forbes.
Інтернет-торгівля активно розвивається, тому попит на поштові послуги теж зростає, каже директор з маркетингу «БРСМ-Нафта» Олександр Мельничук. З пропозицією відкрити поштові точки БРСМ звернулася до Meest та НП. «Близько двох місяців наші п’ять АЗС працювали у пілотному режимі, – каже Мельничук. – Врешті вирішили співпрацювати з НП, яка, на нашу думку, швидше та якісніше доставляє посилки».
Половина з понад 200 АЗС БРСМ вже мають точки прийому та передачі посилок. Масштабування у 21 раз, з п’яти до 105 точок, зайняло менш як тиждень, за словами Мельничука. «Час пішов на навчання персоналу та підготовку місця для зберігання посилок», – каже він. Зараз НП та БРСМ ведуть перемовини про подальше розширення поштових точок на заправках, додає він.
У виграші всі, каже Мельничук: БРСМ отримує додаткову послугу та відсоток з кожної посилки (фінансові умови співпраці не розкриваються, винагорода залежить від кількості посилок, уточнили в пресслужбі НП), «Нова Пошта» – стрімке розширення мережі без витрат на відкриття власних відділень, а клієнт – економію часу, оскільки може забрати посилку в зручному для себе місці та отримати додаткові послуги, наприклад, випити каву чи заправити авто.
Свого поштового оператора у форматі PUDO пʼять років будувала Fozzy Group. Сервіс доставки посилок Justin закрився навесні 2022-го. «Через повномасштабне вторгнення ми були вимушені оптимізувати численні процеси в бізнесі та переосмислити роботу Justin», – йдеться в повідомленні пресслужби Fozzy Group.
З 2019-го мережу у форматі PUDO розвиває компанія Meest. Поштовий оператор має 3300 партнерських відділень. Серед партнерів Meest: ОККО, «Епіцентр», KLO. Власних відділень у Meest – 100, тоді як у «Нової Пошти» – 9300. У цьому році Meest планує збільшити мережу власних відділень в 3,5 раза, до 350 відділень.
Чому НП зараз запускає новий формат відділень
Український поштовий ринок отримав від СРСР у спадок стаціонарний формат відділень, каже Олександр Крупка, директор з розвитку мережі «Meest Пошта». «Всі звикли до пошти в окремому приміщенні, – пояснює він. – Тоді як у Європі на формат PUDO припадає 90–95% ринку».
Український ринок неминуче перейде на формат PUDO, впевнений Крупка. Головний недолік стаціонарних відділень – поштовий оператор змушений перекладати на клієнта витрати з їх утримання. «PUDO дозволяє бути гнучким, оптимізувати витрати і надавати клієнту кращу ціну», – каже він.
Причина впевненості топменеджера Meest – мільйони українців, які вимушені були виїхати в ЄС через війну. «Для цих людей формат PUDO – вже норма», – зазначає Крупка.
Повернення з ЄС українців, які звикли до цього сервісу – одна з умов стрімкого розвитку формату в Україні, каже керівний партнер консалтингової компанії «3e Consultants» Олег Каленський. «Ринок має бути готовим, а послуга – зрозумілою та популярною», – переконаний він.
У разі успіху НП зможе суттєво посилити присутність у регіонах і збільшити рентабельність бізнесу, додає Каленський. Також компанія зможе швидше повертатися на деокуповані території, маючи пул партнерів серед ритейлерів, додає він. Перевага НП, яка дозволить залучити велику кількість партнерів, за словами Каленського – домінуюче положення на ринку, стабільний і великий обʼєм відправлень. За 2022 рік «Нова Пошта» доставила 315 млн посилок, виторг компанії зріс на 13,6% – до 23,7 млрд грн.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.