Володимир Поперешнюк /Антон Забєльський для Forbes Ukraine
Категорія
Компанії
Дата

«Наступного року тестуватимемо доставку між країнами ЄС». Співвласник «Нової пошти» Поперешнюк про рік експансії в Європу, нові послуги та рекордні показники

5 хв читання

Володимир Поперешнюк: «Наступного року відділення «Нової пошти» з'являться майже у всіх країнах ЄС» Фото Антон Забєльський для Forbes Ukraine

«Нова пошта» 7 жовтня 2022 року відкрила своє перше відділення за кордоном – у Варшаві. Вже за рік українська компанія закріпилась у шести країнах ЄС. «Наступного року наші відділення з’являться майже у всіх країнах Європи», – каже Forbes Володимир Поперешнюк, 48, співвласник «Нової пошти» в кулуарах Київського міжнародного економічного форуму (КМЕФ). Де чекати відділення «НП» найближчим часом, коли закордонні філії вийдуть на прибуток та які нові послуги запускає компанія 

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

У 2023-му «Нова пошта» показала майстер-клас з експансії: менше ніж за рік відділення з біло-червоними логотипами зʼявились у шести країнах ЄС: Польщі, Литві, Чехії, Румунії, Німеччині та Словаччині. «Цей рік ми витратили на тренування, тільки розганялись та вчились», – каже Поперешнюк. Хоча компанія має обмежений бюджет на експансію – $10 млн, 2024-го відділення Nova Post зʼявляться у всіх великих країнах Європи. 

Наступний важливий етап розвитку – перетворення на повноцінного поштового оператора всередині ЄС. У 2024 році «НП» тестуватиме доставку посилок між країнами Євросоюзу, обіцяє співвласник «Нової пошти». 

Як компанії вдається підкорювати Європу за бюджет невеликого стартапу та яких нових послуг чекати від «НП» у наступному році – бліцінтерв’ю Forbes із Володимиром Поперешнюком. 

Менш ніж за 12 місяців відділення «Нової пошти» з’явились у шести країнах ЄС. Чого вас навчив рік експансії? 

Завдяки експансії ми отримали не тільки досвід, а й наче повернулись у минуле, на початок свого старту в Україні. Довелося розвиватися як підприємцям-стартаперам, тобто майже без інвестицій, а це змушує бути креативними. 

Бюджет експансії на 2022–2025 роки – $10 млн. Це навіть не бюджет стартапу, адже для виходу на такі ринки, як Велика Британія, Німеччина чи Італія, це дуже мала сума. Найбільше коштів іде на покриття перших збитків, а не в інвестиції для відкриття. Такий бюджет дуже дисциплінує: наше завдання – вийти на самоокупність якомога швидше. Витрачати на це більше коштів не плануємо, та й немає звідки, адже інвестуємо тільки з власних ресурсів, тому спробуємо вкластись навіть у меншу суму.

Де працює Nova Post

Станом на 6 жовтня Nova Post вже відкрила 63 відділення у Польщі, Литві, Чехії, Румунії, Німеччині, Молдові та Словаччині. 

У якій із країн було найважче?

25 років у підприємництві навчили мене сприймати будь-які труднощі не як проблеми, а як задачі. Вирішувати їх – це і є моя робота. Завдяки тому, що в нас працює хороша команда юристів, то юридичних проблем під час заходу в кожну з країн не було. Так, доводилось чекати місяцями на оформлення усіх документів, ліцензій та відкриття рахунків. Кожна з країн має свої умови регулювання та оподаткування, але це не сильно впливає на нашу роботу в підсумку. У цьому випадку умови ведення бізнесу в Україні плюс-мінус такі ж, як у Європі. 

Українські підприємці, які наважуються на експансію, здебільшого обирають Польщу чи країни Балтії. Наскільки це правильна стратегія, виходячи з вашого досвіду? 

Насправді для кожного бізнесу все індивідуально. Ми не виходимо на ці ринки в класичному розумінні. Так, ми відкрили там компанії, але співпрацюємо з українцями та відкривались перш за все для своїх громадян у цих країнах, щоб поєднувати їх один з одним. З точки зору ведення бізнесу всі ці ринки для нас приблизно однакові. Не скажу, що, наприклад, у Румунії чи Німеччині складніше працювати, ніж у країнах Балтії. 

Варто розуміти, що бізнес – це не створення якихось планів, це перш за все дія. Спочатку ти маєш стрибнути в басейн, а потім вже пливти та по дорозі розбиратись із проблемами. Ти не можеш навчитись плавати, поки не стрибнеш у басейн. 

Чи вдалось досягнути перших позитивних фінансових результатів у якійсь із країн за цей рік? Де саме, якщо так? 

У грудні цього року плануємо отримати перші нульові результати. Це буде ринок Польщі. 

«Нова пошта» в Чехії /пресслужба Нової Пошти

До кінця 2023-го «НП» відкриється ще в шести країнах – у Латвії, Естонії, Угорщині, Італії, Франції та Австрії. Фото пресслужба Нової Пошти

Букмекери скоро братимуть ставки, у якій наступній країні запуститься «НП». Можете сказати, яка буде після Словаччини? 

Ставити точно не треба. До кінця цього року ми плануємо відкритися ще в шести країнах – Латвії, Естонії, Угорщині, Італії, Франції та Австрії. Наступного року наші відділення з’являться майже у всіх країнах Європи – буде 30 країн до кінця 2025 року. Цей рік ми витратили на тренування, тільки розганялись та вчились. За останні три місяці з’явилось більше нових відділень, ніж за дев’ять попередніх. А вже наступного року такий темп стане нормою. 

Говорячи про гроші, перше півріччя цього року «Нова пошта» пройшла з досить гарними фінансовими показниками: чистий прибуток зріс уп’ятеро – до 2,4 млрд грн, EBITDA – у 2,2 раза, до 2,9 млрд грн. Завдяки чому це стало можливим? 

Відповідь дуже проста – практично нульові показники у 2022–му. Взагалі порівнювати минулий рік із цим – в принципі немає сенсу, це математично неправильно. Ми навіть у своїх планах викреслюємо його з порівнянь та всі показники компанії співставляємо з 2021. 

У цьому році у нас найбільший в історії інвестиційний бюджет – 5,9 млрд грн. За пів року 2023-го ми доставили 170 млн посилок та вантажів, сплатили податків на 5,1 млрд грн. Проте зараз наше головне завдання, щоб Україна перемогла і мала сильну економіку. Тому на допомогу нашим захисникам уже направили 1 млрд грн із 24 лютого 2022-го. 

Ви згадували, що компанія інвестує лише власні кошти. А як щодо варіантів зовнішнього фінансування? Ходять чутки, що «НП» готується до IPO. 

Для свого розвитку компанія інвестує власні кошти, співпрацюємо з комерційними банками та ЄБРР щодо будівництва та автоматизації терміналів, а також випускаємо корпоративні облігації. Наприклад, цього року ми випустили облігацій на суму 1,6 млрд грн. 

 Щодо IPO – то це лише чутки. До кінця війни це фізично неможливо. Також у нас із партнером немає таких планів, немає такої потреби. Ми хочемо розвивати «Нову пошту», поки у нас є сили. Ми тільки розганяємося. Зараз перед нами стоїть виклик – зайти на ринки Європи та світу. Тому навіщо продавати компанію? 

Як вихід на нові ринки вже позначився на оцінці компанії? У скільки ви оцінюєте «НП» зараз? 

Ми вважаємо, що поки там немає позитивного результату, ми не можемо нічого додавати. Зрештою, питання оцінки перед нами не стоїть взагалі. Власники компанії на таке взагалі не зважають. 

Очікувана послуга – доставка посилок між країнами ЄС. Коли ви плануєте її запускати?

Ми вже почали її пропонувати у деяких країнах, в яких відкрилися. Думаю, наступний рік піде на тестування цього продукту, а вже в 2025 році вдасться його запустити. Зможу сказати конкретніше лише за рік. Ми творимо майбутнє, але не передбачаємо його.    

Які результати роботи вашої авіакомпанії? Наскільки успішний досвід у цій ніші? 

Ми запустили авіакомпанію, отримали ліцензії та вже літаємо між країнами Європи. Наразі чекаємо на літак у лізинг, що з’єднуватиме Європу та США. 

Що таке Supernova Airlines

Власна авіакомпанія «Нової пошти» – Supernova Airlines – розпочала перші комерційні рейси в березні 2023 року. Наразі флот авіакомпанії складається з двох АН-26, 1978-го та 1982-го років, які взяла у лізинг в Expedition Aviation з ОАЕ.

Яких нових послуг від «Нової пошти» чекати наступного року українському бізнесу? 

Зараз суттєво розвиваємо експорт, щоб українські підприємці незалежно від розміру компанії мали змогу доставляти власні товари по всьому світу. Хочемо розширити їхній світогляд, щоб вони побачили, що є клієнти і в інших країнах світу. Щоб допомагати їм в цьому, ми вже запустили власну школу експорту, також у нашому департаменті з продажів є фахівці, які допомагають підприємцям із документальним оформленням, консультаціями та логістичними послугами, щоб їм не треба було розбиратись у всьому самим.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд