З 1 жовтня в одному з найбільших IT-видань країни AIN.UA змінився власник. Замість Іллі Бошнякова новим видавцем медіа став засновник OSINT-агенції Molfar Артем Старосєк. В угоду увійшли також проєкти, запущені Бошняковим за останні три роки – AIN.Capital і AIN.Business. Чому змінився власник, в яку суму оцінюють угоду і що тепер буде з виданням
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
«Раніше ми неодноразово допомагали AIN.UA з перевірками репутації рекламодавців та аналітикою», – говорить новий власник і CEO IT-видання Артем Старосєк. Перемовини щодо придбання AIN.UA розпочалися наприкінці липня 2023 року. «Це не перша пропозиція покупки видання за останні роки», – додає попередній видавець Ілля Бошняков.
Зо чотири роки існування агентство бізнес-розвідки Molfar масштабувало послуги у галузі приватної розвідки, пошуку та аналізу інформації на 39 країн світу. Станом на вересень 2023 року у команді Molfar працює 70 людей, в AIN.UA – менше 20.
Старосєк не планує змінювати суть видання – тематика технологій, бізнесу та IT залишаться, йдеться у заяві AIN.UA. Але підсилиться фокус на розслідування, аналітику та фактчекінг. «Редакція AIN.UA матиме повну автономію», – запевняє новий власник.
У скільки обійшлася угода з купівлі AIN.UA?
Сума є комерційною таємницею, але «ціна ринкова», каже Артем Старосєк.
Коли у січні 2016 року попередній власник Артур Оруджалієв продавав AIN.UA, це могло коштувати декілька сотень тисяч доларів, підраховує власник домену і проєкту AIN.UA у 2009-2010 роках Олександр Ольшанський. «Але це тільки моя оцінка, подробиць не знаю», – зазначив він.
Яка зараз оцінка. «Зараз IT-медіа в Україні може на рекламі заробляти приблизно до 500 000 грн у місяць. Приблизно стільки ж заробляє і AIN.UA», – каже один із засновників українського IT-медіа, який погодився спілкуватися з Forbes на умовах анонімності. Бошняков стверджує, що дохід AIN.UA суттєво більший: « За 9 місяців 2023 у нас вийшла 91 нативка (нативна реклама — Forbes) і 250 піар публікацій. Вони всі є на сайті. Ціни на них починаються з 75к грн і 10к грн відповідно, а ми продаємо ще багато чого в пакетах. Навіть за базових цін виходить більше ніж у два рази більше за цю оцінку».
В Україні, як правило, медіа дотують власники, тому оцінка їхньої вартості залежить не від фінансових показників. «Ринок медіа в Україні відрізняється від інших ринків тим, що на ньому основна частина гравців – це не бізнес, а інструмент політичного впливу», – розповідав Forbes партнер венчурної компанії Flyer One Ventures Віталій Лаптенок.
Бошняков стверджує, що AIN завжди був саме бізнес-проєктом і залишався прибутковим за час поки він володів їм.
Ціни на інтернет-рекламу
В Україні ціни на інтернет-рекламу – одні з найнижчих, а медіа коштують дорожче, ніж в інших країнах. Так, за даними СМО програматик-екосистеми ADmixer Ганни Ятель, в Україні в середньому ціна за 1000 показів реклами становить $0,2, у США – $1,3, в Німеччині – $0,9, у Польщі – $0,45
За перші вісім місяців 2023 року найпопулярнішими медіа про технології в Україні стали видання Gagadget, ITC.ua і GSMinfo, підрахувала контент-маркетингова платформа PRnews.io. За даними Similarweb, з червня по серпень 2023 року середня кількість візитів на місяць на AIN.UA склала 683 300, у його конкурентів – Gagadget і ITC.ua – 23,8 млн і 3,1 млн відповідно.
Угода Шредінгера
Попередній видавець медіа – Ілля Бошняков. Він працював HR-директором у компанії Noosphere, яка належить бізнесмену Максу Полякову, йдеться на його сторінці у Linkedin.
Випадок, коли колишні працівники Макса Полякова знаходяться серед власників медіа – не перший. У серпні багаторічна піарниця бізнесмена Максима Полякова, яка останнім часом консультувала непублічного IT-підприємця Максима Кріппу, несподівано придбала онлайн-медіа Delo.ua і сайт «Главком». Обидва медіа працюють на українському ринку понад десять років.
«Ніхто нічого не купував», — говорить власник ще одного українського медіахолдингу про IT, який теж погодився спілкуватися з Forbes на умовах анонімності. За його інформацією Бошняков не був фактичним власником, як і новий покупець, AIN.UA фактично належить Полякову (цитата змінена через використання в ній образливої лексики — Forbes). Про те, що AIN належить Полякову Forbes також розповів на умовах анонімності менеджер, який працював у його холдингу. «Максим Поляков не є інвестором або співвласником медіа AIN.UA», — каже директор з комунікацій Noosphere Ventures Петро Іванов.
Від Брамса до Molfar
Інтернет-видання AIN.UA засновано у 1999 році підприємцем Олександром Брамсом. Він це робив самотужки і на декілька років потім відійшов від цього проєкту, розповідає Олександр Ольшанський. «Коли він вирішив повернутися до AIN.UA, ми йому допомогли, але я не можу це назвати інвестицією», – додає Ольшанський. На його думку, медіа у 2000-х роках самі не заробляли і не приносили прибутку.
У 2010 році керівництво проєктом та права власності на домен перейшли ексголовреду ITC.ua Артуру Оруджалієву. Відтоді він став одноосібним власником і CEO видання. «Я платити зарплату журналістам не міг, і тому він деякий час надавав фінансову підтримку проєкту через грант, без будь-яких зобовʼязань», – писав Оруджалієв у своїй статті на AIN.UA про допомогу Ольшанського у 2013-му.
З 1 лютого 2016 року посаду CEO AIN.UA зайняв Ілля Бошняков – він став партнером Артура Оруджалієва, який залишився співвласником онлайн-ЗМІ. «Я хотів знайти людину, яка могла б займатися розвитком бізнесу – розробкою, додатковими сервісами, загалом внесла б нові ідеї щодо того, яким може стати AIN.UA», – розповідав Оруджалієв.
Ілля Бошняков свого часу керував наймом для україно-шотландської компанії Cupid, яка пізніше вийшла на IPO, працював у Noosphere Ventures, а в лютому 2014-го заснував BrainCombinator – рекрутингову агенцію, яка спеціалізується на наймі бізнес-талантів і дослідженнях. Бошняков працював і над іншими стартапами у сфері HRTech. Одним з них був SignalHire – сервіс, який визначає, наскільки людина дозріла змінювати роботу, ще до того, як вона публічно повідомила про це.
За останні три роки Ілля Бошняков запустив три проєкти – AIN.Capital, який починався як англійська версія AIN.UA, а потім став окремим виданням про ІТ в Центральній і Східній Європі з понад 100 000 переглядів за три місяці влітку 2023 року. Ще один проєкт – AIN.Business про малий та середній бізнес, кількість переглядів якого зростає на 10-15% щомісяця, пише у замітці головний редактор AIN.UA Ілля Кабачинський. Також Бошняков запустив маркетплейс для пошуку роботи в ІТ – Recruitika.
В матеріал додані додаткові коментарі Іллі Бошнякова вже після публікації матеріалу
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.