Категорія
Компанії
Дата

Знайомтеся – новий медіахолдинг. У Delo.ua та «Главком» – нова власниця Тетяна Снопко. Навіщо це колишній менеджерці Макса Полякова та Макса Кріппи

7 хв читання

Тетяна Снопко, нова власниця Delo.ua та «Главком». /з особистого архіву, що розміщено на публічному ресурсі skillsup.ua

Тетяна Снопко, нова власниця Delo.ua та «Главком». Фото з особистого архіву, що розміщено на публічному ресурсі skillsup.ua

Колишня багаторічна піарниця бізнесмена Максима Полякова, яка останнім часом консультувала непублічного IT-підприємця Максима Кріппу, несподівано придбала два медіа, які працюють на ринку понад 10 років. Скільки це їй коштувало та звідки кошти – не розповідає. Навіщо Тетяні Снопко йти в український медіабізнес, який із натяжкою можна вважати бізнесом

⚡️ Залишився 1 день! Отримайте доступ до річної підписки Forbes Digital зі знижкою 40%. Промокод: MORNING. Оформлюйте підписку за посиланням.

За останній рік українка Тетяна Снопко, 37, стала власницею одразу двох помітних вітчизняних ЗМІ. Придбання онлайн-медіа Delo.ua у грудні 2022-го пройшло майже непоміченим, як і угода з власниками сайту «Главком» Віктором Шлінчаком та Юлією Лимар. Першим на ці покупки звернуло увагу видання НВ. Обидва сайти – давні й помітні гравці ринку, але зміна власників ЗМІ – рідкісне для України явище. Чим показові ці угоди.

Що відомо про Снопко й до чого тут Поляков і Кріппа

«Мені важко сказати, чому саме зараз я потрапила під софіти», – каже Снопко. На серпень 2023-го вона володіє чотирма українськими юрособами, свідчать дані аналітичної платформи YouControl.

Дві з них – ТОВ «Медіаманія» та ТОВ «Комунікаційний Хаб «Економіка» – обслуговують холдинг «Економіка+». До нього входять одне з найстаріших із нині діючих онлайн-видань з ухилом в бізнес-тематику Delo.ua (17 років), «жіночий» портал WoMo та нішевий маркетинговий MMR. Delo має 1,8 млн візитів на місяць, свідчать дані аналітичної платформи SimilarWeb. У якості нової власниці «Економіки+» вона вже відзначилася на липневому івенті WoMo – конференції SHE Congress у столичному готелі Fairmont.

За іншими ТОВ – «Українські Медійні Системи» та «Хаб Главком» – стоїть суспільно-політичний портал «Главком», якому вже 13 років. Записи про бенефіціарів «Главкома» в реєстрах змінилися в середині червня 2023-го. Однак передання інтелектуальних прав ще триває, до його завершення сторони відмовляються коментувати угоду. Скільки на це піде часу з огляду на воєнний стан – невідомо, каже Снопко. Аудиторія «Главкому» – 4–7 млн візитів на місяць.

Придбання онлайн-медіа delo.ua у грудні 2022-го пройшло майже непоміченим.

Придбання онлайн-медіа delo.ua у грудні 2022-го пройшло майже непоміченим.

Вигляд сайту «Главком».

Вигляд сайту «Главком».

Скріншот сайту womo.ua

Скріншот сайту womo.ua

Сайт mmr.ua, скріншот.

Сайт mmr.ua, скріншот.

Попередній слайд
Наступний слайд

Теперішня медіаменеджерка розпочинала у спортивній журналістиці – у середині 2000-х була головною редакторкою спортивного видання в дніпровському видавництві «Арт-Прес». Проте більшу частину кар’єри Снопко провела у холдингу Noosphere українського підприємця Максима Полякова. «Я 8,5 року працювала з паном Поляковим, я зобовʼязана йому досвідом, знаннями і можливостями», – каже вона про колишнього роботодавця. Співпраця припинилася у жовтні 2021-го.

З початку повномасштабної війни Снопко була проджект-менеджеркою в чеському журналістському інкубаторі Novinářský inkubátor, йдеться в її Linkedin. 12 квітня 2022 року відомий американський журналіст Bloomberg Ешлі Венс розмістив у своєму Linkedin фото Снопко із закликом допомогти знайти для неї роботу. «Нещодавно моїй любій подрузі Тані Снопко довелося виїхати з України до Чехії, – написав автор відомої бізнес-книги про Ілона Маска. – Якщо хтось має потенційні підказки щодо відкритих вакансій, я впевнений, що Тетяна оцінить цю інформацію».

Максим Поляков, засновник Firefly Aerospace. /Олександр Чекменьов

Максим Поляков, засновник Firefly Aerospace. Фото Олександр Чекменьов

«Снопко багато чого пройшла з Поляковим і побудувала увесь PR Noosphere, та ініціатива полишити компанію була за нею»,- розповідає Forbes на умовах анонімності менеджер, який працював у холдингу Полякова в той час, коли і Снопко. «В холдингу на неї злились, що вона пішла», – додає він.

Поляков – не надто публічний мільйонер із технологічного світу. У грудні 2022-го Forbes оцінював його статки у $800 млн, Поляков посів 11-те місце в списку найбагатших українців. Один із найвідоміших його проєктів – космічна компанія Firefly Aerospace, що розробила ракету Alpha. Напередодні великої війни Поляков на вимогу уряду США мав продати свою частку у Firefly. Спершу він імпульсивно заявив про передачу своїх 58% компанії колишньому CEO Firefly Маркʼюзіку. Але врешті про купівлю всіх акцій українця 24 лютого 2022 року оголосила американська AE Industrial Partners.

Проте в його портфелі не лише космічний бізнес на кшталт розробника оптичних супутників із ПАР Dragonfly або сервісу супутникової аналітики EOSDA. До 2019-го одним із найбільших активів імперії Полякова був розробник онлайн-казино Murka, якого придбала американська інвестгрупа Blackstone.

Снопко пов’язана із ще одним непублічним підприємцем – Максом Кріппою. «Ми знайомі. Всі», – лаконічно відповідає на питання про зв’язки Снопко. Деталей співпраці з Кріппою вона не розкриває, описуючи її як «консультацію». Коли Forbes писав один із матеріалів, де була згадка про Кріппу, Снопко комунікувала з редакцією, представляючи його інтереси.

Макс Кріппа, новий власник кіберспортивної команди NAVI. /з особистого архіву

Макс Кріппа, новий власник кіберспортивної команди NAVI. Фото з особистого архіву

Що відомо про Кріппу? Він відмовляється від інтерв’ю через третіх осіб, а його фото – рідкість у публічному просторі. Кріппа – колишній діловий партнер Полякова. У 2012-му підприємці мали спільний бізнес у сфері гемблінгу, свідчать матеріали давньої судової справи. Поляков та Кріппа позивалися до Сергієя Токарєва та Рустама Гільфанова через розділення в листопаді 2013 року їхніх спільних бізнес-проєктів: онлайн-казино GGS та GMS.

Більш публічна сфера інтересів Кріппи – український кіберспорт. Він – перший інвестор кібеспортивного транслятора Maincast, казав Forbes засновник компанії Віталій Волочай. Кріппа – власник ще двох кіберспортивних легенд: команди NAVI та розробника гри S.T.A.L.K.E.R. GSC Game World, свідчать дані із відкритих реєстрів.

Із осені 2022-го на сайті Delo.ua зʼявилося щонайменше 15 публікацій за окремим тегом «Максим Кріппа», де бізнесмен висвітлюється як благодійник та власник NAVI. На «Главком» Кріппа поки що згадується двічі як благодійник і власник NAVI в новинах за травень та липень 2023 року.

Причетність Кріппи та Полякова до купівлі українських медіаактивів Снопко всі троє заперечують. «У мене ні з ким із них і з ними обома разом немає спільних проєктів. Наразі», – каже Снопко. Схожі за змістом коментарі Кріппа та Поляков через своїх посередників передали виданню НВ.

«На даному етапі мені партнери не потрібні», – стверджує Снопко. Вона не виключає, що інвестиції знадобляться в майбутньому, але залучати їх стартапу краще «на якомога більш пізньому етапі». Снопко відмовилась розголошувати суму угоди. «Я спілкувалась із багатьма медіаменеджерами, і оцінка у всіх базується на власних KPI – у когось на кількості вкладених грошей, у когось на потенційній кількості дзвінків від президента», – додала вона.

Питання Forbes щодо джерел фінансування угод Снопко проігнорувала.

Як виглядають «Економіка+» та «Главком» у цифрах

Заснований у середині 1990-х видавничий дім «Економіка+» не вперше змінює власника. Крім засновників Ігоря Ляшенка та Станіслава Шума, компанією володіли німецька видавнича група Handelsblatt та EastOne LLC Віктора Пінчука. Остання восени 2014-го продала актив тодішній гендиректорці Ірині Рубіс.

За п’ять років його викупив дніпровський підприємець і колишній бізнес-партнер Геннадія Корбана Костянтин Паршин. Після зміни власника видавництво очолив Ілля Чудновський – ексгенеральний директор видавничого будинку «Капітал» з орбіти підсанкційного першого віцепремʼєра та в.о. прем’єр-міністра часів Сергія Арбузова. За тиждень із Delo.ua звільнилася частина редакції, в тому числі головред Дар’я Куренкова та її заступник Сергій Чепінський.

Найбільше видання групи – колишня друкована газета, а нині портал Delo.ua із 1,8 млн сеансів на місяць. У нішевих MMR та WoMo показники скромніші – 166 000 та 169 000 візитів відповідно, свідчать дані Similarweb (тут і далі зазначено статистику Similarweb за червень 2023 року та дані YouControl). Серед джерел доходу – організація ділових івентів та конференцій.

Фінансові показники обох юросіб, що належать Снопко, за час війни просіли. «Медіаманія» – збиткова, виторг упав із 3,3 млн грн у 2021-му до 1,7 млн грн за підсумками 2022-го.

«Комунікаційний Хаб «Економіка» в 2022-му отримав 35 700 грн чистого прибутку. Однак виторг скоротився з рекордних 13,7 млн грн у 2021-му до 4,8 млн грн.

«Главком» – зареєстрована в 2009-му інформаційна агенція. Засновники – вихідці з пов’язаного з Ігорем Коломойським холдингу «Главред-медіа» Віктор Шлінчак та Юлія Лимар.

Аудиторія «Главкому» – 4–7 млн візитів на місяць, понад 83% читачів – з України. Фінансові дані не були опубліковані. Одна з придбаних юросіб «Хаб Главком» зареєстрована в травні 2023 року.

У чому цінність онлайн-медіа

Помітні угоди на українському медіаринку бувають нечасто. Один з останніх прикладів – поглинання «Української правди» компанією Dragon Capital у травні 2021-го. Тоді опитані Forbes експерти називали чималий діапазон можливих оцінок – від $500 000 до $2,5 млн за вирахуванням боргів.

Наразі подібні видання в Україні мало не завжди дотаційні, тому їх оцінюють не за мультиплікатором до прибутку чи EBITDA, а за охопленням та рівнем довіри авдиторії, каже співзасновник Megogo Федор Дроздовський. «Знаю ціну подібного медіа, тому можу з високою вірогідністю припустити, що сума угоди склала від $3-3,5 млн за обидва видання. –Каже він. – Вони мають коштувати майже однаково, проте «Главком» дещо дорожче».

Вирахувати вартість медіаактиву, виходячи з публічних даних, майже неможливо, скептично каже виконавчий директор УП Андрій Боборикін. «В Україні медіакомпанія коштує стільки, скільки за неї готові заплатити, бо продається фактично торгова марка», – додає він.

Із цим згодні й інші опитані Forbes медіаменеджери та інвестбанкіри. У 2019-му Констянтин Паршин міг купити «Економіку+» за $0,5–1 млн, оцінював у коментарі MC Today засновник видання «Наш Київ» Дмитро Федоренко. Але ринкові розклади на другому році війни змінилися.

Телебачення постраждало найбільше – рекламний ТБ-ринок у 2022-му упав у понад пʼять разів, до 2,6 млрд грн. Великі онлайн-медіа, навпаки, здебільшого наростили виторги, але в гривні.

Як закінчився рік війни для великих online-ЗМІ

Як закінчився рік війни для великих online-ЗМІ

Вартість активу залежить від його бізнесового чи політичного впливу, каже Федоренко. «Враховуючи, що зараз на кону великий переділ російських бізнес-активів, то купівля Delo.ua є досить логічним кроком», – каже він. Аргумент Федоренка – метрики видання не вимірюються спеціалізованою платформою Gemius, а значить, власники не розглядають його як медійний бізнес.

Виторг ТОВ «Комунікаційний хаб «Економіка» в 2022 році скоротився до 4,8 млн грн із рекордних 13,7 млн грн в 2021-му. Довоєнні офіційні виторги юросіб Delo.ua схожі на справжні, вважає Катерина Венжик, колишня шеф-редакторка Delo.ua та CEO технологічного видання Speka. «1–1,5 млн на місяць – реальний рівень доходу для медіа», – каже вона, припускаючи, що цифри могли бути й більшими. Однак у 2022-му виторг просів майже утричі, тож «Економіка+» – вірогідно дотаційний актив, припускає Венжик.

Навіщо тоді потрібен цей актив? «Я навіть не можу сказати, що ринок дикий. Його немає», – каже Снопко. «Я з ІТ-індустрії, для мене медіа – це в першу чергу продукт, платформа, робота з трафіком», – каже вона, додаючи, що традиційний для digital-активів підхід – оцінка за 4–6 чистими річними прибутками.

Доповнити ділові ЗМІ та івент-платформу суспільно-політичним виданням – частина стратегії. «Мета – мати максимально різношерстне портфоліо», – каже нова власниця, опосередковано підтверджуючи гіпотезу про створення нового медіахолдингу. «Для мене це digital-актив у першу чергу», – каже вона.

Дисклеймер: текст був оновлений після публікації, додано коментар співзасновника Megogo Федора Дроздовського.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд