Монобанк Гороховського виходить на польський ринок. /колаж Олександра Карасьова
Категорія
Компанії
Дата

Stereo by mono. Найбільший необанк України хоче підкорити Польщу. Що чекає Тігіпка та Гороховського на складному ринку сусідів

4 хв читання

колаж Олександра Карасьова

Співзасновник monobank Олег Гороховський розкрив деталі експансії українського фінтех-проєкту в Польщу. Необанк під назвою stereo запустять до кінця березня – він буде схожим на mono, але матиме деякі відмінності, як-от платна підписка. Чи зможе mono повторити український успіх на новому ринку?

⚡️ Лише 3 дні! Отримайте доступ до річної підписки Forbes Digital зі знижкою 40%. Промокод: MORNING. Оформлюйте підписку за посиланням.

«У Польщі перебуває близько 3 млн українців, але, звичайно ж, ми будемо дуже раді й полякам. Нам не терпиться здивувати їх українським рівнем банківського сервісу», – каже співзасновник monobank Олег Гороховський, пояснюючи, чому партнери обрали саме Польщу як дебютний ринок для міжнародної експансії mono.

Реліз польського необанку під назвою stereo відбудеться до кінця першого кварталу, каже Гороховський. Він працюватиме за схожою моделлю, що і mono в Україні: акцент на онлайн-послугах на базі місцевого банку-партнеру. Одна з суттєвих відмінностей – платна підписка з більш вигідними тарифами.

Про плани виходу monobank на ринок Польщі ще в листопаді повідомляв інший співвласник mono Сергій Тігіпко. У 2017-му він частково профінансував створення необанку, вклавши в розробку близько $4 млн та надавши необанку платформу свого Універсал Банку. Решту роботи (та $5 млн інвестицій на першому етапі) зробила компанія Fintech Band, яку заснували колишні топменеджери ПриватБанку.

Зараз mono має 6,5 млн клієнтів. У 2021-му Універсал Банк отримав 3,07 млрд грн прибутку. Та чи значить це, що партнери зможуть повторити успіх у Польщі?

stereo by mono: що придумали для Польщі Гороховський та партнери

Наразі польський проєкт від mono приймає лише попередні заявки від клієнтів. Поки що працює тільки сайт stereo.io, який має двомовний інтерфейс – українською та польською. 

Акцент на україномовності – не випадковість. «Перекази з Польщі в Україну – один із найбільших каналів надходження валюти в українську економіку, – пояснює Гороховський. – Ми хочемо дати українцям зручний і безкоштовний інструмент для переказів в Україну».

Зареєструватися в stereo можна дистанційно за допомогою «Дії». Важлива вимога – для реєстрації потрібен польський аналог ІПН PESEL.

Як і в Україні, український фінтех співпрацюватиме в Польщі з місцевою фінустановою – «дочкою» бельгійського Aion, уточнив у коментарі Forbes Гороховський. Із 2018 року банк належить американському фонду прямих інвестицій Warburg Pincus. «Це один з європейських лідерів із надання послуг за моделлю banking as a service», – зазначив банкір.

Банківська ліцензія Євросоюзу означає, що на вклади у необанку до €100 000 розповсюджується страховка європейського аналогу фонду гарантування вкладів.

stereo не повністю повторює модель monobank. Одне з нововведень, яких немає на українському ринку, – платна підписка на сервіс. Вона коштує 15 злотих на місяць (близько €3) та дає додаткові можливості й пільгові тарифи.

Наприклад, у звичайному пакеті випуск фізичної картки коштує 25 злотих (близько €5), у платному – безкоштовно. Також підписка дає змогу безкоштовно проводити транскордонні платежі, які зазвичай коштують по 5 злотих (€1). 

Stereo by mono. Найбільший необанк України хоче підкорити Польщу. Що чекає Тігіпка та Гороховського на складному ринку сусідів /Фото 1

Скриншот з сайту stereo.io

Яка конкуренція чекає на monobank у Польщі

Польща – привабливий, але й непростий ринок для нового цифрового банку, вважає CEO і співзасновник українського необанку sportbank Денис Саприкін.

«Той факт, що до Польщі виїхала найбільша кількість українців, можливо, робить [ринок] нашого сусіда привабливішим для експансії, – каже він. – Але там добре закрито потреби клієнтів: дуже розвинений банкінг та сильні гравці».

На польському ринку працює близько 30 банків (в Україні – близько 70). Найміцніші позиції мають місцеві PKO BP, Pekao SA, ING, Millennium, mBank, Santander, Allior, BNP Paribas, Credi Agricole, Getin Bank, Citi handlowy, перелічує експертка з маркетингових комунікацій Pekao SA Ірина Кобильченко. «Деякі з них функціонують в країні понад 100 років», – розповідає вона.

Найбільшу кількість клієнтів у 2022-му мали PKO BP – 11 млн, Pekao – 5,9 млн та Santander Bank Polska – 5,4 млн. Як і у всьому світі, у Польщі популярні фінтех-проєкти, що обслуговують клієнтів через інтернет і в яких можна відкрити рахунок без відвідування відділень. Серед необанків міжнародного рівня на польському присутні Revolut, Monese, Wise, Raiffeisen Digital Bank та Aion Bank. Остання установа буде партнером mono у Польщі.

Тож на stereo від monobank чекає жорстка конкуренція, вважає Кобильченко. Серед іншого йому доведеться долати дуже поширену серед поляків та українців думку, що надійність європейських банків вища, ніж у конкурентів українського походження, додає експертка.

Чи може mono запропонувати щось нове та революційне клієнтам у Польщі? За словами Кобильченко із Pekao SA, більшість польських банків мають розвинуті застосунки, які функціонують на 2–3 мовах, у тому числі українською. Більшість працюють із GooglePay та АpplePay. «Крім того, польські банки зробили безкоштовними більшість функцій для українців терміном на два роки», – додає Кобильченко.

Getty Images

Відділення банку Pekao у Вроцлаві Фото Getty Images

На польському ринку також поширений BLIK – спосіб оплати, що дає змогу швидко розрахуватися в магазинах та онлайн, вносити й знімати готівку та переказувати кошти. Для цього потрібні лише номер телефону та мобільний додаток польського банку.

BLIK є найпопулярнішим способом оплати в Польщі, каже Кобильченко. «Можна не мати при собі грошей чи картки, але подзвонити до родичів чи друзів, запитати номер BLIK і на підставі номеру зняти кошти чи сплатити за товари/послуги», – пояснює вона. Чи буде використовувати цю функцію проєкт stereo, поки що невідомо. 

Перевагою stereo може бути те, що необанк не вимагатиме від клієнтів підтвердження адреси проживання, тоді як така вимога є в більшості польських банків. Це потрібно для того, щоб вони могли надіслати платіжну картку. Однак останнім часом деякі польські банки (наприклад, Pekao), маючи лояльність до українців, готові відправити картку на адресу клієнта навіть в Україну.

Запуск банку на новому ринку навіть для сильної команди, яка має гарний досвід в Україні, – завжди челендж, говорить Саприкін зі sportbank. Експансія до Європи відкриває нові можливості (ставки кредитування набагато нижчі, ніж в Україні, як і вартість фондування, наприклад, депозитів), але й має додаткові складнощі, каже банкір. Напркилад, маркетинг (вартість залучення клієнтів), операційні витрати (люди, офіси, підрядні послуги) є значно вищими, наголошує Саприкін.

Втім вихід на новий ринок для фаундерів monobank – це шанс «зіграти в evaluation» тобто суттєво збільшити оцінку свого бізнесу за рахунок присутності в Європі, вважає Саприкін. До війни навколо фінтех-проєкту фігурували суми в мільярдах доларів. Скільки може бути зараз? «Зараз за мільярд доларів я б mono не продавав. Вважаю, що він коштує більше», – сказав Гороховський у нещодавньому інтервʼю ЕП.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд