Іноземні авіакомпанії, включаючи Ryanair і WizzAir, тепер можуть пропонувати внутрішні рейси в Україні. Місцеві авіакомпанії проти угоди про відкрите небо між Україною і Євросоюзом в поточному вигляді – конкуренція може їх знищити
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Україна та Європейський Союз 12 жовтня відкрили небо для авіакомпаній, підписавши угоду про спільний авіаційний простір. Частково вона починає працювати одразу й дає змогу місцевим авіакомпаніям літати до будь-якого аеропорту ЄС, а європейським – до будь-якого аеропорту України. Все, що потрібно, – пряма угода з аеропортом.
До цього уряди країн могли відмовити в цьому праві, залишаючи на деяких маршрутах монополію своїх державних перевізників. Так було на деяких рейсах до Фінляндії, Чехії, Німеччини, Голландії та Бельгії, каже Євген Хайнацький, гендиректор Bees Airline. «Тепер ми зможемо планувати рейси з України в будь-якому напрямку без зайвих погоджень», – говорить він.
Відкрите небо допоможе наростити кількість маршрутів з України, посилити конкуренцію і знизити вартість квитків, упевнені експерти. «Ми побачимо результати вже під час сезону відпусток влітку 2022 року, – каже ексміністр інфраструктури Володимир Омелян. – За правильної державної політики й підтримки національних авіакомпаній у найближчі три роки пасажиропотік може збільшитися до 40 млн пасажирів». У 2019-му авіаційний пасажиропотік в Україні був 24,3 млн осіб.
Жорстка конкуренція
Однак повністю договір запрацює тільки після ратифікації парламентом України, державами-членами ЄС та Європарламентом. І коли це станеться, авіакомпанії з ЄС отримають вільний доступ до маршрутів між містами України. Вітчизняні авіакомпанії теж зможуть літати між містами Євросоюзу, але з умовою: кінець або початок маршруту має бути в Україні.
Якщо це запрацює в запропонованому варіанті, місцеві авіакомпанії можуть не витримати жорсткої конкуренції на внутрішніх рейсах, каже Євген Хайнацький, гендиректор Bees Airline. Основна причина: вони зобов'язані платити високий акциз на авіапаливо і ПДВ на внутрішні рейси. За словами глави SkyUp Дмитра Сєроухова, на європейських рейсах таргетований показник для аеропортових зборів не перевищує 10% вартості квитка, а на внутрішніх – це 37% з урахуванням ПДВ. «Виконати прямий рейс Київ–Львів може бути дорожче, ніж такий самий рейс через Варшаву», – зазначає він.
Іноземні компанії на кшталт Wizz Air і Ryanair, швидше за все, будуть сплачувати ПДВ нижче, ніж в їхніх країнах, тому зможуть демпінгувати ціни, каже Віктор Логвиненко, ексрегіональний менеджер «АероСвіт» і МАУ. «Вони можуть запропонувати, наприклад, польоти Київ–Одеса за €5», – каже Логвиненко. За його словами, навіть якщо доведеться ПДВ сплачувати в Україні, їм як іноземним юрособам його все одно відшкодують. «Ми даємо можливість іноземним компаніям заробляти гроші в Україні, але нічого з цього не отримаємо в плані податкових відрахувань», – нарікає він. – До того ж існує ризик, що українські авіакомпанії помруть, не витримавши конкуренції». Найдешевший квиток МАУ на рейс Київ–Одеса в жовтні – €50.
Ірландська компанія Ryanair уже заявила про плани агресивної експансії на український ринок після підписання угоди. «Єдиний ринок, на який хотів би вказати, – це Україна», – сказав директор авіакомпанії Майкл О'Лірі інвесторам Ryanair під час презентації річного звіту у вересні. Компанія хоче літати з 12 аеропортів країни. Зараз вона літає з п'яти.
Цей пункт угоди про відкрите небо має бути переглянуто, тому що він порушує права вітчизняних компаній, каже Сєроухов. Він також просить відкрити внутрішній ринок ЄС для українських авіаперевізників. За словами Омеляна, Україна зможе ініціювати перегляд договору після ратифікації.
Що ще
Окрім ратифікації, Верховна Рада також повинна доповнити закони 54 новими регламентами і шістьма директивами, щоб привести законодавство до стандартів Євросоюзу. Після цього країни Європи почнуть визнавати сертифікати, видані літакам українського виробництва.
Ринок наземного обслуговування (хендлінг) теж буде лібералізовано: свій сервіс зможуть пропонувати зовнішні гравці. Зараз ця послуга – монополія аеропортів.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.