Олена Самборська, HRD у Luxoft Ukraine. /надано пресслужбою, а також оброблено і доповнено за допомогою ШІ (штучного інтелекту) Photoshop Beta.
Категорія
Інновації
Дата

«Бурхливого зростання не очікуємо». Як одна з найбільших IT-компаній Luxoft пройшла найтяжчий для ринку рік. Інтервʼю з керівницею Оленою Самборською

Олена Самборська, HRD у Luxoft Ukraine. Фото надано пресслужбою, а також оброблено і доповнено за допомогою ШІ (штучного інтелекту) Photoshop Beta.

З десятки найбільших IT-компаній України Luxoft у 2022 році зростав найшвидшими темпами – виторг збільшився на 63%. Чому не варто очікувати того ж результату у 2023-му, які сценарії розвитку IT-індустрії та як стартапи стануть бустером ринку, розповіла керівна та HR-директорка «Luxoft Україна» Олена Самборська у новому випуску «Business Breakfast з Володимиром Федоріним» від Forbes.   

Велика війна пришвидшила вихід жінок на лідерські ролі. Вже 15 травня на форумі «Вільна» Forbes пропонує подивитися на це явище крізь нову, чітку оптику. Спікерки та спікери з Superhumans, Google, ENKO, McDonald’s, G. Bar та інших. Купуйте квитки за посиланням.

Перший рік повномасштабного вторгнення приніс одній із найбільших IT-компаній «Luxoft Україна» 5,9 млрд грн виторгу. 2023 рік виявився важчим, говорить Самборська. «Контракти із замовниками зазвичай укладають на рік, і вони бачать ризики у роботі з українським підрозділом компанії», – додає вона. На піку у січні 2022 року Luxoft мав в Україні 4000 співробітників. Станом на липень 2023-го у компанії працює 3700 людей. 

Прогнози на наступний рік – оптимістичні. «Luxoft Україна» зростатиме швидше, ніж ринок», – каже Самборська. Експорт українських IT-послуг у вересні виявився найнижчим за всі попередні місяці 2023 року і становив $521 млн. Чим підкріплені прогнози Luxoft? 

Це скорочена та відредагована для ясності версія інтервʼю.

Про результати 2023 року

Ми звикли до того, що IT-індустрія зростає на 20–30% і більше рік до року. Цей рік складніший, бо наші клієнти оцінюють власні ризики як достатньо великі, а контракти зазвичай річні. Це не говорить про те, що багато клієнтів ідуть з України, але новий бізнес не так активно заходить. 

Якщо порівнювати торішні квартали та цей рік – ми бачимо падіння. Якщо порівнювати з 2019-м або 2020 роком, то все одно є зростання. 

Не зовсім зрозуміло, якою буде ситуація на ринку загалом – куди рухатиметься економіка. Є дуже оптимістичні прогнози, є дуже песимістичні. Ми оцінюємо ситуацію десь посередині. Це стосується всього глобального ринку, не лише України. 

Якщо ти конкуруєш на ринку як локація, то клієнти дуже активно дивляться на різні типи ризиків. Ми активно показуємо свої Value Propositions з України. Дуже важливо показувати наші переваги, як ми працюємо в таких стресових умовах, які результати ми можемо показати, якщо ці умови зміняться. Багато клієнтів готові йти на це, бо справді Україна пропонує хороші умови. 

Традиційно в компанії було дуже мало команд та проєктів, що були лише в Україні. Зазвичай будь-який проєкт у певній пропорції знаходиться в Україні, Індії, Польщі чи США.

«Бурхливого зростання не очікуємо». Як одна з найбільших IT-компаній Luxoft пройшла найтяжчий для ринку рік. Інтервʼю з керівницею Оленою Самборською /Фото 1

Про конкуренцію аутсорсерів із традиційними компаніями

Тренд про конкуренцію аутсорсерів із традиційними компаніями, що розвивають власні IT-підрозділи, не новий. Його просто починають активніше обговорювати. Будь-яка компанія для себе вирішує, яка в неї стратегічна цінність, а що вона готова віддати на аутсорс. Усі традиційні великі бізнеси мають чималі IT-підрозділи, іноді вони відокремлюються навіть в IT-компанії. Це не означає, що вони не потребують експертизи глобальних гравців, зокрема сервісних компаній.

Одна з переваг глобальних компаній – ми працюємо з іншими глобальними компаніями. Ми маємо дотичність до передових продуктів, наприклад у банківській сфері чи automotive. 

Компанія не може бути конкурентною, якщо в ній якісно та повноцінно не відбувається диджиталізація. Але це лише передостанній або останній етап. Спочатку компанія має навести лад у своїх процесах, бо диджиталізувати хаос – це безглуздо. Відповідно, вони вимагатимуть консультації тих, хто вже це робив багато разів, – компаній на кшталт Luxoft. 

Написати код – лише частина завдання у рамках сервісу, який ми даємо. Розуміти, у чому проблема, де вона є та як її розвʼязувати найкоротшим шляхом мають експерти, які робили це багато разів. Можна йти своїм шляхом і переманювати людей із сервісних компаній, але це не завжди ефективно. 

Бюджетні очікування для «Luxoft Україна» на наступний рік 

Ми розглядаємо три сценарії: оптимістичний, коли буде невелике зростання; песимістичний – падіння; реалістичний – плато, коли 2024 рік ми пройдемо так само, як 2023-й. 

Бурхливого зростання ми поки що не очікуємо, але й сильного падіння також. Ми очікуємо, що «Luxoft Україна» зростатиме краще, ніж ринок. Для цього у нас є розрахунки, плани, клієнти, з якими ведемо переговори. 

Якщо ситуація поліпшуватиметься з погляду наших внутрішніх ризиків, повʼязаних з війною, та світових економічних очікувань, то українська IT-індустрія залишиться на рівні 2023 року або зросте. Але, звісно, це не буде 30% зростання. 

Для глобальної індустрії 2024 рік буде часом уповільненого зростання та пошуку нових трендів. 

Про побоювання щодо посилення тиску на IT з боку держави

У нас є суто спеціалізований простір «Дія.City» – законодавство, яке було створене під IT. Там є гарантії, що нічого в цьому законі не зміниться протягом 25 років. Це зменшує ризики. 

IT-індустрія – експортна промисловість, яка вводить валюту в країну. Тому влада уважно ставиться до будь-яких змін, які, можливо, спадають комусь на думку. Тиск на сектор – це зараз малоймовірний сценарій. Індустрія готова бути в дорослому діалозі і пропонувати альтернативні рішення, які були б цікаві як державі, так і бізнесу. 

Якщо буде податковий тиск, то ми вибудовуватимемо діалоги з владою. Якщо історія відбуватиметься з боку «масок-шоу» – це інша історія. Але ми бачимо, наскільки швидко реагує Мінцифри на будь-які подібні прояви. У рамках кожного сценарію є багато шляхів, як працювати. 

Про кейс Сема Альтмана та корпоративну культуру

Цей кейс розглядатимуть усі світові бізнес-школи. Таке буває, коли є сильний, харизматичний лідер, який створює команду навколо себе. І ці люди готові йти за ним. 

Робота з корпоративною культурою – це найскладніше. Її не видно, але вона вирішує все, що відбуватиметься далі. Дуже часто CEO зосереджені на операційній роботі, на бюджетах, фінансах, клієнтах і дуже рідко усвідомлено ставляться до корпоративної культури. 

Щоб створювати таку команду, як в OpenAI, у CEO має бути розуміння всіх інструментів із побудови корпоративної культури. Таке зустрічається нечасто, навіть у глобальному бізнесі.

Наразі основна мета менеджера – створювати сенси для своєї команди та відповідати на запитання «Навіщо ми це робимо?». Часто ця історія ігнорується. Вважається, що цим має займатися HR, але так не працює. 

Кому з айтівців загрожує ШІ  

Сеньйори завжди будуть потрібні, бо на цьому етапі лише людина може створювати складні продукти, підходити творчо до вирішення завдання. 

За деякими прогнозами, взагалі може зникнути потреба у фахівцях початкового та середнього рівнів. Ось тут є загроза. 

Як виростити сеньйорів? Створювати інкубатори, проводити хакатони, змінювати систему вищої освіти тощо. Через п’ять років ВНЗ не мають випускати джунів, вони повинні випускати фахівців рівня мідл, яких потребує бізнес. 

Які IT-стартапи будуть трендом у 2024 році

В Україні дуже актуальний напрям Defence Tech. Також кібербезпека, фінтех продовжуватимуть розвиватися. Якщо не включатимуться якісь регулювання щодо ШІ, то медичні компанії також активно розвиватимуться. Стартапи пропонуватимуть нові продукти для контролю за своїм здоровʼям, наприклад для специфічних розладів. 

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні