Маркетплейс Xometry вийшов на біржу. Скільки на цьому зароблять TA Ventures і Almaz Capital /Фото з особистого архіву
Категорія
Інновації
Дата

Маркетплейс Xometry вийшов на біржу. Скільки на цьому зароблять TA Ventures і Almaz Capital

Олександр Галицький та Вікторія Тігіпко Фото з особистого архіву

Американський маркетплейс для виробників Xometry 30 червня вийшов на біржу Nasdaq. Forbes розповідає, що це за компанія і скільки зможуть заробити на розміщенні венчурні інвестори проєкту – фонди TA Ventures і Almaz Capital

Що таке Xometry

Серійний підприємець Ренді Альтшулер запустив Xometry в 2013 році у Гейтерсбурзі, штат Массачусетс. До того він встиг заснувати і продати публічним компаніям два стартапи: OfficeTiger і CloudBlue. Альтшулер вивчав німецьку літературу в університеті Прінцентона, а також навчався у Віденському університеті і отримав MBA у Гарварді.

Xometry – маркетплейс для виробництва деталей за запитом, наприклад, для автомобілів або електроніки. Він об'єднує близько 5000 виробників, які працюють з різними технологіями – лиття, 3D-друк, виготовлення на токарних верстатах з ЧПУ. На іншому боці – понад 40 000 клієнтів, серед яких третина учасників списку Fortune 500: BMW, Bosch, Dell.

Особливість Xometry – у використанні машинного навчання і штучного інтелекту для швидкої оцінки вартості і строків виготовлення деталей. Алгоритм Xometry IQ аналізує креслення і пропонує кращу ціну і виконавця. Виробникам це дозволяє розширити коло постачальників і знизити вартість випуску. Альтшулер оцінює сукупний ринок для компанії у $260 млрд.

Xometry вперше залучила гроші під запуск у вересні 2013 року. До кінця 2020 року компанія отримала загалом $197 млн, а у проєкт увійшли понад десяток інвесторів. Згідно з проспектом компанії, у 2020 році її виручка перевищила $140 млн проти $80 млн роком раніше. Збитки – близько $31 млн. На тлі інтересу до моделі маркетплейсів і розумного виробництва акції Xometry підскочили в ціні майже вдвічі у день дебюту на біржі – до $87,39 за штуку. Всього компанія залучила близько $300 млн. На момент виходу замітки капіталізація Xometry становить близько $3 млрд.

Ренді Альтшулер, засновник і CEO Xometry

Ренді Альтшулер, засновник і CEO Xometry

Як TA Ventures і Almaz Capital вклалися у Xometry

Український фонд TA Ventures Вікторії Тігіпко отримав акції Xometry завдяки інвестиції у німецький стартап Shift, який Xometry потім поглинула. Shift розвивав маркетплейс для виробництва деталей на ЧПУ-верстатах. Компанію заснували у 2017 році у Мюнхені росіяни Альберт Бєлоусов, Олександр Бєльський і Дмитро Кафідов.

Наступного року після запуску проєкт підняв єдиний раунд – його очолив фонд Cherry Ventures. TA Ventures теж вклався у стартап разом зі своїм інвестклубом ICLUB. «У наших фондів гарні стосунки протягом багатьох років, і ми вже інвестували разом», – розповідає Павло Шапіро, партнер TA Ventures. Точна сума інвестицій TA Ventures не розкривається, зазвичай фонд вкладає на таких стадіях близько кількох сотень тисяч доларів.

Чому Shift взяв гроші? «У них цікава модель – крім своїх, вони вкладають кошти ще й учасників інвестиційного клубу», – розповідає Дмитро Кафідов, який зараз обіймає посаду керуючого директора в європейському підрозділі Xometry. Він приїздив до Києва, щоб презентувати проєкт українським інвесторам.

За словами Шапіро, основним фактором стала команда: «Досвідчені, працьовиті та сфокусовані на результаті». Вкладення швидко окупило себе – вже у грудні 2019 року Xometry поглинула компанію. «На етапі due diligence одним з наших побоювань якраз був їхній вихід у Європу», – розповідає Шапіро. Це виявилося благом, а не проблемою – TA Ventures оформили одне з найшвидших для себе повернень на інвестицію.

Скільки заробили інвестори на розміщенні

Згідно з даними з проспекту, поглинання Shift було гібридним – Xometry заплатила $900 000 готівкою і видала ще 750 770 акцій, які тоді оцінювалися у $2,7 млн. Скільки з пакета отримали TA Ventures, безпосередньо не розкривається, але, за словами Шапіро, чистий мультиплікатор їхнього заробітку – понад 10Х. «Акції фонду і клубу коштували близько $7 млн до кінця закриття першого дня торгів», – розповів Шапіро. За приблизними розрахунками це означає, що в їх розпорядженні опинився пакет у розмірі близько 80 000 акцій.

Ще більше заробив на розміщенні Xometry фонд Олександра Галицького Almaz Capital. Він теж став акціонером завдяки поглинанню. У 2015 році він інвестував у конкурентів Xometry, інший американський маркетплейс для організованого промислового виробництва MakeTime. У компанії також був великий R&D-центр в українському Харкові.

У 2018 році Xometry і MakeTime оголосили про злиття. Almaz став акціонером об'єднаної компанії, а також отримав право брати участь у нових інвестиційних раундах і вклав ще близько $10 млн. У скільки разів їх вдалося примножити? «На момент IPO Almaz володів 938 972 акціями, вартість яких склала близько $82 млн за ціною закриття у перший день публічних торгів», – розповів партнер фонду Данило Столяров.

Семи- і восьмизначні суми заробітків поки існують тільки на папері. Відповідно до стандартної процедури, всі ключові інвестори Xometry підписалися під так званим lockup-періодом – протягом 180 днів після розміщення вони не мають права продавати акції, щоб не розхитувати капіталізацію компанії. Реалізувати свій прибуток можна буде не раніше початку 2022 року. На момент публікації замітки одна акція Xometry коштує близько $66.

Як будуть чинити інвестори? TA Ventures не розповідає про свою подальшу стратегію. «Наше завдання – повернути гроші учасникам фонду в разі настання ліквідності», – розповів Столяров з Almaz Capital. Залежно від того, як добре покажуть себе акції після зняття обмежень, інвестори фонду отримають свій дохід грошима або цінними паперами.

Для Almaz це друга публічна компанія у портфелі – до того фонд інвестував у Yandex в 2009 році. Інтернет-холдинг вийшов на біржу в 2011-му, а в листопаді 2012-го, на тлі зростання котирувань і під приводом повернення інвестицій вкладникам, Almaz вперше продав частину пакета, писали «Ведомости».

Чому в Xometry повірив ринок

На прохання Forbes фінансист і колишній менеджер Uber Eats в Україні Антон Шулик проаналізував проспект Xometry і виділив основні показники, за якими можна оцінити стан бізнесу.

Інфографіка: Леонід Лукашенко

Інфографіка: Леонід Лукашенко

Компанія зростає набагато швидше за ринок – її дохід від продажів виріс на 76%, водночас сфера виробництва за запитом збільшилася приблизно на 12–14%, свідчать дані галузевого звіту від Grand View Research.

  1. Xometry тримає збитки приблизно на одному і тому ж рівні, але нарощує виручку та покращує показник вільного грошового потоку. Це один із ключових показників для бізнесу – він показує, скільки компанія може пускати у виплати дивідендів, зворотний викуп акції або поглинання. У випадку Xometry його зростання означає, що у маркетплейса немає проблем із масштабуванням і процесами. Якщо компанія продовжить рости, вона стане операційно прибутковою.
  2. Поки що 95% клієнтів Xometry базуються у США – і навіть всередині цього ринку можна вирости майже у 15 разів, щоб його повністю охопити. Перспективи глобальної експансії ще кращі.

«Компанія має дуже позитивний вигляд. Вони виводять малий і середній бізнес на велику арену: беруть на себе продаж, розрахунок вартості – це серйозна додана вартість», – пояснює Шулик. Але Xometry є над чим працювати: потрібно підвищувати середній чек з одного клієнта. Наразі він становить $3300 на рік, але 1% замовників витрачає понад $50 000. Щоб стати ще ефективніше, Xometry потрібно залучати більше таких замовників.

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий Forbes вже у продажу

Новий Forbes вже у продажу

Гід по інвестиціях | 30 років українського бізнесу