Помінялися місцями. Розбещений увагою ринок ІТ-праці потроху відновлюється. Як він змінився через простій /Фото Shutterstock
Категорія
Інновації
Дата

Помінялися місцями. Розбещений увагою ринок ІТ-праці потроху відновлюється. Як він змінився через простій

Shutterstock

Історично ІТ-фахівці звикли до уваги рекрутерів, але повномасштабна війна все сильно змінила. Як відновлюється найм розробників в Україні

Ринок ІТ-праці відчув дно в середині березня. Тоді на найпопулярнішому профільному сервісі Djinni були активні 10 037 вакансій, які розмістили рекрутери з України – у 2,5 рази менше, ніж середній показник за грудень 2021 року. У перші тижні війни компанії були зайняті підтримкою працівників та перебудовою процесів, розповідає Forbes маркетинг-директор рекрутингового стартапу Skyworker Ольга Капінос.

Коли ЗСУ дали відсіч росіянам та витиснули їх із північних областей, ринок почав оживати, каже Таїсія Млюзан, керуюча партнерка рекрутингового агентства CNA International IT. Проте кількість вакансій не встигає за кількістю бажаючих знайти роботу. На 13 червня вакансій, розміщених місцевими рекрутерами, у 1,8 разів менше, ніж кандидатів, зареєстрованних в Україні: 14 748 проти 27 050 спеціалістів, що активно шукають роботу, свідчать дані Djinni. Ще 14 505 фахівців шукають роботу пасивно – вони відкриті до пропозицій рекрутерів і моніторять ринок, проте не обовʼязково одразу готові переходити в іншу компанію.

Компанії діють обережно. Для них питання відновлення найму залежить від того, чи підуть клієнти на роботу з українською командою. Іноземці побоюються, що розробників у розпал роботи мобілізують або ж вони опиняться під обстрілами, казав Forbes у квітні операційний директор київського аутсорсера Devox Software Олександр Шевченко. «Іноземні клієнти перевели частину своїх позицій на інші глобальні локації і не відкривають нові в Україні у такому об’ємі, як це було до війни», – додає керівник Intellias Віталій Седлер.

Помінялися місцями. Розбещений увагою ринок ІТ-праці потроху відновлюється. Як він змінився через простій /Фото 1

Без масових звільнень, але з релокацією

Після шоку перших тижнів 85–90% співробітників повернулися до роботи до середині березня, свідчать дані DOU. Від скорочень врятувала «оптимізація» бізнес-процесів та ротація персоналу, кажуть ІТ-компанії, які створюють сервіси для іноземних клієнтів, зокрема Genesis, Innovecs та N-iX. 

«Є одиничні випадки, коли клієнти зменшили обсяг замовлень, і нам потрібно було перевести колег на інші проєкти», – розповідає віцепрезидент напряму People Operations N-iX Олександр Шатний. Тим, хто працював на український ринок, пощастило менше – у перший місяць війни сотні ІТ-фахівців скоротили Rozetka, EVO та «Нова Пошта». 

Аби не втратити іноземні контракти, компанії почали наймати за кордоном – відкрили щонайменше 18 офісів у країнах Східної Європи, Латинської Америки та на Балканах. Почати наймати на нових ринках – складно, каже Капінос, тому в більшості іноземних офісів працюють українські спеціалісти.

З українського офісу ЕРАМ, який налічує понад 14 000 фахівців, понад 2500 виїхали за кордон. У польський офіс Intellias у Кракові евакуювалися близько 200 співробітників – майже 10% штату. У Innovecs, N-iX та Beetroot – 20%.

Відновлення найму

Кількість відкритих позицій відштовхнулась від дна в середині березня. За два тижні вона зросла на 49% – до більш майже 15 000, свідчать дані Djinni. Втім відтоді тижневий показник тримається на цьому рівні. Кількість позицій на ще одному профільному порталі – DOU – з березня по травень зросла на 16% – до 5165. Це вдвічі менше піку в листопаді 2021 року. Проте через COVID на весні 2020 року ринок впав сильніше – вакансій на DOU було близько 3000.

Війна та ринок роботодавця зупинили зростання зарплат, проте не обвалили їх. Дещо постраждали досвідчені розробники – з довоєнних $4600 у червні компенсація впала в середньому до $4100. Тестувальники, спеціалісти техпідтримки та нетехнічні спеціалісти почали отримувати на 5–10% менше, каже Седлер. Утім деякі напрямки роботи на ринку навіть стали більш дорогими, додають у Beetroot.

Кандидати стали більш відкритими до нових пропозицій, проте їхні вподобання змінилися, каже Млюзан. Для багатьох важливо, щоб у компанії не було зв’язків з Росією, а кращу репутацію мають ті бізнеси, які допомагають ЗСУ або залучені до волонтерства.

Матеріали по темі