Назад на Місяць. Стартапи, які допомагають NASA із новою місією «Артеміда» /Фото Getty Images
Категорія
Інновації
Дата

Назад на Місяць. Стартапи, які допомагають NASA із новою місією «Артеміда»

Підготовка ракети. 25–26 серпня, Флорида. Фото Getty Images

У NASA нова місія на Місяць – «Артеміда». Американське космічне агентство не працює над нею самотужки, а залучає сторонніх підрядників. Ось як виглядає співпраця кількох підприємців, нових стартапів та інших новаторів, які допомагають NASA споряджати нову місію на Місяць.

Цього тижня NASA почало програму «Артеміда 1», на яку планують витратити понад $90 млрд. Це нова місія, в кінцевому результаті якої людина має встановити постійну присутність на Місяці. На жаль, перший випробувальний політ закінчився невдало через проблеми із двигуном.

Всі чотири перші запуски ракет, які мають відбутися впродовж наступних кількох років, будуть без екіпажу і обійдуться у більш як $4 млрд. NASA пояснило, що повертається на Місяць з трьох причин: дослідження, натхнення для наступних поколінь й економічні можливості.

Якщо «Артеміда» схожа на свою попередницю, місію «Аполлон», яку космічне агентство скасувало на початку 1970-х після висадки 12 астронавтів на Місяць, то людство може отримати нові корисні продукти.

Після «Аполлона» зʼявилися технології, які пізніше дали нам GPS, телекомунікаційні супутники, мініпилососи, лазерну корекцію зору, амортизатори для будинків (встановлюються в сейсмічно активних зонах, щоб поглинати силу землетрусу), бездротові навушники, компʼютерну томограму і очисники повітря.

Місію «Артеміда» назвали на честь давньогрецької богині Місяця і сестри-близнючки Аполлона. Місія має на меті перевірити, чи зможе людина жити не лише на Місяці, а й на Марсі. Маршал Сміт, колишній високопосадовець NASA, вважає, що програма зробить людство на крок ближчим до того, щоб стати видом, який живе на кількох планетах.

«Існує дуже багато причин того, чому варто літати у космос, – сказав Сміт Forbes. – Ми витрачаємо ці гроші на розвиток науки і технологій, на підготовку наших людей, аби вони вміли створювати і виробляти складні системи».

Самому NASA це не під силу. Агентство працює із десятками приватних компаній і неприбуткових організацій, щоб зробити нову місію на Місяць реальністю. Ось як виглядає співпраця кількох підприємців, нових стартапів та інших новаторів.

Місячні машини

Під час останніх трьох місій «Аполлон» астронавти не просто ходили Місяцем, а їздили по ньому. В цій місії буде так само, тому кілька компаній важко працюють, щоб зібрати для астронавтів найкращі місячні машини.

Ці мрійники змагаються між собою або працюють разом із гігантами оборонної індустрії, такими як Northrop Grumman і Lockheed Martin. Хоч ці місяцеходи не знадобляться принаймні до 2025-го, потрібні роки, аби створити ідеальну модель.

Один із натхненних новаторів – це колорадська компанія Sierra Space, яка у квітні оголосила, що планує збудувати місяцехід. Sierra Space разом із автовиробником Nissan і фірмою аерокосмічної інженерії Teledyne Brown сподіваються зробити свій внесок у ПЗ для комунікацій і польотів. Компанія, яка також розробляє корабель для доставки вантажу на МКС, працювала над місяцеходом ще до того, як знайти собі партнерів. 

Sierra Space заснували у 2021-му мільярдери Ерен і Фейт Озмен, як дочірню компанію Sierra Nevada Corp. Нову компанію оцінили у $4,5 млрд після останнього раунду інвестицій у травні, коли вона залучила $24,3 млн. У компанії кажуть, що створили понад 4000 космічних систем і компонентів для приблизно 500 місій.

Каліфорнійський стартап Astrolab, заснований у 2020-му, теж розробляє кар для поїздок по Місяцю. Компанія саме працює над місяцеходом FLEX, який має перевозити вантаж і людей вагою до 3300 фунтів – майже як пікап Ford F250.

FLEX вирізняється серед інших карів саме тим, як він перевозить вантаж. Він здатен везти «вільні» вантажі, в той час як старші марсоходи Curiosity і Perseverance можуть брати лише фіксований вантаж.

«Думаю, що у нашої команди є дійсно новітній та інноваційний дизайн, і в цьому наша унікальність, – сказав Джарет Меттьюс, засновник і гендиректор Astrolab, в інтервʼю Forbes. – Можливість перевозити нефіксований вантаж робить ровер надзвичайно універсальним, а це важливо й у разі, коли астронавт на борту місяцехода, і коли його там немає».

Камала Харріс та директор Європейської космічної агенції Йозеф Ашбахер під час інспекції підготовки місії «Артеміда» у Флориді. /Фото Getty Images

Камала Харріс та директор Європейської космічної агенції Йозеф Ашбахер під час інспекції підготовки місії «Артеміда» у Флориді. Фото Getty Images

Коли вони повернуться на Місяць, то астронавти не будуть просто розрізати поверхню Місяця у на своїх крутих машинах чи грати у гольф. Вони займатимуться наукою. Збір реголіту (каміння на Місяці) – це важлива частина місії «Артеміда».

Мета NASA – створити поселення на Місяці, а життя в такому поселенні залежатиме частково від того, що пропонує поверхня супутника. Досліджуючи ґрунт на Місяці, вчені можуть визначити, наприклад, яким сільським господарством там можна зайнятися.

Це аж ніяк не дешеве задоволення. У 2001-му три стажери NASA вкрали місячні камінці з лабораторії у Гʼюстоні. Після цього реголіт (48,5 фунта), який доправила місія «Аполлон», вирішили оцінити і призначили йому вартість у майже $1,1 млрд. Стажерів тоді спіймали.

NASA довірило трьом компаніям допомогти зі збором ґрунту: Masten Space Systems, Ispace і Lunar Outpost. Гонорар від NASA, який вони розділять, сміховинний – $25 001. Чому так мало? NASA, за його словами, застосував «недорогий, технічно прийнятний» метод відбору і ці компанії все одно запропонували свої послуги.

Японський і європейський підрозділи токійського стартапу Ispace мають окремі угоди із NASA – кожна на $5000. Вони планують збирати зразки місячної землі і, по суті, продавати їх NASA. Це буде історичний момент, адже в космосі вперше відбудеться комерційна передача місячного матеріалу.

Мікромісяцехід та посадковий модуль японської команди завантажать на борт ракети Falcon 9 (SpaceX), з якої він висадиться на північно-східному боці Місяця не пізніше листопада, щоб зібрати зразки. Європейський проєкт Ispace вийде у космос у 2023-му, зосередившись на ґрунті на південному полюсі Місяця.

Компанія, яку, за даними Pitchbook, оцінюють у $193 млн, займається створенням різних місячних проєктів. Компанія почалася з проєкту Google Lunar XPRIZE. У 2010-му засновник компанії і гендиректор Такеші Хакамада був єдиним японським фіналістом серед пʼяти, які боролися за проєкт XPRIZE, і після нього він створив Ispace.

У американського підрозділу компанії є ще один контракт із NASA на $73 млн. Згідно із ним, компанія має доправити на Місяць свою частину обладнання в рамках програми Commercial Lunar Payload Services («Комерційні вантажні послуги на Місяці») для подальших місій «Артеміди».

Для космічної індустрії, як і потенційно для всіх інших індустрій на Землі, це стане початком відліку місячно-земельної економіки. Місяць матиме економічну цінність окремо від Землі, але він приноситиме користь економіці Землі.

засновник і гендиректор Ispace Такеші Хакамада

«Ми раді отримати ці нагоди співпрацювати із NASA і доторкнутися до цього історичного моменту для людства, – написав Хакамада у заяві. – Для космічної індустрії, як і потенційно для всіх інших індустрій на Землі, це стане початком відліку місячно-земельної економіки. Місяць матиме економічну цінність окремо від Землі, але він приноситиме користь економіці Землі».

До європейського підрозділу Ispace у 2023-му приєднається Masten Space Systems. Ця каліфорнійська компанія, заснована у 2004-му, має найбільший контракт серед чотирьох компаній, що займаються місячним ґрунтом – на $15 000.

Ще у Masten є контракт із NASA на $81 млн, за яким вона має збудувати роботизований посадковий модуль. Компанія планує збирати зразки на Місяці за допомогою Rocket Mining System, методу, який використовує двигун ракети для буріння поверхні.

Поточна фінансова ситуація Masten може поставити під загрозу ці проєкти. Цього місяця після низки кадрових скорочень компанія подала документи на банкрутство через тягар вимог за контрактами NASA. В NASA заявили, що якщо Masten «не зможе виконати замовлення», у агентства є запасний план.

Мініатюрні супутники

Роками CubeSats, маленькі дослідницькі супутники, використовувалися для дослідження космосу. Вони давали змогу науковцям і дослідникам зазирнути у невідомі глибини космосу. Ці супутники надавали NASA відносно недорогий доступ у космос, тому Southwest Research Institute хоче долучитися і до нової місії.

Southwest Research Institute – це провідна компанія, яка працює над CubeSat для Solar Particles. CuSP – це наносупутник розміром із коробку для пластівців, який також є метеорологічною станцією. Він стане одним з десяти супутників CubeSat, які опиняться на борту «Артеміди 1». Хоч місія «Артеміда» зосереджена на Місяці, цей маленький супутник займеться Сонцем. Він досліджуватиме сонячні вітри, що рухаються в бік Землі, сонячну радіацію та інші явища на зірці.

Супутник матиме три інструменти, які допоможуть оцінювати погоду в космосі. У 2014-му Southwest Research підписав угоду з NASA на майже $8,7 млн на участь у проєкті CuSP. Про це розповів Міхір Десай, директор департаменту досліджень космосу, космічної науки та інженерії у Southwest Research Institute.

Робота над мінісупутниками CubeSats. Глазго, 2018 рік /Фото Getty Images

Робота над мінісупутниками CubeSats. Глазго, 2018 рік Фото Getty Images

Техаській організації Southwest Research майже 80 років. Незалежна неприбуткова організація отримала дослідницьких грантів майже на $726 млн лише у 2021-му, а компанія працює із NASA з 1970-го. Перша космічна місія компанії стала початком використання NASA зображень магнітосфери Землі, які показують частини космосу, що контролюються магнітним полем нашої планети.

Southwest Research хоче створити зі своїх супутників систему, яка може передбачити погану погоду на Сонці, що потенційно може нашкодити комунікаціям та електричним системам на Землі. Згідно із Lloyd’s of London, потужні сонячні шторми завдадуть збитків на сотні мільярдів чи навіть трильйони доларів.

«У майбутньому ми хочемо створити сузірʼя супутників, які слідкують за погодою у космосі, – сказав Десай. – Щоб робити точні прогнози сонячних явищ, які потенційно можуть нашкодити системам на Землі… нам потрібна мережа, що включає спостережні пункти в міжпланетному просторі». 

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Спеціальний воєнний випуск Forbes до Дня Незалежності

Спеціальний воєнний випуск Forbes до Дня Незалежності

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні