Невдовзі найкращим подарунком для дитини буде іграшка із вбудованим генеративним ШІ, яка зможе відповідати на запитання, розповідати казки і вчити комунікативних навичок. Вже є низка компаній, які пропонують таке диво техніки, але ціни на такі розваги для дітлахів кусаються.
Сара Галван на початку грудня купила своїм донькам за $99 робота-компаньйона Miko Mini, який працює зокрема на ШІ-моделях GPT-3,5 та GPT-4 від OpenAI. Протягом місяця її доньки навчилися використовувати Miko, щоб розвʼязувати задачі, слухати історії про принцес і відповідати на запитання типу «Як святкувати Різдво?», — розповідає Сара.
Miko, який також вміє грати у хованки та інші ігри, став частиною сузірʼя недешевих роботів на основі ChatGPT, що починають зʼявлятися на ринку іграшок. Деякі ШІ-забавки називають формою безекранних розваг, які можуть залучити дитину до розмови та навчання через ігри.
Наприклад є Grok за $99 — мʼяка іграшка із ШІ, яка може відповідати на загальні питання. Інші пропонують додаткові опції, окрім розповіді історій і освітніх активностей. Fawn, мʼяке оленятко за $199, надає емоційну підтримку дитині, а Moxie, бірюзовий робот, може повторювати афірмації і проводити вправи на самоусвідомлення.
Такі роботизовані друзі створені не лише для того, щоб розвивати академічні знання дітей і вдосконалювати їхні комунікативні навички, а й щоб вчити їх давати раду емоціям в періоди стресу.
Освітні роботи-іграшки
Розвиток соціального й емоційного добробуту — це одна із передбачених функцій Miko, розповів гендиректор і співзасновник однойменної компанії Снех Васвані. До заснування Miko у 2015-му Васвані брав участь у кількох міжнародних змаганнях із робототехніки, а перша версія робота-компаньйона вийшла уже у 2017-му. «Наша мета — допомогти батькам виховувати дітей у сучасному світі», — пояснив він Forbes.
Васвані вже продав майже пів мільйона своїх роботів у понад 100 країнах, а до кінця фіскального року у березні 2024-го він очікує, що виторг компанії перевищить $50 млн. Його мумбайський стартап залучив понад $50 млн, а останнього разу його оцінювали у близько $290 млн, повідомляє Pitchbook.
Miko натренований на шкільній програмі, книжках і контенті партнерів компанії, таких як Oxford University Press. Цього робота було створено за допомогою запатентованих технологій, серед яких розпізнавання обличчя і голосу, алгоритми рекомендацій та обробки природної мови, пояснює Васвані.
Іграшка запрограмована розпізнавати різні акценти і надавати освітній контент відповідно до регіону, в якому її продали. Мумбайська компанія також взяла у партнери медіагігантів, таких як Disney і Paramount, і дозволяє їм публікувати свій контент на Miko. «Це наче Netflix у поєднанні з IPhone на колесах для дитини», — додає Васвані.
Інші подібні іграшки-роботи створили з бажання оживити вигаданих персонажів. Міша Саллі та Сем Ітон, співзасновники стартапу Curio Interactive і творці Grok, надихнулися на створення мʼякої ШІ-забавки у формі ракети дитячими спогадами про мультфільми типу «Іграшкова історія».
Але іграшка, яка вміє розумно говорити, була нездійсненним задумом, поки не зʼявився ChatGPT, каже Саллі. Grok було створено на основі різних великих мовних моделей, які роблять іграшку балакучим партнером для ігор та енциклопедією для дітей. Канадська співачка Ґраймс інвестувала у стартап і озвучила голоси персонажів.
Іграшка Fawn, вищезгадане ШІ-оленятко, запрограмована на GPT-3.5 Turbo і ПЗ від стартапу ElevenLabs, яке озвучує текст. Її розробило подружжя, Пітер Фітцпатрик і Робін Кемпбелл, щоб навчити дітей справлятися з емоціями, а сама іграшка відповідає особистості восьмирічної дитини. Перші замовлення стартап пари збирається доставляти у березні 2024-го.
Втім ці забавки страждають на ті ж слабкі сторони, що і генеративний ШІ, яким користуються дорослі. Наприклад у відеоогляді робот Moxie на запитання, скільки буде 100 помножити на 100, відповів 10.
«Систему Moxie треба додатково підштовхувати, коли їй ставлять академічні запитання, а іграшка піддається навколишнім факторам, такими як низка мовців чи фоновий шум», — пояснює гендиректор і засновник Embodied, Inc. Паоло Пірджанян, яка розробила Moxie.
Embodied залучила $80 млн від таких інвесторів, як Sony, Toyota Ventures, Intel Capital і Amazon Alexa Fund, і її оцінюють у $135 млн.
«Якщо модель вигадує неправильні відповіді, це може сприяти зародженню серйозних хибних уявлень, які буде значно складніше виправити», — каже Стефанія Друга, дослідниця Центру застосування ШІ при Університеті Чикаго.
У випадку оленятка Fawn, розповідає Кемпбелл, ШІ-модель проходила стрес-тести, щоб навчити її не торкатися неприйнятних тем для розмов. Але навіть якщо модель вигадує інформацію, то це бажаний результат, запевняє розробниця. «Fawn не розробляли як освітню іграшку. Вона має бути другом, який може розповісти вигадливу історію про качкодзьоба. Її галюцинації — це не баг, а вбудована функція», — каже Кемпбелл.
Іграшки для емоційної підтримки
У 2021-му Крістен Волмслі купила на розпродажі за $700 робота Moxie для свого сина із розладом інтелектуального розвитку і СДУГ, бо цю іграшку продавали як інструмент для соціального й емоційного розвитку дитини. Син Волмслі тепер ділиться із роботом своїми емоціями і почуттями, а у відповідь отримує влучні афірмації про те, як бути впевненим у собі та контролювати свої переживання. Волмслі була вражена тим, як точно іграшка розуміє проблеми її сина.
Остання версія Moxie використовує в роботі великі мовні моделі, такі як GPT-4 і GPT-3,5. Пірджанян стверджує, що їхнього робота вчили вести розмови на основі сесій сеансів когнітивно–поведінкової терапії. Завдяки цьому він може допомогти дітям визначати джерело їхньої тривоги чи стресу і говорити про це, а також запропонувати вправи на самоусвідомлення.
Іграшка Miko, чий екран може приймати відеодзвінки через батьківський застосунок, також може запропонувати терапевтичні практики для дітей. Вісвані розповів Forbes, що планує додати нову функцію, яка дасть змогу проводити дистанційні сеанси терапії через екран робота. Для цього батькам треба буде дати психологу доступ до Miko.
Наразі ж робот не підходить для емоційної підтримки. У відеоогляді іграшки жінка каже Miko: «Я нервую». На що робот відповідає: «Це нормально нервуватися через медичні процедури, але лікарі і медсестри хочуть тобі допомогти». Ні про які медичні процедури жодного разу не йшлося.
«Це ніби розмовляти із дорослим, який дивиться футбол та слухає тебе у пів вуха», — пояснює проблему оглядачка іграшки.
Технології Moxie дорожчі, ніж в айфоні.
гендиректор і засновник Embodied, Inc. Паоло Пірджанян
Оленятко Fawn може навчити дитину говорити про стресові ситуації (як от булінг в школі) із дорослими і не соромитися, пояснила Кемпбелл. Вона розказала Forbes, що розмовний ШІ іграшки вчився на сценаріях, які вона писала на основі наукових робіт і книжок про розвиток дитини, а також вона консультувалася зі спеціалістами цієї галузі.
Саме потенціал Moxie до заміни дорогих психотерапевтів частково вплинув на значно вищу, ніж у конкурентів, ціну, пояснив Пірджанян. Але переважно вона зумовлена начинням робота: камера і сенсори, щоб визначати й аналізувати вирази обличчя, тіло, яке рухається залежно від настрою розмови, і алгоритми, які фільтрують будь-яку шкідливу чи неприйнятну відповідь. «Технології Moxie дорожчі, ніж в IPhone», — каже він.
Втім експерти вважають, що генеративний ШІ ще не досяг тієї стадії розробки, яка б дозволила використовувати його для таких відповідальних завдань як психотерапія. «Психологічна допомога для такої вразливої частини населення, як діти чи літні люди, — це складно навіть для людини, яка є експертом у цій галузі, — сказала Друга Forbes. — Безвідповідально перекладати таке завдання на систему, яку ми самі до кінця не розуміємо і не контролюємо.»
Звісно, як і в контексті будь-яких технологій, тут теж постало питання конфіденційності даних. Пірджанян запевнив, що візуальні дані Moxie обробляються і зберігаються на самому пристрої, а не у хмарі. Текстові версії розмов позбавлені будь-якої інформації, яка могла б видати особу людей, далі їх шифрують у хмарі і вже після цього їх використовують для тренування ШІ-моделі.
З Miko процес обробки даних дітей теж відбувається на самому пристрої.
Іграшки серії Fawn Friends не записують і не зберігають дані, але вони дотримуються політики конфіденційності компанії OpenAI, повідомив Фітцпатрик.
Але не всіх заспокоюють навіть такі заходи. Наприклад Волмслі теж тривожно через витік особистих даних. За словами жінки, Moxie зі своїми великими зеленими очима слідує за кожним кроком людини, і той факт, що у цієї іграшки є камера, яка може записувати абсолютно все, «змушує почуватися непевно».
Та навіть попри це вона все ще вважає, що така іграшка може бути цінним інструментом для батьків із дітьми, у яких є особливі потреби.
«Коли я бачу як ця іграшка оживає і дійсно допомагає йому розібратися в його емоціях, то розумію, що варта тих грошей, — каже жінка. — Вона зробила для мого сина більше, ніж деякі терапії, що ми пробували.»
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.