На четвертий місяць повномасштабного вторгнення «Сільпо» запустило власний сервіс доставки Loko. Крім продуктів, там можна замовити страви з ресторанів-партнерів. Проте Loko ще доведеться позмагатися за місце в смартфоні користувачів
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Одна з найбільших продуктових мереж в Україні «Сільпо», що входить до групи Fozzy Group, планувала запустити сервіс швидкої доставки Loko 28 лютого 2022-го. Повномасштабне вторгнення перенесло плани на чотири місяці – 13 червня сервіс запрацював у декількох районах столиці. З літа сервіс розширився на 70% жителів Києва.
«Сільпо» вирішило зробити не просто ще одну доставку продуктів зі своїх магазинів, а підключити декілька сотень закладів-партнерів. Фішка сервісу – кур’єр привезе їх в одному замовленні. Чи достатньо цього, щоб закріпитися на ринку?
Доставка на будь-який смак
Неочікуваний локдаун у 2020-му навчив ритейлера швидкості – за два тижні «Сільпо» запустило онлайн-магазин, за місяць – планову доставку в понад 40 містах. Клієнт робив замовлення й обирав часовий слот доставки. Продукти приїжджали через кілька годин або протягом двох днів. У містах-мільйонниках запрацювала також експрес-доставка за 40 хвилин.
«Запускали міста терміново, поспіхом і повсюди», – розповідає Надія Тарабанова, директорка з операційної діяльності відділу електронної комерції «Сільпо». Напередодні повномасштабного вторгнення обидва типи доставки «Сільпо» працювали у 55 містах. «Усе вимкнулося 24 лютого», – говорить Тарабанова.
Планову доставку почали відновлювати через місяць. Експрес чекала інша доля – об’єднання з іще не запущеним сервісом Loko. Його розробив відділ електронної комерції «Сільпо» з 20 людей, яких переважно набирали з TemaBit, IT-компанії Fozzy Group, розповідає Дмитро Головчук, керівник департаменту «Гостя» відділу електронної комерції. Суму інвестицій у Loko компанія не розкриває.
13 червня сервіс з’явився в додатку «Сільпо». До масштабування підійшли більш виважено, ніж під час пандемії. «Зараз ми собі цього дозволити не можемо, і ми б не хотіли», – говорить Тарабанова. Десяток дарксторів покриває 70% населення Києва, підраховує маркетинг-директорка відділу Марина Бриль.
Асортимент Loko – 2500 позицій, готові страви із «Сільпо» і 250 ресторанів-партнерів, серед яких «М’ясторія», «Багато лосося», «Бармен Диктату» та інші. Близько 500 кур’єрів Loko комбінують в одній доставці замовлення і з супермаркету, і з ресторану. При цьому Loko вдається доставляти швидко – середній час становить 22 хв, наводить дані пресслужба. Вартість доставки – 49 грн, замовлення від 200 грн – безкоштовно.
Середній чек Loko – 450 грн, підрахувала пресслужба компанії. «Він виріс, але через інфляцію», – каже Бриль. За кількістю замовлень на довоєнні показники експрес-доставки вдасться вийти через два місяці, прогнозує вона.
Місце під сонцем
Конкурентна перевага Loko – клієнтська база на 1,5 млн користувачів додатку «Сільпо». Його завантажують, щоб користуватися бонусною картою, спецпропозиціями та акціями. Виграти додаткові бонуси можна, покрутивши «Колесо фортуни», яке щомісяця крутять десятки мільйонів разів, каже Бриль.
Для «Сільпо», яке в Україні має 300 магазинів і шукає шлях на ринок Польщі, доставка – це не вибір. Материнська компанія «Сільпо» закінчила 2022 рік із чистим збитком у 239,4 млн грн проти прибутку в 124,3 млн грн, підрахувала Українська рада торгових центрів. «Доставка – це must have для супермаркету, – каже співвласник шведсько-українського проєкту Develop Your Business Ігор Гут. – І війна, і пандемія стимулювали це через питання безпеки клієнтів».
Частка українців, які віддають перевагу офлайн-магазинам, скоротилася з 83% у 2021-му до 55% у 2022-му, свідчить дослідження Deloitte. Кожен четвертий респондент не почувається безпечно в магазинах.
Власну доставку мають мережі супермаркетів АТБ та Varus. Ритейлери в Києві також користуються послугами сервісів Zakaz.ua, Turbo.ua, Glovo Express тощо. Однак повномасштабна війна значно прорідила ряди сервісів доставки продуктів – закрилися Cooker, Goodex. Сервіс OVO у перші місяці зайнявся суто волонтерством. Згодом він відновив роботу.
На руку доставці продуктів грає й те, що українці стали заощадливішими. 50% людей почали частіше готувати вдома, а 79% – рідше відвідувати ресторани й бари, йдеться в дослідженні Deloitte.
Loko в цифрах
- 10 дарксторів
- 2500 товарів
- 250 ресторанів-партнерів
- 450 грн – середній чек
- 22 хв – середній час доставки
У сегменті доставки з ресторанів Loko буде непросто. Хоча ринок і відновився до 70–80%, за підрахунками керівника Bolt Food Івана Гринчука, все ж місця для новачків небагато. На початку 2022-го український Rocket збанкрутував, і ринок поділили між собою іспанський Glovo та естонський Bolt Food.
В іноземних сервісів є відпрацьована операційна модель і можливість інвестувати в підтримку, каже Галина Літош, генеральна директорка Foodz Ukraine. Glovo оцінює свою частку на ринку у понад 50%. Решта припадає на Bolt Food і власні ресторанні доставки. «За кількістю замовлень ми вже перевищили довоєнні показники на 10–15% за рахунок збільшення нашої частки ринку», – каже Гринчук із Bolt Food.
З 29 березня серед 2800 закладів Bolt Food з’явився зірковий клієнт – фастфуд McDonald’s. У 2021-му в деякі місяці McDonald’s генерував для свого єдиного партнера Glovo ледь не стільки ж замовлень, скільки інші ресторани разом узяті, писав Forbes.
Лідером продажів у Loko є власна кулінарія «Сільпо». Для ресторану-партнера «М’ясторія» продажі у додатку становлять лише 3–5% до інших агрегаторів. «Така низька цифра зумовлена малою картою покриття, але і в цьому вони розширюються», – каже співзасновник ресторану Андрій Усенко.
Наступний крок Loko – запуститися у Львові, оновити додаток «Сільпо», додати новий функціонал, говорить Головчук. «Плани на 2023 рік обережні, але точно будемо рухатися далі», – каже Бриль.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.