Категорія
Інновації
Дата

Ринок доставки їжі шалено ріс на пандемійних стероїдах. Війна його обвалила. Як виживають Glovo, Zakaz та Bolt

4 хв читання

Київський метрополітен виконує функцію бомбосховища, 13 березня 2022. /Getty Images

Київський метрополітен виконує функцію бомбосховища, 13 березня 2022. Фото Getty Images

Війна прорідила український ринок фудтех-стартапів, що займаються доставкою продуктів та їжі. Засновані під час пандемії сервіси Cooker, Goodex, OVO поставили бізнес на паузу – невідомо, тимчасово чи назавжди. Старіші конкуренти палять ресурси, волонтерять та чекають перемоги. Чи буде відродження

⚡️ Лише 3 дні! Отримайте доступ до річної підписки Forbes Digital зі знижкою 40%. Промокод: MORNING. Оформлюйте підписку за посиланням.

«У 2021-му через Zakaz.ua продали товарів на суму понад $130 млн», – розповідав Forbes за 10 днів до війни комерційний директор компанії Євген Нетреба. Український ринок доставки продуктів, за його оцінками, досяг $300 млн. У 2022-му стартап хотів збільшити продажі удвічі.

На третій місяць російського вторгнення роботу відновили 44% українських бізнесів, свідчить опитування Опендатабот. Для розквітлих у пандемію сервісів доставки найтяжчим виявився березень. Індустрія була в шоковому стані, ресторани по всій країні масово закрилися, каже керівник Bolt Food в Україні Іван Гринчук.

З магазинами не краще. Zakaz.ua займається доставкою великих закупів із мережевих супермаркетів Auсhan, Metro, Varus. «Усі товари повимітали, нам не було сенсу запускатися», – каже Нетреба. Кома тривала два тижні – до початку квітня замовлення відновилися до 20% від мирних часів. Наразі компанія працює у 10 містах із 15. Із 14 ритейлерів-партнерів активні дев’ять.

Zakaz.ua – флагманський проєкт з портфеля Chernovetskiy Investment Group (CIG), якому належить 98,8%. Фонд Степана Черновецького викупив компанію в засновника Єгора Анчишкіна та ранніх інвесторів й вклав у неї близько $15 млн. Яка позиція інвестора? «Інвестор повністю розуміє поточну ситуацію, підтримує фінансово й вірить, що цей бізнес швидко відновиться після перемоги України», – каже Нетреба, що є одним із менеджерів CIG.

Хто не пережив війну

Стартапам без великих фондів за спиною пощастило менше. Онлайн-супермаркет Cooker – дітище власника харківського м’ясопереробного гіганта SMK Group Дениса Парамонова. До середини 2022-го він хотів вкласти туди $20 млн, побудувавши 17 дарксторів по всьому Києву, казав засновник у розмові з Forbes.

До війни, за оцінками виконавчого директора Асоціації «М’ясної галузі» Миколи Бабенка, SMK був основним гравцем на ринку з часткою 25–30%. Тепер найбільше підприємство групи – м’ясокомбінат на Салтівці в Харкові – під постійними російськими обстрілами. Бердянський м’ясокомбінат – в окупації.

Cooker на перший час перевели на волонтерські рейки – кур’єри доставляли продукти, що залишалися на складах, у бомбосховища та нужденним. Але проєкт поповнив список воєнних втрат – із кінця квітня він згорнув діяльність, сайт не працює.

Згорнути доставку вирішив й власник сервісу Goodex Владислав Савченко. Виторг його основного бізнесу – сервісної IT-компанії PowerCode – просів на 10%. В Україні Goodex, на який Савченко витратив щонайменше $3,5 млн, так і не вийшов на беззбитковість. Поки що залишається лише філія в польському Бидґощі – на початку 2022-го вона генерувала €180 000 обороту на місяць.

З трійки Glovo, Bolt Food та Rocket, що змагалися за доставку з ресторанів, уціліли тільки двоє. Останній в середині березня остаточно припинив роботу після давно назрілих проблем із фінансуванням. Що їм залишилося?

Стратегії обох компаній схожі: займатися волонтерством і благодійністю, а в бізнесі діяти за ситуацією. «Нам потрібно дуже швидко ухвалювати різні рішення», – казав в.о. генерального менеджера Glovo в Україні Євген Тришин. Для українського офісу він став «CEO воєнного часу», змінивши Дмитра Расновського.

«Зараз 20% від виручки переводимо фондам підтримки військових або конкретним волонтерам», – написав у Facebook чернігівський стартапер Ярослав Циганенко. На початок травня його сервіс доставки Mister.Am відродився в 13 містах – невеликих обласних та районних центрах. Другий проєкт – платформу DotsPlatform – Циганенко переналаштував для волонтерів. Його софт допомагає розвозити ліки та гуманітарку для об’єднання «СпівДія».

Ринок доставки їжі скоротився втричі порівняно з мирним часом, оцінює Гринчук. Але динаміка позитивна. «Місяць тому я сказав би, що він впав не в три рази, а в шість–сім», – наголошує він. Естонський єдиноріг встиг охопити п’ять українських мільйонників і принципово не припиняв операцій у жодному. Але в Харкові присутність номінальна – через обстріли комерційні доставки так і не працюють.

Glovo і Bolt не розголошують фінансових результатів в Україні. Головний офіс Bolt перерахував 5% від усіх європейських замовлень у березні 20 благодійним організаціям, що допомагають українцям. Вийшло €5 млн. Вклад українського відділення – 3 млн грн операційного прибутку, отриманого за час війни.

Опосередковано падіння бізнесу можна відслідкувати за кількістю кур’єрів – їх підключають, тільки якщо мають достатньо замовлень. Наразі на платформу Bolt Food повернулося 700 ресторанів-партнерів та 1500 кур’єрів. Замовлення з Glovo в мирний час розвозили 10 000 людей. Станом на 22 квітня в сервісу було 4000 активних кур’єрів у 25 містах.

Ринок доставки їжі шалено ріс на пандемійних стероїдах. Війна його обвалила. Як виживають Glovo, Zakaz та Bolt /Фото 1

Інфографіка: Максим Золоєдов

Що змінить закриття інших гравців

На мирному ринку замовлення Rocket мали б розподілитися між Bolt і Glovo. Зараз таких прогнозів ніхто не робить, адже клієнти теж постраждали. Понад 7 млн українців полишили рідні міста, понад 5,5 млн – виїхали за кордон, оцінює ООН.

Для Glovo, що має й доставку з ресторанів, і даркстори з продуктами, за останні два місяці ринок скоротився вп’ятеро, за оцінками Тришина. «А отже, всі сервіси, які залишилися, мають ще більше інвестувати в його відновлення та розвиток», – каже він.

За неповний місяць у Zakaz.ua, що майже не витрачався на маркетинг, додалися тисячі нових замовників, каже Нетреба. 

Доставку з власних супермаркетів «Сільпо» потроху відновлює Fozzy Group. У підвішеному стані онлайн-супермаркет фруктів та овочів OVO, який отримав від TA Ventures $350 000 з оцінкою €3 млн. Із початку війни стартап Романа Мелкумова та Степана Зінякова переобладнав склади під розподіл і доставку гуманітарної допомоги та поринув у волонтерство. Комерційні замовлення тимчасово не приймаються.

«Україна залишається для нас стратегічним ринком, на якому ми плануємо розвивати бізнес», – каже Гринчук. Zakaz.ua обирати особливо ні з чого. Офіс в Узбекистані компанія закрила. На молдовському ринку стартап працює лише з мережею Metro в двох найбільших містах: Бєльці та Кишиневі. А провокації в невизнаному Придністров’ї та заклики європейських країн до своїх громадян покинути Молдову впевненості бізнесу не додають.

З успіхів – запуск доставки в нового партнера – одеської мережі «Таврія В». Замовлення у деяких ритейлерів уже відновилися на 50%, каже Нетреба. Знайти інвестиції на масштабування він не розраховує.

У грудні 2021-го, коли ЗМІ ширилися новини, що Glovo планує придбати Zakaz.ua, Forbes оцінював можливе поглинання у близько $40 млн. Купівля так і не відбулася, проте фігурує в новому річному звіті фонду AVentures про стан українського венчуру.

Закриття таких угод зазвичай відбувається етапами, відповів керівний партнер фонду Євген Сисоєв, називаючи його анонсованим. «Як рухаються етапи і як буде все завершено, тут є сценарії», – додав він. Zakaz.ua та Glovo потенційну покупку традиційно не коментують. Чи вважається поглинання будь-яким гравцем виходом для компанії? «З боку моєї інвестиційної частини, звичайно, вихід», – вважає Нетреба.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд