Столичні коворкінги заповнені на 70-100% – це найвищі показники з лютого. Чому цей бізнес не готується до надприбутків, попри ажіотаж
Категорія
Інновації
Дата

Столичні коворкінги заповнені на 70-100% – це найвищі показники з лютого. Чому цей бізнес не готується до надприбутків, попри ажіотаж

2 хв читання

У київських коворкінгах ніде яблуку впасти вперше з початку великої війни. Власники натомість не очікують прибутків, хоча ціни й зросли. Що веде бізнес у мінус

«Світла було мінімально, ми запалили багато свічок, протягнули десятки переносок, наливали резидентам вино й пригощали морозивом», – згадує 23 листопада комʼюніті-менеджерка простору Kooperativ Злата Свида. Це був єдиний раз, коли триповерховий коворкінг на Львівській площі залишився без електрики під час осінніх блекаутів. Місце обрали вдало – колишня будівля книжкової фабрики «Жовтень» підключена відразу до двох ліній електромереж.

На початку листопада 2022 року розрахований на 600 людей Kooperativ був заповнений на 100%. Аналогічна ситуація в конкурентів. Коворкінг в інноваційному парку UNIT.City Василя Хмельницького був повністю завантажений вперше від початку повномасштабного вторгнення. «У пікові дні в нас було понад 220 людей замість звичних 150-170», – описує листопадовий ажіотаж керівник коворкінгу Lift99 Антон Цилюрик.

Через спричинені російськими обстрілами регулярні відключення електрики кияни потяглися у коворкінги зі світлом та інтернетом. Ті, кому не пощастило із резервними лініями, забезпечили автономність генераторами та супутниковим інтернетом Starlink. Unit.City це коштувало понад $110 000, каже фінансовий директор парку Кирило Бондар. Та суттєво покращити фінрезультати компанії й не сподіваються. Звідки цей парадокс?

Тільки почали жити

Останніх три роки бізнес на коворкінгах балансував на межі виживання. Причина – низка жорстких локдаунів, що почалися через пандемію Covid-19 у березні 2020-го. «Під час карантину в коворкінгах були присутні лише 10% резидентів», – казав Forbes у вересні 2020 року власник мережі коворкінгів Creative States Ілля Кенігштейн. Повернутися до звичних обсягів роботи вдалося лише у 2021-му, каже Свида.

Карантинний антирекорд – 40-50% вільних місць у спільних просторах у травні-серпні 2020-го, свідчить дослідження Асоціації коворкінгів України. Його побито під час повномасштабної війни. Понад 80% клієнтів трьох просторів TCEH office space club розірвали договори оренди одразу після 24 лютого, каже засновниця мережі Наталія Діденко.

На кінець квітня 2022-го повну оренду продовжував оплачувати лише один резидент UNIT.City, ще кілька – половину суми, казав у весняному інтервʼю Forbes Хмельницький. Відновлення розпочалося в травні. Влітку коворкінг був заповнений лише на 35%, офіси – на 70%, каже Бондар.

TCEH заново відкрився лише у квітні, Lift99 та Kooperativ не приймали відвідувачів до червня. Орендарі теж почали заощаджувати. Український освітній стартап Preply із половини поверху стиснувся до трьох офісів, каже Свида.

З початку блекаутів інтернетом ширяться карти коворкнігів із безперебійною електрикою – на них є майже всі зазначені в цьому тексті локації. «Ми зараз не говоримо про прибуток», – попри ажіотаж, зітхає Свида. Kooperativ продовжують годувати інвестори – Андрій Федорів і співзасновники «Нової пошти» Вячеслав Климов та Володимир Поперешнюк. Останні ввійшли в проєкт у серпні 2020 року, їм належить 50% компанії.  

Чому так? Більшість менеджерів коворкінгів каже, що не підвищували цін у воєнний час. Але є нюанс – вартість оренди зазвичай рахується у доларах. Тож місце за $100 на місяць у січні 2022-го коштувало близько 2870 грн, у грудні – близько 4000 грн.

«У листопаді ми повернули довоєнні ціни – $300-450», – каже Цилюрик із Lift99. Та два місяці шаленого попиту не компенсують довгого простою й інвестицій в автономність. Базовий набір коворкінгу воєнного часу – генератори, термінали Starlink, біотуалети на випадок затяжних блекаутів, запаси питної води та додаткові подовжувачі, перехідники тощо.

В Tceh на генераторах вдалося заощадити – у двох бізнес-центрах, де розташовані коворкінги, вони були до війни. Видатки на комунальні послуги та дизпаливо натомість зросли вп’ятеро, порівнюючи з мирним часом, каже Діденко. Вона сподівається на 10-15% довоєнного прибутку за підсумками року. Виторг UNIT.City 2022-го – це лише пʼята частина довоєнних показників. «Прибутковість є і досить нормальна, але це не порівняти з довоєнним часом», – каже Бондар.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд