Столичні коворкінги заповнені на 70-100% – це найвищі показники з лютого. Чому цей бізнес не готується до надприбутків, попри ажіотаж
Категорія
Інновації
Дата

Столичні коворкінги заповнені на 70-100% – це найвищі показники з лютого. Чому цей бізнес не готується до надприбутків, попри ажіотаж

2 хв читання

У київських коворкінгах ніде яблуку впасти вперше з початку великої війни. Власники натомість не очікують прибутків, хоча ціни й зросли. Що веде бізнес у мінус

Практичний МBA від Forbes на реальних кейсах, щоб прокачати навички управління на прикладі Володимира Кудрицького, ексголови правління «Укренерго». 

Премʼєра другого сезону YouTube проєкту «Директорія» вже на каналі Forbes Ukraine!

«Світла було мінімально, ми запалили багато свічок, протягнули десятки переносок, наливали резидентам вино й пригощали морозивом», – згадує 23 листопада комʼюніті-менеджерка простору Kooperativ Злата Свида. Це був єдиний раз, коли триповерховий коворкінг на Львівській площі залишився без електрики під час осінніх блекаутів. Місце обрали вдало – колишня будівля книжкової фабрики «Жовтень» підключена відразу до двох ліній електромереж.

На початку листопада 2022 року розрахований на 600 людей Kooperativ був заповнений на 100%. Аналогічна ситуація в конкурентів. Коворкінг в інноваційному парку UNIT.City Василя Хмельницького був повністю завантажений вперше від початку повномасштабного вторгнення. «У пікові дні в нас було понад 220 людей замість звичних 150-170», – описує листопадовий ажіотаж керівник коворкінгу Lift99 Антон Цилюрик.

Через спричинені російськими обстрілами регулярні відключення електрики кияни потяглися у коворкінги зі світлом та інтернетом. Ті, кому не пощастило із резервними лініями, забезпечили автономність генераторами та супутниковим інтернетом Starlink. Unit.City це коштувало понад $110 000, каже фінансовий директор парку Кирило Бондар. Та суттєво покращити фінрезультати компанії й не сподіваються. Звідки цей парадокс?

Тільки почали жити

Останніх три роки бізнес на коворкінгах балансував на межі виживання. Причина – низка жорстких локдаунів, що почалися через пандемію Covid-19 у березні 2020-го. «Під час карантину в коворкінгах були присутні лише 10% резидентів», – казав Forbes у вересні 2020 року власник мережі коворкінгів Creative States Ілля Кенігштейн. Повернутися до звичних обсягів роботи вдалося лише у 2021-му, каже Свида.

Карантинний антирекорд – 40-50% вільних місць у спільних просторах у травні-серпні 2020-го, свідчить дослідження Асоціації коворкінгів України. Його побито під час повномасштабної війни. Понад 80% клієнтів трьох просторів TCEH office space club розірвали договори оренди одразу після 24 лютого, каже засновниця мережі Наталія Діденко.

На кінець квітня 2022-го повну оренду продовжував оплачувати лише один резидент UNIT.City, ще кілька – половину суми, казав у весняному інтервʼю Forbes Хмельницький. Відновлення розпочалося в травні. Влітку коворкінг був заповнений лише на 35%, офіси – на 70%, каже Бондар.

TCEH заново відкрився лише у квітні, Lift99 та Kooperativ не приймали відвідувачів до червня. Орендарі теж почали заощаджувати. Український освітній стартап Preply із половини поверху стиснувся до трьох офісів, каже Свида.

З початку блекаутів інтернетом ширяться карти коворкнігів із безперебійною електрикою – на них є майже всі зазначені в цьому тексті локації. «Ми зараз не говоримо про прибуток», – попри ажіотаж, зітхає Свида. Kooperativ продовжують годувати інвестори – Андрій Федорів і співзасновники «Нової пошти» Вячеслав Климов та Володимир Поперешнюк. Останні ввійшли в проєкт у серпні 2020 року, їм належить 50% компанії.  

Чому так? Більшість менеджерів коворкінгів каже, що не підвищували цін у воєнний час. Але є нюанс – вартість оренди зазвичай рахується у доларах. Тож місце за $100 на місяць у січні 2022-го коштувало близько 2870 грн, у грудні – близько 4000 грн.

«У листопаді ми повернули довоєнні ціни – $300-450», – каже Цилюрик із Lift99. Та два місяці шаленого попиту не компенсують довгого простою й інвестицій в автономність. Базовий набір коворкінгу воєнного часу – генератори, термінали Starlink, біотуалети на випадок затяжних блекаутів, запаси питної води та додаткові подовжувачі, перехідники тощо.

В Tceh на генераторах вдалося заощадити – у двох бізнес-центрах, де розташовані коворкінги, вони були до війни. Видатки на комунальні послуги та дизпаливо натомість зросли вп’ятеро, порівнюючи з мирним часом, каже Діденко. Вона сподівається на 10-15% довоєнного прибутку за підсумками року. Виторг UNIT.City 2022-го – це лише пʼята частина довоєнних показників. «Прибутковість є і досить нормальна, але це не порівняти з довоєнним часом», – каже Бондар.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд