Володимир Поперешнюк, Андрій Федорів і В'ячеслав Климов. Колаж Анна Наконечна /Олександр Чекменьов
Категорія
Гроші
Дата

Засновники «Нової пошти» та Fedoriv Agency вклали у стартапи $5 млн. Навіщо інвестувати у чужі бізнеси, коли свої ледве пережили весну

3 хв читання

Володимир Поперешнюк, Андрій Федорів і В'ячеслав Климов. Колаж Анна Наконечна Фото Олександр Чекменьов

Андрій Федорів, 43, Володимир Поперешнюк, 47, та В’ячеслав Климов, 47, на трьох запустили новий венчурний фонд Vesna Capital. Вперше публічно про нього оголосили у розпал війни, та проєкту вже понад півроку. Чого чекати від нового гравця українського венчуру?

«Маючи 25 років досвіду підприємця, вже хочеться відчути себе капіталістом», – каже Поперешнюк. У серпні 2020-го власники «Нової пошти» стали інвесторами київського коворкінгу Kooperativ – їм належить 50% проєкту. Триповерховий простір з офісами та руфтопом на Львівській площі – дітище Андрія Федоріва з Fedoriv Agency, засновника Bursa Hotel Василя Гороля та француза Едварда Меєра.

На хвилі пандемії Федорів вклався у медичний сервіс Doc.ua. Поперешнюк та Климов також долучились. Тоді і з’явилася ідея спільного фонду – давні бізнес-партнери вирішили об’єднати не лише капітали, а й досвід. «Іноді поруч є такі класні фаундери і такі класні проєкти, – каже Федорів, – що дуже хочеться їм допомогти і стати частиною цікавої історії».

У портфелі зареєстрованого в жовтні 2021-го Vesna Capital п’ять зовсім різних стартапів. До попередніх проєктів додалися виробник капсульних офісів для готелів REMO, виробник переробленого екопластику The GoodPlastic Company. Останній чек у січні 2022-го отримали засновники відеоплатформи SALO. Деталі угод засновники не розголошують. Загальна сума – близько $5 млн, каже Федорів.

Чіткої структури інвестицій та заявленого обсягу у фонду немає. Засновники будують плани щонайменше на 15 років. У фокусі українські фаундери та компанії, що створюють бізнес з прицілом на увесь світ. Vesna Capital – скоріше family office, ніж класичний венчурний гравець. Засновники вкладають лише власні гроші, хоч і не виключають, що згодом залучатимуть сторонніх інвесторів.

Фонд зареєстрований в Україні. Долі розподілені майже рівномірно – у Поперешнюка і Климова разом на 1% більше за Федоріва, свідчать дані реєстрів. Співвласники «Нової пошти» рік тому посіли 69-те та 70-те місце у списку найбагатших українців. Forbes оцінив їхні сукупні статки у $300 млн. Федорів на список поки не претендує. Війна ж ледве не знизила статки партнерів до нуля.

Важка весна 2022-го

Збитки «Нової пошти» за перших три місяці війни – понад 0,5 млрд грн. Це лише прямі матеріальні втрати, недоотриманий прибуток не враховано, каже Климов. Через війну загинуло 17 співробітників, 2400 – воюють на фронті. Компанія продовжує платити їм зарплати та податки – 55 млн грн на місяць.

В один з днів лютого кількість доставок впала до 1% від звичайної. «Кілька перших тижнів ми не розуміли, виживе компанія чи ні», – каже Поперешнюк. Врятувала мінімізація витрат майже до нуля та швидкий перехід на нетиповий бізнес – великі вантажні перевезення. Перевести дух вдалося в квітні. Наразі бізнес відновився до 75% обсягів червня 2021 року.

У Fedoriv Agency історія схожа – до 70% замовників були в Україні. Третій за розмірами із 68 клієнтів заморозив контракти із українською агенцією ще у мирному грудні. Велика американська компанія серйозно сприйняла саму загрозу масштабної війни. Команду на сотню людей врятували інші закордонні замовники із Грузії, Казахстану, Узбекистану, Азербайджану, Європи та США.

«Лютий, березень та квітень були жахливими», – каже Федорів. На цей час усіх співробітників, незалежно від посади, перевели на єдину гарантовану зарплату – 20 000 грн. Із травня кожна з десяти внутрішніх команд отримує відсоток від прибутку, який вона заробляє.

У червні вдалося вийти на довоєнні зарплати, стверджує фаундер. Двоє співробітників – копірайтер та продюсер – у війську. Частина їхніх колег працює над президентською фандрейзинговою платформою United24, що зібрала понад $62 млн.

Криза не оминула й портфельні компанії фонду. У травні 2022-го Kooperativ мав виплатити інвесторам перші дивіденди. Натомість простір майже чотири місяці був у простої і запрацював у середині червня. 90% резидентів вдалося зберегти, проте всім надали спеціальні умови. Орієнтований на Україну Doc.ua теж у кризі – запланований вихід на нові ринки не відбувся.

Чи не найкраще йдуть справи у The Good Plastic Company, заснованої киянином Вадимом Чижовим. На початку 2022-го орієнтований на экспорт стартап почав обживати новий цех на 5600 кв. м в індустріальному парку «Біла Церква» на Київщині. Невдовзі виробництво панелей з переробленого пластику на вимогу іноземних клієнтів довелося швидко евакуювати до Чернівців. «Проєкт зростає приблизно втричі рік до року, став прибутковим», – каже Федорів.

Із початком війни український венчур збавив оберти. «Гроші нікуди не поділися, але є дуже високий ступінь невизначеності», – казав Forbes партнер F1V Віталій Лаптенок. Один із найактивніших новачків – створений наприкінці врожайного на екзити 2021-го SID Venture Partners. Вісім із 12 угод закрито вже після повномасштабного нападу Росії.

Кредо Vesna Capital – не поспішати. Орієнтовний чек фонду – від €0,5–1 млн. У портфелі буде максимум 20 компаній, тож місця ще є для 15. Жодної інвестиції на рік – прийнятний результат, стверджують засновники.

Стратегічні рішення з розвитку кожного проєкту домовилися приймати особисто, каже Поперешнюк. Приклад – інвестори допомагали складати дорожню карту розвитку на три роки для The Good Plastic Company.

Навіщо досвідченим бізнесменам гратися зі стартапами? Не хочеться стати актором однієї ролі, каже Климов. Будувати нові бізнеси цікавіше, ніж робити екзити. «Коли ми не змінюємо, не починаємо будувати, в нас починається підприємницький творчий свербіж», – каже він.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд