Дмитро Сергєєв, засновник Depositphotos. Фото з особистого архіву / Shutterstock / Ілюстрація Анна Наконечна
Категорія
Компанії
Дата

Дмитро Сергєєв продав Depositphotos за $85 млн. Що буде з бізнесом

4 хв читання

Дмитро Сергєєв, засновник Depositphotos. Фото з особистого архіву / Shutterstock / Ілюстрація Анна Наконечна

27 жовтня американсько-ірландська компанія VistaPrint, що входить до холдингу Cimpress, оголосила про поглинання українського фотостоку Depositphotos та дочірніх структур. Його у 2009-му заснував у Києві уродженець російського Ярославля, Дмитро Сергєєв, 48. Сума угоди – $85 млн, розповіли Forbes у VistaPrint. Навіщо їм фотосток та онлайн-редактор Crello

⚡️ Хто, на вашу думку, заслуговує на звання «Підприємець року 2024»? Дізнайтесь більше про кожного з кандидатів та проголосуйте за посиланням. Ваш голос визначить переможця номінації «Вибір аудиторії».

Скільки коштував Depositphotos. І хто на цьому заробив

«Якщо Depositphotos вийде на плато – менше ніж 20–30% зростання на рік, його потрібно буде або продавати, або інакше структурувати», – казав засновник компанії в інтервʼю Forbes влітку 2021 року. На той момент фотобанк, за його словами, зростав на 50% на рік, топ-менеджмент оцінював його щонайменше у $200 млн.

Для Сергєєва поглинання Depositphotos — не перший вихід з бізнесу. 2009-го він продав файлообмінник DepositFiles і відразу запустив фотосток. До середини 2021-го компанія зросла до 450 осіб, розкиданих по офісах у шести країнах. У липні 2017 року в холдингу Сергєєва зʼявився ще один амбітний проєкт – фоторедактор Crello, у який материнська компанія інвестувала до $10 млн на рік.

Керівництво планувало довести всю компанію до IPO, продаж був запасним варіантом. «Я дуже радий, що Роберт Кін настільки повірив у наш продукт і команду, що вирішив зробити Depositphotos і Crello ключовим елементом трансформації своєї компанії», — прокоментував угоду в офіційному прес-релізі Сергєєв.

За весь час Depositphotos підняв $8 млн інвестицій. Контрольний пакет – 55,9% за даними відкритих реєстрів – залишався у Сергєєва. Решта – у топ-менеджменту, анонімних акціонерів та інвесторів. Серед них є інвесткомпанія TMT Investments, ЄБРР, фонд AVentures Capital.

«Ми купили Depositphotos і Crello за $85 млн готівкою», — повідомив президент Vista з міжнародного бізнесу Флоріан Баумгартнер. Для порівняння, у вересні 2021 року Shutterstock поглинув платформу для онлайн-редагування фото PicMonkey за $110 млн.

Скільки конкретно заробили учасники угоди? VistaPrint отримав Depositphotos майже за оцінкою останнього раунду. У березні 2016 року TMT Investments, за даними PitchBook, продав 7,1% акцій не названому покупцю за $5,85 млн, а весь Depositphotos оцінювався в $82,3 млн.

У TMT Investments на момент продажу залишалося 16,7%, у своїй звітності фонд оцінював це в $10,8 млн. Купили дорожче – за $14,7 млн. Таким чином, всього фонд повернув свою інвестицію близько 5 разів. «Оцінюємо угоду як відмінну», — написав керуючий партнер TMT Investments Герман Каплун у коментарі для Forbes. «Для нас ефективніше було б продати і переміститися на більш ранню стадію в інших проєктах», – розповідає він.

Громадянину Кіпру Сергєєву дісталось щонайменше $47,9 млн. Він повністю відійде від управління компанією. Інтервʼю з Сергєєвим Forbes опублікує у четвер, 28 жовтня.

У чому логіка угоди? Покупець запропонував просту та швидку покупку готівкою, каже керуючий партнер AVentures Євген Сисоєв, який засідав у раді директорів Depositphotos з 2015 року. «Інвестори одноголосно підтримали угоду», — додає він.

Матеріали по темі

Що потрібно VistaPrint

VistaPrint – флагманський бізнес американсько-ірландської компанії Cimpress зі штаб-квартирою у Дубліні. Її у 1995 році заснував американський студент французької бізнес-школи INSEAD Роберт Кін. Перші роки це був поштовий каталог Bonne Impression, через який дрібні підприємці могли замовити невеликі партії візитівок, брошур та іншої рекламної продукції. Наприкінці 1990-х Кін перевів бізнес в онлайн, а паперовий каталог поступово виріс у багатопрофільного провайдера маркетингових та поліграфічних рішень для малого бізнесу Cimpress.

У 2005 році стартап Кіна підняв на IPO $66 млн, інвестори оцінили його в $480 млн. На момент написання статті ринкова капіталізація Cimpress сягала $2,37 млрд, але конкуренція та пандемія підкосили фінансове становище компанії.

У 2021 фінансовому році (закінчився в червні) Cimpress відзвітував про $2,6 млрд виручки, $349 млн скоригованої EBITDA і $77,7 чистих збитків. За три роки акції компанії подешевшали на 26%, свідчить аналітика NASDAQ. Навесні 2020-го компанія оголосила про залучення $1,16 млрд термінової позики двома траншами з терміном погашення у 2028 році.

«Ми зосереджені на побудові трансформуючого та сталого бізнесу для створення довгострокової цінності, а не на щоденних змінах курсу акцій Cimpress», — говорить Баумгартнер.

Поглинання Depositphotos — частина цієї трансформації. Одночасно з покупкою нового активу VistaPrint почала ребрендинг. Компанія змінює назву на Vista і розвиватиме декілька напрямків. Мета – стати партнером у маркетингу та дизайні для невеликих підприємців у всьому світі.

Crello, створення якого Сергєєва надихнув перший єдиноріг Австралії Canva, перейменують на VistaCreate. Основний функціонал залишиться тим самим – надавати цифрові інструменти для створення маркетингового контенту.

Другий напрямок – 99Designs – маркетплейс, на якому можна замовити послуги дизайнерів-фрілансерів. Раніше це був каліфорнійський стартап, який Cimpress придбав восени 2020 року. Ще один елемент – VistaPrint – поліграфічний сервіс для бізнесу.

Фотосток Depositphotos Під колишнім брендом йтиме прокладеним курсом. До травня 2021 року, за даними компанії, сервіс мав бібліотеку на 200 млн зображень і 24 млн клієнтів. Виторг компанії Forbes оцінював у суму до $50 млн. Новий власник планує нарощувати присутність у Північній Америці та Європі.

Керувати командами фотостоку та фоторедкатора продовжить CEO Depositphotos Вадим Нехай, 34. Він обійме посаду віце-президента VistaCreate й Depositphotos та підпорядковуватиметься Баумгартнеру.

За 17 місяців VistaPrint витратив на трансформацію бренду близько $250 млн — сюди входить покупка кількох дизайнерських платформ. Інвестиції у нові активи продовжаться. 90% розробників Depositphotos базувалися в Україні. За 12 місяців Vista збирається подвоїти цю команду та залучати українські таланти до інших своїх проєктів.

«Ми очікуємо великого успіху, але з досвіду знаємо, що поглинання повʼязані з проблемами інтеграції, зміною менеджменту та багатьом іншим, – робить висновок Баумгартнер. – Ми вважаємо, що у нас є правильний план, чудова команда, тому ми маємо добре його виконати».

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд