27 жовтня американсько-ірландська компанія VistaPrint, що входить до холдингу Cimpress, оголосила про поглинання українського фотостоку Depositphotos та дочірніх структур. Його у 2009-му заснував у Києві уродженець російського Ярославля, Дмитро Сергєєв, 48. Сума угоди – $85 млн, розповіли Forbes у VistaPrint. Навіщо їм фотосток та онлайн-редактор Crello
⚡️ Хто, на вашу думку, заслуговує на звання «Підприємець року 2024»? Дізнайтесь більше про кожного з кандидатів та проголосуйте за посиланням. Ваш голос визначить переможця номінації «Вибір аудиторії».
Скільки коштував Depositphotos. І хто на цьому заробив
«Якщо Depositphotos вийде на плато – менше ніж 20–30% зростання на рік, його потрібно буде або продавати, або інакше структурувати», – казав засновник компанії в інтервʼю Forbes влітку 2021 року. На той момент фотобанк, за його словами, зростав на 50% на рік, топ-менеджмент оцінював його щонайменше у $200 млн.
Для Сергєєва поглинання Depositphotos — не перший вихід з бізнесу. 2009-го він продав файлообмінник DepositFiles і відразу запустив фотосток. До середини 2021-го компанія зросла до 450 осіб, розкиданих по офісах у шести країнах. У липні 2017 року в холдингу Сергєєва зʼявився ще один амбітний проєкт – фоторедактор Crello, у який материнська компанія інвестувала до $10 млн на рік.
Керівництво планувало довести всю компанію до IPO, продаж був запасним варіантом. «Я дуже радий, що Роберт Кін настільки повірив у наш продукт і команду, що вирішив зробити Depositphotos і Crello ключовим елементом трансформації своєї компанії», — прокоментував угоду в офіційному прес-релізі Сергєєв.
За весь час Depositphotos підняв $8 млн інвестицій. Контрольний пакет – 55,9% за даними відкритих реєстрів – залишався у Сергєєва. Решта – у топ-менеджменту, анонімних акціонерів та інвесторів. Серед них є інвесткомпанія TMT Investments, ЄБРР, фонд AVentures Capital.
«Ми купили Depositphotos і Crello за $85 млн готівкою», — повідомив президент Vista з міжнародного бізнесу Флоріан Баумгартнер. Для порівняння, у вересні 2021 року Shutterstock поглинув платформу для онлайн-редагування фото PicMonkey за $110 млн.
Скільки конкретно заробили учасники угоди? VistaPrint отримав Depositphotos майже за оцінкою останнього раунду. У березні 2016 року TMT Investments, за даними PitchBook, продав 7,1% акцій не названому покупцю за $5,85 млн, а весь Depositphotos оцінювався в $82,3 млн.
У TMT Investments на момент продажу залишалося 16,7%, у своїй звітності фонд оцінював це в $10,8 млн. Купили дорожче – за $14,7 млн. Таким чином, всього фонд повернув свою інвестицію близько 5 разів. «Оцінюємо угоду як відмінну», — написав керуючий партнер TMT Investments Герман Каплун у коментарі для Forbes. «Для нас ефективніше було б продати і переміститися на більш ранню стадію в інших проєктах», – розповідає він.
Громадянину Кіпру Сергєєву дісталось щонайменше $47,9 млн. Він повністю відійде від управління компанією. Інтервʼю з Сергєєвим Forbes опублікує у четвер, 28 жовтня.
У чому логіка угоди? Покупець запропонував просту та швидку покупку готівкою, каже керуючий партнер AVentures Євген Сисоєв, який засідав у раді директорів Depositphotos з 2015 року. «Інвестори одноголосно підтримали угоду», — додає він.
Що потрібно VistaPrint
VistaPrint – флагманський бізнес американсько-ірландської компанії Cimpress зі штаб-квартирою у Дубліні. Її у 1995 році заснував американський студент французької бізнес-школи INSEAD Роберт Кін. Перші роки це був поштовий каталог Bonne Impression, через який дрібні підприємці могли замовити невеликі партії візитівок, брошур та іншої рекламної продукції. Наприкінці 1990-х Кін перевів бізнес в онлайн, а паперовий каталог поступово виріс у багатопрофільного провайдера маркетингових та поліграфічних рішень для малого бізнесу Cimpress.
У 2005 році стартап Кіна підняв на IPO $66 млн, інвестори оцінили його в $480 млн. На момент написання статті ринкова капіталізація Cimpress сягала $2,37 млрд, але конкуренція та пандемія підкосили фінансове становище компанії.
У 2021 фінансовому році (закінчився в червні) Cimpress відзвітував про $2,6 млрд виручки, $349 млн скоригованої EBITDA і $77,7 чистих збитків. За три роки акції компанії подешевшали на 26%, свідчить аналітика NASDAQ. Навесні 2020-го компанія оголосила про залучення $1,16 млрд термінової позики двома траншами з терміном погашення у 2028 році.
«Ми зосереджені на побудові трансформуючого та сталого бізнесу для створення довгострокової цінності, а не на щоденних змінах курсу акцій Cimpress», — говорить Баумгартнер.
Поглинання Depositphotos — частина цієї трансформації. Одночасно з покупкою нового активу VistaPrint почала ребрендинг. Компанія змінює назву на Vista і розвиватиме декілька напрямків. Мета – стати партнером у маркетингу та дизайні для невеликих підприємців у всьому світі.
Crello, створення якого Сергєєва надихнув перший єдиноріг Австралії Canva, перейменують на VistaCreate. Основний функціонал залишиться тим самим – надавати цифрові інструменти для створення маркетингового контенту.
Другий напрямок – 99Designs – маркетплейс, на якому можна замовити послуги дизайнерів-фрілансерів. Раніше це був каліфорнійський стартап, який Cimpress придбав восени 2020 року. Ще один елемент – VistaPrint – поліграфічний сервіс для бізнесу.
Фотосток Depositphotos Під колишнім брендом йтиме прокладеним курсом. До травня 2021 року, за даними компанії, сервіс мав бібліотеку на 200 млн зображень і 24 млн клієнтів. Виторг компанії Forbes оцінював у суму до $50 млн. Новий власник планує нарощувати присутність у Північній Америці та Європі.
Керувати командами фотостоку та фоторедкатора продовжить CEO Depositphotos Вадим Нехай, 34. Він обійме посаду віце-президента VistaCreate й Depositphotos та підпорядковуватиметься Баумгартнеру.
За 17 місяців VistaPrint витратив на трансформацію бренду близько $250 млн — сюди входить покупка кількох дизайнерських платформ. Інвестиції у нові активи продовжаться. 90% розробників Depositphotos базувалися в Україні. За 12 місяців Vista збирається подвоїти цю команду та залучати українські таланти до інших своїх проєктів.
«Ми очікуємо великого успіху, але з досвіду знаємо, що поглинання повʼязані з проблемами інтеграції, зміною менеджменту та багатьом іншим, – робить висновок Баумгартнер. – Ми вважаємо, що у нас є правильний план, чудова команда, тому ми маємо добре його виконати».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.