На другий місяць війни Україна збільшила імпорт бензинів утричі, майже вийшовши за цим показником на довоєнний рівень. Про це свідчать дані Державної митної служби України. Чому тоді на стелах не зникають нулі, а на АЗС зростають черги
У квітні Україна імпортувала 100 963 тонн бензинів – втричі більше, ніж у березні, свідчать дані Митної служби України. Імпорт дизпалива за аналогічний період зріс на 17% – до 304 047 тонн.
Чи достатньо цього, щоб задовільнити попит?
У середині квітня заступник міністра економрозвитку Денис Кудін стверджував, що Україна щодня імпортує щонайменше 10 000 тонн палива. З урахуванням зниження споживання цього об’єму мало б вистачити для задоволення попиту. За данними консалтингової компанії «Нафторинок», від початку війни споживання нафтопродуктів впало на 30–50%, а близько двох третин із 7500 українських АЗС закрились.
Розрахунки підтверджує і статистика. За даними Консалтингової групи «А-95», минулого року Україна ввозила в середньому 107 000 тонн бензину на місяць та 571 000 тонн дизеля. При цьому Держстат стверджує, що у квітні 2021-го через мережі АЗС продано 139 338 тонн бензинів та 164 637 тонн дизельного палива. В 2022 році статистика Держстату не оновлюється.
Чому за наявності майже довоєних обсягів імпорту з відкритого продажу зник бензин та дизель?
Причини дефіциту
З початку війни паливний ринок опинився в скрутному становищі. Україна імпортує 70% нафтопродуктів, що споживаються в країні, – всього до 10 млн тонн бензинів, дизеля та автогазу. Постачання йшло переважно з Росії, Білорусі та морем. Зараз ці канали заблоковані російськими військовими кораблями.
Тепер імпортні нафтопродукти завозять через західний кордон бензовозами та залізничними цистернами. Раніше, за наявності дешевої доставки морем, цей канал майже не використовувався. Щоб компенсувати нафтотрейдерам збільшені логістичні витрати, Верховна Рада у середині березня скасувала акциз на нафтопродукти та знизила ПДВ для палива з 20% до 7%.
Окрім цього, російські ракети знищили близько 15 українських нафтобаз, за оцінкою Андрія Геруса, голови Комітету Верховної Ради з питань енергетики та житлово-комунальних послуг. Також через військові дії зупинилися Кременчуцький та Шебелинський НПЗ, які покривали близько 50% споживання бензину в країні.
Незважаючи на скорочення пропозиції, резерви палива у мереж АЗК дозволяли гарантувати відсутність гострого дефіциту. Проте ажіотаж не забарився.
«Зростання попиту та паніку провокували порожні стели на АЗС та розповсюджена з різних джерел інформація, що паливо ось-ось повністю закінчиться. Це робилось штучно», – впевнений аналітик «Нафторинку» Олександр Сіренко. За останні два тижні, за даними «Нафторинку», попит на заправках збільшився в п’ять разів. «Бензовози просто не встигають розвозити паливо», – каже Сіренко.
Що за цим стояло? «Можливо, деякі мережі хотіли натиснути на уряд, лякаючи його дефіцитом, щоб він змінив формулу регулювання роздрібної ціни палива», – каже Сіренко. Через держрегулювання ціни в опті зараз вищі, ніж у роздріб, що робить збитковою работу мереж АЗС, які не імпортують бензин напряму, а купують його на внутрішньому ринку. Наприклад, на початку травня оптова ціна бензину перевищили 50 грн/л, тоді як гранична – 37,69 грн/л.
Навіть суттєве збільшення імпортних поставок навряд зараз зможе загасити паніку, каже він. Люди заправляють повний бак, наповнюють каністри та зберігають паливо про запас у своїх гаражах, каже Сіренко. Він пропонує радикальне рішення: ввести безперервну комендантську годину протягом декількох днів, за цей час бензовози встигнуть довезти паливо і сформувати запас на АЗС. Після цього заправки вийдуть на нормальний режим роботи.
«Нафторинок» прогнозує збільшення імпорту палива в травні порівняно з квітнем. За оцінкою директора Консалтингової групи «А-95» Сергія Куюна, українські оператори законтрактовали 200 000–250 000 тонн палива в Європі.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.