Внаслідок російського вторгнення в Україну 450 іноземних компаній вирішили залишити російський ринок або скоротити діяльність. Але такі бренди, як Leroy Merlin, Nestle, Ашан, METRO, JTI та інші, знаходять відписки, аби цього не робити. Як українські офіси протистоять цинічності цих материнських компаній
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
«Вони цілий тиждень намагалися добратися до акаунтів у соцмережах», – розповідає Forbes на умовах анонімності працівник українського офісу французької мережі будівельних гіпермаркетів Leroy Merlin. 23 березня центральний офіс таки «добрався» до Facebook-сторінки «Леруа Мерлен Україна», забрав доступ до неї, а потім взагалі деактивував. Блокада українського офісу, за словами працівника, почалася за декілька днів від початку війни. Тоді в Україні зупинив свою роботу інтернет-магазин французької торговельної мережі.
Працівників, які в петиціях закликали припинити діяльність компанії на російському ринку, відключили від корпоративної пошти та платформи Workplace, яка обʼєднувала співробітників з різних країн. «Groupe ADEO не хотіла нас ні чути, ні бачити, – каже працівник «Леруа Мерлен Україна». – Нас просто відрубали і підключили до аналогу Workplace, де лише українські працівники».
Французька Groupe Adeo належить «Асоціації сімʼї Мюльє». У неї входить не лише мережа Leroy Merlin, а й мережі гіпермаркетів Auchan та спорттоварів Decathlon.
Яка причина такої блокади? Внаслідок вторгнення Росії в Україну понад 450 іноземних компаній вирішили залишити російський ринок або скоротити діяльність на ньому, свідчать дані Школи менеджменту Єльського університету. 169 компаній вирішили піти з Росії, 191 – тимчасово призупинила діяльність, 30 – частково згортають бізнес, 56 – відмовилися від нових інвестицій, але продовжують працювати. Leroy Merlin серед списку цих компаній немає. Разом з нею в ряд ігноруючих українську війну стали такі бренди-гіганти, як Auchan, Decathlon, Nestle, Danone, METRO Cash&Carry та інші.
У листі до працівників гендиректор Adeo Філіп Зіммерманн, текстом якого поділився співрозмовник Forbes, пише, що в компанії немає підстав для закриття магазинів у Росії, в якій у ритейлера 45 000 працівників. «Немає жодних причин перестати бути корисними росіянам, яким потрібно відремонтувати, утеплити, убезпечити, захистити, освітити… свої будинки, – пише він. – Ми продаємо їм товари першої необхідності». На Leroy Merlin навіть не вплинув обстріл росіянами ТРЦ Retroville, де загинув їхній колишній продавець-консультант, який у 2018-му перейшов до охоронної компанії, що обслуговувала ритейлера.
Пізніше в Leroy Merlin заявили, що продовжують роботу в РФ зі страху експропріацій, але зупинили інвестицій в цей ринок, передає Інтерфакс-Україна.
На російському ринку в Leroy Merlin 113 магазинів і виторг $4,8 млрд. Виторг шести українських магазинів Leroy Merlin в 2020 році, за даними YouControl, – $75 млн.
Українські працівники магазинів двох інших компаній групи Adeo – мережі гіпермаркетів Auchan та спорттоварів Decathlon намагалися обʼєднатися з Leroy Merlin. Але поки що не виходить. Decathlon в Україні ніби погодився, але український підрозділ Auchan тягне, все тепер залежить від них, каже джерело в Leroy Merlin.
В Auchan відмовились коментувати Forbes цю тему, пояснивши тим, що гендиректору нічого додати до раніше озвученої позиції. «Aшан Україна» не має прямого впливу на прийняття рішень материнською компанією. Співробітники надіслали до центрального офісу у Франції колективний лист-звернення і закликають до кардинальних рішень», – йдеться в повідомленні українського «Ашану».
Одна з найбільших харчових компаній світу Nestle 22 березня зазнала хакерської атаки. Обʼєднання Anonymous оприлюднило 10 Гб даних електронної пошти, паролів, бізнес-клієнтів Nestlé. Причина – небажання компанії йти з російського ринку.
Її роботу в РФ також не підтримують протестуючі біля швейцарського парламенту в Берні та Лозанні, українська влада й офіс компанії в Україні. «Польща та країни Балтії підтримують нашу позицію, але чим далі на захід, тим менше розуміння, що це справжня війна», – розповіли Forbes у пресслужбі українського офісу компанії. Щоб змінити позицію хедофісу гендиректор щодня вів переговори з топменеджментом штаб-квартири Nestlé. «Це не були просто листи, – кажуть в компанії. – Ми мали нормальні зустрічі, де крок за кроком пояснювали свою позицію».
Майже через місяць після вторгнення РФ в Україну швейцарська компанія заявила, що вироблятиме і продаватиме в Росії тільки товари першої необхідності – дитяче та спеціальне медичне харчування. Це означає, що більшість брендів, серед яких флагманські KitKat і Nesquik, зникнуть з полиць російських магазинів. «Це велика легенда, що дітки без їхнього харчування не можуть жити», – каже керівник одного з підрозділів Nestle, який попросив не згадувати його імені в матеріалі. «Важко уявити, як вони не отримуватимуть прибутки і не будуть сплачувати податки, якщо у них є завод, який працює в Росії», – каже вона.
«Ми хотіли, щоб вони офіційно визнали, що це є війна, бо вони казали «події» в Україні. І вимагали повної зупинки роботи в Росії».
Джерело Forbes в тютюновій компанії JTI Україна
Раніше компанія поставила на паузу інвестиції до Росії та зупинила імпорт та експорт некритичних продуктів. Але ці рішення не задовольняють всіх працівників. «Це може заспокоїти на день або два, але коли полетять бомби, ми почнемо тиск», – каже співрозмовник Forbes. Працівники українського підрозділу, за його словами, поки що надсилають листи та петиції про повне припинення продажів у Росії. «Єдине, що вони кажуть, що вони нас чують», – каже він.
Більшість працівників української команди готові покинути компанію, їм соромно працювати в ній, пояснює керівник одного з підрозділів Nestle. «Люди хочуть бойкотувати, але багато хто не може собі дозволити, – пояснює він. – Їх стримує те, що не буде грошей хоча б на їжу».
На російському ринку в Nestle є шість заводів та 7000 працівників. У 2020-му її виторг у Росії склав $2,3 млрд. Для порівняння: в Україні, де компанії належить три фабрики, виторг – $353 млн. Чому Nestlé повністю не зупинить діяльність в Росії? «Є процеси, які не можна зупинити одразу, – пояснюють в українському офісі. – Вони пізніше, можливо, будуть зупинені. Не готовий зараз сказати, коли повністю».
Але прискорити процес виходу міжнародних компаній можуть санкції, які зупинять усі зовнішньоторгові відносини з країною-агресором. «Без імпорту жодна економіка у світі, тим більше російська, не працює», – каже Forbes колишній топменеджер Nestle, який не хоче, щоб його імʼя було назване в матеріалі.
Вплив санкцій вже відчула «дочка» глобального тютюнового гіганта JTI, яка в Росії гравець номер один. «Ми дізналися з неофіційних каналів, що в них падіння виробництва, – каже співрозмовник Forbes в українському підрозділі JTI. – Все, що заборонено санкціями, вони виконують». До війни, за даними співрозмовника, частка JTI становила близько 40% тютюнового ринку Росії, в Україні – 24,4%.
З початку війни штаб-квартира JTI, за словами співробітниці українського представництва, не визнавала війни в Україні. «Ми писали їм в Workplace: «Це війна, нас вбивають, знищують наші міста. І кожен рубль перетворюється в зброю проти нас», – пригадує вона. Незважаючи на те що в раді директорів багато іноземців, які не перешкоджали і негласно підтримували український офіс, швидкої реакції не було. Згодом ініціативна група з близько десяти чоловік написала лист, який розмістили на голосування в Telegram-каналі працівників. А потім надіслали його до виконавчого комітету. «Ми хотіли, щоб вони офіційно визнали, що це є війна, бо вони казали «події» в Україні, – каже джерело Forbes в компанії. – І вимагали повної зупинки роботи в Росії».
Поки материнська компанія відбивається від напору працівників заявами про припинення інвестицій у російський ринок та зупинкою маркетингових кампаній. У внутрішніх каналах комунікації українських працівників «годують планами» щодо зупинки роботи в Росії в майбутньому. «Ми віримо, що їм потрібен час, бо в компанії чотири фабрики і це не робиться миттєво», – каже джерело в компанії.
Демарш зробили і працівники METRO Україна, які щоденно працюють під обстрілами. Вони також проти ведення бізнесу мережі гіпермаркетів в Росії. «Це заробляння на крові і це такий же злочин, як та війна, яку веде Путін», – каже керівник одного з напрямів мережі гіпермаркетів.
Але в головному офісі, куди Рада директорів надіслала лист, розповідають, що продукти харчування ніяк не повʼязані з війною, каже співрозмовник Forbes у компанії. На російському ринку, станом на грудень 2020-го, у METRO було 93 магазини та майже 10 000 співробітників. Близько 10% від загального обсягу продажів Metro припадають на ринок РФ. Її виторг у 2020-му склав майже $3,1 млрд, виторг в Україні за цей період – $796 млн.
Доки українська команда безсила в питанні закриття бізнесу МЕТRO в РФ, вона паралельно вичавлює з материнської компанії гумдопомогу. Фури з продуктами везуть із філій METRO зі Словаччини, Польщі, Німеччини та Румунії. «Зараз в Україну ніякий інвестор не зайде, а продукти харчування ключові і для армії, і для населення, – пояснює співрозмовник Forbes у компанії. – Дотискати будемо після війни».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.